Horloges verzamelen is een leuke hobby. Je kunt zo van de ene naar de andere gaan. Dan komt er weer een nieuwe in de collectie en vraag ik mij af of mijn collectie nu “echt” perfect is.
Mijn horloge collectie is niet bepaald een doorsnee collectie. Er zitten heel wat ongewone klokjes tussen. Wat ik bedoel is dat ze van een merk zijn die vandaag de dag totaal een andere kant zijn opgegaan. Vroeger produceerde ze vooral dress achtige horloges met soms een uitstapje richting een sportiever model. Dit zie je ook terug in de advertenties uit die tijd. Waar bijna altijd dress horloges worden afgebeeld.
Maar dit laatste was eigenlijk meer uitzondering dan regel. Vandaag de dag maken ze uitbundige, soms wat overdreven designs. Met heel soms een uitstapje richting een klassiek design. Lijkt net water en vuur.
Vandaag belde de postbode aan en wat denk je? Hij had een pakket bij zich, afkomstig uit Frankrijk .
Paar weken geleden was ik op internet en kwam ik een horloge tegen die mij heel erg aansprak. Een horloge met een sportief design. Ook nog eens in redelijke staat. Op een paar kleine krasjes op de wijzerplaat na ziet hij er meer dan prima uit.
Jullie willen hem vast zien? Ok ok, hier is hij dan:
Ik vind het zelf een prachtig horloge. Geproduceerd, eind jaren 50, vlak voordat Invicta bij de SGT horlogegroep aansloot.
Wat zal ik er meer over zeggen? Afmetingen: 36.5mm in de diameter en 40mm lug maar lug.
Horloge is 11mm dik, en dat komt vooral omdat het plexiglas nog 2/3 mm uitsteekt.
De kast zelf is hoog gepolijst. Ben nog niet over uit of dit oorspronkelijk ook zo was. Maar de band is geborsteld met gepolijste accenten.
Moet wel zeggen dat het bandje teer aanvoelt. Echt “jingly jangly”, geen idee of daar nog iets mee gedaan kan worden of dat ik het voor lief moet nemen. Wat dat betreft lijkt het net zo’n oude Rolex met een presidents in slechte staat…
Tjah, kom ik nu bij einde van dit topic en misschien wel van een hoofdstuk uit mijn leven. Is mijn “horloge” leven nu hiermee volmaakt en voltooid? Lastige vraag
Ik merk dat ik horloge verzamelen super gaaf vind. Het uitwisselen van ervaringen met anderen vind ik zelfs nog gaver!