Vandaag heb ik een plezierige middag doorgebracht bij Forumlid @Vouwfietser. Via het blauwe deel kon ik het door hem aangeboden ‘Viergines’ horloge overnemen. Dat wil zeggen, hij wilde ook wel ruilen voor een drietal voor hem interessante projecthorloges. Altijd leuk om zaken te kunnen doen met gesloten beurzen.
Ik had nog nooit van het merk Viergines gehoord, Mikrolisk kennelijk ook niet. Niks over te vinden, behalve een paar oude verkoopvermeldingen via Google, die verder ook geen details over de herkomst prijsgaven.
Het is wel een klassieke jaren '50 Zwitser met een mooi en degelijk AS1130 Wehrmachtswerk kaliber dat door Andre netjes is geserviced en op tijd is afgeregeld. Het horloge met een doorsnede 35,5 mm, een zeer draagbare maat, heeft een bronzen wijzerplaat met wat patina en blauwstalen wijzers. Erg jaren '50 uiterlijk.
Het ding heeft vaste lugverbindingen, altijd lastig om er even snel een bandje op te zetten. Een Nato kan altijd, maar dat vond ik niet zo bij de stijl van het horloge passen en bovendien had ik niks in de juiste kleur. Gelukkig vond ik vanavond laat verrassenderwijs in mijn voorraad vintage bandjes nog een ongedragen open eind bandje dat er eigenlijk best wel mooi bij past.
Mooi! Ik heb deze zien staan in het blauw, getwijfeld of ik hem zou nemen, maar wegens teveel horloges en keuzestress er maar vanaf gezien. Nu heeft hij een goed onderkomen. Veel plezier ermee.
Dank voor je hulp bij het zoeken @domega!
Het op WUS vermelde werkje is een NFT/Eberle 38/41/45 (gecheckt bij Ranfft). Het kaliber in mijn Viergines is een AS 1130.
Dat brengt me helaas dus ook niet dichterbij meer wetenschap over het merk Viergines.