Ik wil even iets bijzonders delen met jullie: mijn nieuwste (en tegelijk oudste) aanwinst, een Deluxe Indus Incabloc, handopwinder, met een prachtige blauwe sunburst wijzerplaat van 35mm. Wat een charmeur! Dit horloge komt uit de periode 1960 tot 1965 en heeft jarenlang elke dag aan de pols van mijn opa gezeten.
Na tientallen jaren in een lade vond mijn vader 'm weer terug. Het originele leren bandje was helaas niet meer te redden, en het plexiglaasje was gescheurd… maar dat hield me natuurlijk niet tegen
Ik heb ’m voorzichtig uit elkaar gehaald en wow, wat zag het uurwerk er nog goed uit. En die dial! Na zo’n 50 jaar nog verrassend mooi, bijna alsof hij nieuw was. Er zit een beetje aanslag op de wijzers, maar dat geeft hem juist karakter.
Na een grondige poetsbeurt van de kast, een nieuw kalfsleren bandje (18mm naar 16mm, tijdloos!) en een nieuw glaasje (heeft me wel twee pogingen gekost ), ziet hij er weer geweldig uit.
Hij loopt prima. Voor mij als leek tenminste. Na 40 uur op één enkele winding loopt hij ongeveer een minuutje achter. Niet gek toch? Wel windt hij wat zwaar op en de kroon is aan de kleine kant, dus dat helpt niet mee. En eerlijk is eerlijk, ik heb geen ervaring met vintage dus ik neem maar aan dat het zo hoort
Maar het mooiste van alles? Het gevoel. Een horloge dragen waarvan je weet dat je opa het jarenlang elke dag om had. Dat is gewoon bijzonder.
Bij deze nog wat foto’s, want wij houden van foto’s!
Oh en ik heb geen flauw idee welk soort uurwerk er in zit, iemand misschien een idee?
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Heel erg leuk zo’n mooi erfstuk
Mocht je het regelmatig gaan dragen is het wel verstandig om het uurwerk onderhoud te laten geven. Het loopt wellicht nog redelijk, maar de olie zal volledig uitgedroogd zijn dus dat geeft risico op slijtage.