NA: Een Seiko wolf in schaapskleren

Wat er op het eerste oog uitziet als een dood gewoon 90’s Seikotje is toch eigenlijk wel een bijzonder model. Als er een gewoon quartz uurwerkje in had gezeten had niemand er meer naar om gekeken :shushing_face: :grimacing:

Er is recentelijk al e.a. over de 4s serie uurwerken geschreven op het forum. Nadat in de 70s en 80s tijdens de quartz crisis de bijzondere mechanische uurwerken wegbezuinigd werden begon in de 90s de renaissance van het mechanisch horlogemaken voor Seiko met de 4s15 uurwerken. Voor veel andere merken begon in de 90s ook weer de heropleving van het horlogemaken. In dit horloge tikt dus een Seiko 4s15 automaat en hij komt uit 1993. Ref 4s15-8000.

De ontwerpen van de 52 serie King Seiko uurwerken werden afgestoft en vormden de basis voor deze 4s serie uurwerken. Eigenlijk is dit horloge van binnen dus gewoon een King Seiko, een wolf in schaaps kleren :smirk: Ik denk dat je nergens anders meer value for money gaat vinden wat uurwerk betreft van een modern horloge, in-house, automaat, 28.800 bph en erg dun. Staat in schril contrast met de dikke en lompe 4r en 6r uurwerken waar we tegenwoordig mee opgescheept worden door Seiko. En deze modelletjes zijn dan vaak nog voor minder te vinden dan zo’n nieuwe Seiko dress watch zoals een cocktail. :wink:

Qua styling vind ik het horloge wel echt typisch 90’s met het neo-klassieke ontwerp. Je ziet dat ze naast uurwerk ook qua ontwerp en afwerking dat ze verder zijn gegaan, erg strak allemaal. Qua formaat is hij met 36mm ook klassiek maar voor een dress watch mooi. Al met al een bijzonder horloge en iets heel anders dan wat ik normaal koop. Maar erg leuk om deze te proberen.

Helaas geen uurwerk foto’s. Het horloge zelf niet opengemaakt en een plaatje van het web mag niet meer. :pensive:

78 likes

Ik vind het een prachtig ding. Mooi verhaal heb je erbij geschreven. Gefeliciteerd met je bijzondere aanwinst!

@SybrenAnne moet deze ook even zien, ik denk dat hij hem hier het meest kan waarderen van iedereen.

2 likes

Vanbinnen een Japanner en vanbuiten een Zwitser :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jokes aside, erg mooi hoor!

2 likes

Die wil natuurlijk een Credor met 4s serie uurwerkje. Die zijn er ook :smile:

1 like

Mooie aanwinst! Maarre, wat houd je tegen? Open die deksel! :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Erg mooi! Mooie aanwinst voor je fraaie collectie.

1 like

Ja, het ontwerp is echt helemaal in zijn straatje volgens mij. “Typisch jaren '90 met het neo-klassieke ontwerp” (treffend omschreven), net als zijn Credors. Ik vind het ook leuk. Ik ben bijna nooit zo van de Romeinse cijfers op horloges (vroeger wel, het horloge dat ik op de middelbare school van mijn vader kreeg moest en zou Romeinse cijfers hebben), maar op dit horloge vind ik het prachtig. Ook omdat het in dat typsiche jaren '90-ontwerp past. :slight_smile:

Echt een sjiek ding. Prachtige band erbij ook, wat brengen die kleuren elkaar mooi tot leven zeg. :open_mouth: Het reliëf op de wijzerplaat, die Breguet-wijzers, het uienkroontje, de rondingen van de kast, het vormt alles bij elkaar een zeer goed op elkaar afgestemd plaatje. Ik ben erg enthousiast. :relaxed:

3 likes

Vind het een pracht .

1 like

Een mooi horloge.
Ik begin het merk Seiko steeds meer te waarderen. Mede dankzij jouw exemplaar.

1 like

Prachtig horloge en in erg goede staat! Verder de perfecte maat voor een dresser!

1 like

Mooie aanwinst. Gefeliciteerd!

1 like

Klik deksels zijn lastig :wink:

Er is geen kleine uitsparing te vinden op de kast dan wel het deksel?

Yep dat wel. Maar geen zin in mogelijk krasjes en weet niet hoe makkelijk hij los komt en hoe makkeljk hij weer terug klikt. Dus ik laat het maar zo. :sweat_smile:

Zal ik je een geheim vertellen? Ik heb m’n roségouden IWC’s ook beiden zelf open gemaakt, zonder schade. Krijg ik nu die befaamde balls of steel badge? :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Mijn beste,

Een elegante verschijning!!
Ziet er magnifiek uit!!
Veel draag-plezier.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Ik houd niet van Seiko, maar dit model is wel heel chic. Ik sta ervan te kijken! :slightly_smiling_face:

1 like

Deze neigt behoorlijk richting Credor qua looks…
Daniël ontwikkelt zich !
Prachtige NA. Goed gedaan :+1:
=edit=
Enne, datum op 6. Perfect …
Dit is de binnenkant btw

6 likes

Gefeliciteerd met deze schoonheid! :ok_hand::ok_hand::+1:

1 like

Chique hoor, veel plezier ermee :ok_hand:

1 like