NA een onbekende eend die wel spoort

Ik heb deze al een paar maanden maar ik vind het toch wel leuk om er een topic voor aan te maken: deze Perseo Railking.
Aangestoken door de UG FS die hier al een paar keer voorbij gekomen is, stuitte ik onlangs via Etsy op dit horloge. Voor mij totaal onbekend maar de prijs was prima en de staat op het oog goed en daarom zat hij zo maar in m’n winkelwagentje :sweat_smile:

Na wat zoeken kwam ik op een Italiaans horlogeforum uit waar een topic bestond over dit horloge en de achtergrond.
Het blijkt dat Perseo een bestaand obscuur Italiaans merk was wat door Cortebert overgenomen werd om aan de Italiaanse spoorwegen dit horloge te kunnen aanbieden. Dat deed UG dus ook, die werd in drie iteraties uitgebracht. Voor deze weet ik niet of dat ook geldt maar in ieder geval heeft deze geen emaille plaat maar gewoon een metalen. Die plaat lijkt vrijwel identiek aan exemplaren die UG uitbracht, behalve dat het font van de decentrale seconden anders is, en het niet verdiept in de plaat ligt.
Het gebruikte uurwerk is in dit geval een Cortebert cal. 139 als ik het goed kan lezen. Nog best prima.

Het tikt er in ieder geval lustig op los en nog heel netjes ook: maximale afwijking van 7sec/dag met een keurige amplitude. Dus ik was echt verrast.
Inmiddels zelf een paar foto’s genomen en ik vind het een heel leuk horloge. Voor mij de verrassing van 2022.

43 likes

Gaaf! Het zou inderdaad een broertje van die UG kunnen zijn:) geniet ervan

1 like

mooi

Nice :ok_hand:t2:

Ik heb ergens een boek liggen over de horloges gebruikt door de Italiaanse Spoorwegen. Zal eens kijken of ik daarin wat meer info kan vinden voor je.

2 likes

Wat een mooi ding!

1 like

Gaaf man! Heel cool.

1 like

Wat een origineel en leuk horloge! Ziet er prima uit en max. 7s/dag is uitstekend.

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze bijzondere verworvenheid!!

1 like

Hele mooie aanwinst. Ziet er tof uit :+1:t2:

1 like

Dat zou heel tof zijn!

Iedereen bedankt!

Er zijn in totaal zes series polshorloges van Perseo gebruikt door de Italiaanse Spoorwegen. De 5e en 6e series komen het meest overeen met jouw Railking, met het Cort. 130 uurwerk. Wat me wel opvalt is dat geen van de FS issued horloges een type aanduiding op de wijzerplaat heeft en wel een FS serienummer, welke ontbreekt bij de Railking. De 740001 op het achterdeksel is de referentie. Het lijkt erop dat de Railking dus een particuliere versie is van het FS horloge van Perseo.

3 likes

Superbedankt voor deze info! Ik had ook al het idee dat die van mij niet echt issued is geweest maar gewoon voor de reguliere markt was uitgebracht. Maar dat mag de pret niet drukken :grin:

Wat een prachtige vondst en NA!

Leuk ding hoor! Geniet er van!