NA: een NOS-, Rode-, Vliegende-, en Duikende Duivel

Ik ben meer van de kleuren dan van de merken. En de kleur rood ontbrak nog in mijn verzameling. Tot nu. Een merk waarbij mijn hart wel harder van gaat kloppen is Bulova en dan specifiek de Accutrons. Nu is mijn nieuwe aanwinst geen Bulova, maar het heeft wel alles met Bulova te maken. Een aantal weken geleden met de post aangekomen vanuit Sicilië. Toch wel een spannende aangelegenheid. Voor de zekerheid het openen gefilmd en gelukkig, daar was ie dan: mijn prachtige rode NOS aanwinst. Alles in perfecte uiterlijke staat, met nog een sticker op de achterzijde!

Volgens de advertentie moest het een horloge uit de jaren ’80 zijn. Het uiterlijk van de kast gaf al aan dat dit een stukje ouder moest zijn. En inderdaad: het waren de jaren ’60 toen deze gemaakt werd en nooit verkocht is. Om precies te zijn 1969. Ik ben zo blij. Waarom ben ik zo blij met dit horloge? Wat ik al eerder aangaf: er moest iets roods komen. Verder heb ik een voorliefde voor duikers. Maar waar ik echt verliefd op ben geworden is de secondewijzer die de vorm heeft van een vliegtuig. Hoe gaaf is het om de secondewijzer over de uurindexen te zien vliegen! Heeft de secondewijzer misschien iets met het merk van het horloge te maken?

Het gaat hier om een Frans vliegtuigmerk, gemaakt van 1958 tot 1972: Caravelle. Ik kan op het net niks vinden over een eventuele connectie tussen de twee. Ook geen idee hoe men tot de horlogemerknaam Caravelle gekomen is.

GettyImages-1288487240-scaled

Een stukje geschiedenis over het horlogemerk Caravelle:

In 1962 komt het horlogemerk Bulova met een goedkoper alternatief dan hun eigen merk om een breder publiek te bereiken. Ze doen dit onder de naam Caravelle.

Het zijn horloges tussen de 11 dollar en 30 dollar, allemaal met jewels in het uurwerk. Op deze manier werd er geconcurreerd met goedkope horloges, zonder jewels in het uurwerk. In hun advertenties laten ze dit dan ook duidelijk blijken.

In 1968 werd het zelfs het best, met jewels in het uurwerk, verkochte horlogemerk van de Verenigde Staten. Het merk bestaat nog steeds.

De NOS, het rood en het vliegende heb ik nu wel uitgelegd. Dan rest nog de duikende duivel. Bulova en het dochtermerk Caravelle printte voor hun betere duikhorloges niet 200 meter op de wijzerplaat, maar 666feet. En het getal 666 verwijst naar de …… Vandaar de bijnaam ‘devil divers’ voor deze horloges.

Dezelfde avond zag ik tot mijn schrik dat de minutenwijzer niet mee wilde lopen. Oh, balen dit! Sowieso was ik al van plan om het horloge te laten servicen. Het uurwerk is een AS (A.Schild).

De reactie van @vouwfietser deed mij wel schrikken: AS automaten hebben een probleem met wijzerklemming. Meestal zit dat in de minutenpijp, bij AS vaak een interne kwetsbare klemkoppeling die aan slijtage onderhevig is. Dat is moeilijk te repareren. Helaas had hij in verband met de vakantieperiode geen tijd en ik was zo ongeduldig om te willen wachten. Het horloge heb ik bij Ron Sonders kunnen brengen en al na twee weken was hij klaar. Een servicebeurt gehad en gelukkig was er niks bijzonders aan de hand en was er geen schade. Ik ben helemaal blij met mijn 54 jaar oude, nieuwe aanwinst!

53 likes

Mooi horloge met een mooie geschiedenis.
Veel plezier met je Caravelle!!:watch:

1 like

Cool horloge en een mooi verhaal!
Dat vliegtuigje maakt hem echt af. Caravelle is frans voor Caravela, van de beroemde Portugese zeilschepen die in NL bekend staan als Karveel. Kan een knipoog zijn naar de constructiemethode die iets gemeen heeft met de gebruikte methode voor die schepen :thinking:

Hoe dan ook een goede aankoop :grin:

2 likes

Een prachtige aanwinst! :ok_hand:En…een mooie introductie ervan …en dus een grote proficiat !

1 like

Mijn beste,

Een interessant verhaal, mooie foto’s en een prachtig horloge!!
Geniet er met volle teugen van!!

1 like

Lekker hoor :ok_hand: veel plezier ermee :smiley:

1 like

Mooie foto’s, mooi verhaal. Gefeliciteerd en veel plezier met dit mooie exemplaar!

1 like

Wat een cool ding! En met een mooi verhaal!
Veel plezier ermee.

1 like

Mooi zeg, en in nieuw staat, bijzonder. Die seconde wijzer is echt :+1: .
Ik heb een caravelle en toen ik die van mij ontving vond ik inderdaad ergens dat de naam van het vliegtuig komt dat transatlantisch vloog in die tijd. Ahh gevonden Bing AI:
The Caravelle name of the watch originates from the Caravelle airplane which was a French aircraft used for transatlantic flights in the 1950s and 1960s. The watch was introduced by Bulova in 1962 as an affordable watch line that would not devalue the Bulova brand.
Mijn Caravelle, met blauw: image

3 likes

Pracht vondst, bedankt voor je mooie verhaal erbij!

1 like

Caravelle Devil Divers zijn heel tof! Foto van mijn ex

3 likes

Leuk horloge! Ik denk niet dat er een link is tussen de secondewijzer en het lijnvliegtuig Caravelle. Lijkt me meer op een 60s straaljager en dan nog het meest op een English Electric Lightning.

1 like