Ik heb deze al een paar maanden maar ik vind het toch wel leuk om er een topic voor aan te maken: deze Perseo Railking.
Aangestoken door de UG FS die hier al een paar keer voorbij gekomen is, stuitte ik onlangs via Etsy op dit horloge. Voor mij totaal onbekend maar de prijs was prima en de staat op het oog goed en daarom zat hij zo maar in m’n winkelwagentje
Na wat zoeken kwam ik op een Italiaans horlogeforum uit waar een topic bestond over dit horloge en de achtergrond.
Het blijkt dat Perseo een bestaand obscuur Italiaans merk was wat door Cortebert overgenomen werd om aan de Italiaanse spoorwegen dit horloge te kunnen aanbieden. Dat deed UG dus ook, die werd in drie iteraties uitgebracht. Voor deze weet ik niet of dat ook geldt maar in ieder geval heeft deze geen emaille plaat maar gewoon een metalen. Die plaat lijkt vrijwel identiek aan exemplaren die UG uitbracht, behalve dat het font van de decentrale seconden anders is, en het niet verdiept in de plaat ligt.
Het gebruikte uurwerk is in dit geval een Cortebert cal. 139 als ik het goed kan lezen. Nog best prima.
Het tikt er in ieder geval lustig op los en nog heel netjes ook: maximale afwijking van 7sec/dag met een keurige amplitude. Dus ik was echt verrast.
Inmiddels zelf een paar foto’s genomen en ik vind het een heel leuk horloge. Voor mij de verrassing van 2022.