NA: een schildpad heeft nu eenmaal de tijd nodig 🐢

Ik heb een aantal Seiko “new” Turtles gehad. Ik vind het een heel leuk horloge en het draagt heerlijk. Een zeer geslaagde heruitgave van de originele 6309-7040.
Maar toch gaat er op de één of andere manier voor mij niets boven het origineel. Daarom was ik al een tijdje aan het rondkijken voor een 6309-7040 in goede, originele staat. Met redials kom je ze nog regelmatig tegen, maar origineel wordt het toch al een stuk lastiger.
Toen er hier in het blauwe gedeelte in december een fraai uitziend model voorbij kwam en nog wel uit mijn geboortejaar 1977 (vrij zeldzaam), moest ik die dus gewoon hebben!!
De periode daarvoor had ik net behoorlijk wat uitgegeven aan horloges en met de feestdagen ook nog op komst moest mijn “moderne” Pepsi Turtle er wel voor vertrekken, maar dat had ik er graag voor over.

En dus had ik korte tijd later “mijn” nieuwe oude Turtle in handen. Op een paar sporen op de bezel na werkelijk een prachtig exemplaar. De tand des tijds beter doorstaan dan de nieuwe eigenaar :grinning:, zo leek het. Helaas bleek al snel dat de afgelopen 41 jaar op de binnenkant toch wat meer invloed had gehad (nog een overeenkomst met de nieuwe eigenaar :blush: ). Bij het op tijd zetten begon de urenwijzer al snel een wat tikkend geluid te maken, dit werd iedere omwenteling erger en na een aantal omwentelingen bewoog de minutenwijzer helemaal niet meer mee en kwam de urenwijzer nog maar met moeite vooruit.

Ratelende schildpad

Door goede berichten hier en op aanraden van een bekende HF’er heb ik contact opgenomen met @Floris155. Hij gaf aan dat het vermoedelijk aan een tandwiel van het wijzerverzet zou liggen. Hij wilde dit wel voor me repareren, maar gaf aan dat er door het vele werk wel een erg lange wachtrij was.
Het horloge verdiende naar mijn idee goede zorg van een vakman, dus hoewel ik eigenlijk niet kon wachten om het horloge te kunnen dragen, toch besloten de wachtrij voor lief te nemen en het horloge bij Floris ter reparatie aan te bieden.

Na lang (on)geduldig wachten heb ik het horloge vandaag weer in volle glorie mogen ontvangen. Voorzien van een nieuw tandwiel en nieuwe pakkingen en na een volledige servicebeurt ben ik er van overtuigd nog jaren van dit prachtige horloge te mogen genieten! :sunglasses:

En nu tijd voor wat plaatjes!

Tijdens het herstel:






De boosdoener:

En weer klaar voor de toekomst:





37 likes

Een moderne turtle is leuk maar er gaat toch niks boven een originele vintage

2 likes

Deze zijn ook iets kleiner dan de moderne toch?

Nee, maat komt wel overeen, zelfs een mm groter (45 mm vs 44 mm van de nieuwe).

Heb twee ‘new Turtles’ waar ik erg blij mee ben. Maar zo’n vintage blijft zeker leuk! Gefeliciteerd!

1 like

Prachtig horloge. Geniet ervan.

1 like

Een prachtig horloge en zo zie je maar weer.Geduld is een schone zaak :+1:

1 like

Ze zijn qua breedte hetzelfde onderveel maar de oude heeft een kortere lug to lug

2 likes

Gefeliciteerd en geniet er van​:+1::+1:

1 like

Heel mooi! En je komt ze in deze staat idd maar heel weinig tegen. Ooit wel eens geprobeerd, nooit gelukt. Mijn 6105 zoektocht was nog moeizamer…

Geniet er van!!

1 like