NA: Een uniek/bespoke exemplaar

TLDR; Ik heb een nieuw horloge en ben er trots op. Onder de tekst zitten de plaatjes van het horloge.

Ik was al een tijdje op zoek naar iets wat me echt prikkelde, een horloge wat me zou kunnen boeien en echt mij zou zijn. Met @Parachrom heb ik daar een keer een moodboard voor proberen te maken, waar toch veel hele klassieke elementen uit naar voren kwamen. Vooral veel elementen uit merken als Jaeger-LeCoultre, Patek Phillipe, Longines en etc. Maar toch, hoeveel horloges ik ook bekeek, de ware vond ik maar niet.

En toen zat ik op dit forum te browsen en zag een merk wat meerdere keren voorbij was gekomen. Staudt zag er leuk uit, die automaat met blauwe wijzerplaat. Zou ik die toevoegen aan mijn collectie? Op de website stond nog meer leuks, een hele mooie Chronograaf met een handgemaakte Guilloche wijzerplaat. Wat een plaatje om te zien. Alleen ik heb wel eens een chronograaf geprobeerd, maar wordt altijd een beetje tureluurs van de wijzers. Ze leiden me altijd een beetje teveel af van de primaire functie; de tijd aflezen. Niet erg als het horloge af en toe gedragen wordt, maar dit zou ik toch meer kopen voor mijzelf? Dus nee.

Ik legde het idee even opzij en wilde verder zoeken, maar Staudt bleef me trekken. Dus heb ik de catalogus besteld en nog eens rustig gekeken. En toen, toen heb ik de Staudte schoenen aangetrokken en een e-mail gestuurd. Kon de gewone Praelude niet ook met die guilloche-wijzerplaat uitgevoerd worden? En redelijk snel kreeg ik een antwoord, ja dat kon. Mijn hart maakte een sprongetje.

Een bezoek aan Yvo in Ootmarsum kon niet uitblijven en dus ging ik op vrijdag 2 april daarheen. We bespraken van alles, hoe hij ooit begonnen is met een eerste horloge zelf te maken. Vervolgens door foto’s plaatsen wat enthousiaste reacties kreeg en ze begon te verkopen. Het hele verhaal, langs diverse prototypes, tot waar hij op dat moment stond. Luister Mannen van de tijd Aflevering 50 en je weet hoe goed hij een verhaal kan vertellen en hoeveel passie er bij komt kijken. Het is geen marketing, maar liefde voor het vak.

Toen kwam mijn deel van het gesprek, wat wilde ik precies? Wat kon wel en wat kon niet? Wilde ik gewoon de standaard guilloche, maar dan op de automaat? Welke kleur moest het worden? Welke kleur wijzers moesten er op? Goud? Geblauwd? Of misschien iets anders? Ik maakte mijn keuzes, de plaatjes onderaan zeggen genoeg en ging naar huis.

Thuis stopte het proces nog niet. Ik heb het denk ik nog best moeilijk gemaakt voor Yvo, want ik zag dat Jochen Benzinger ook hele mooie rotors maakte. Mooie rotors met unieke elementen erop. E-mailtje naar Yvo, kan zoiets? Helaas, dan kon niet, want de rotor wordt daar ook dikker van en dan moet de kast dikker en etc. Maar
 het logo van Staudt werd erin gegraveerd, heel mooi, maar als het toch al uniek is?

Ik klom in inkscape, een grafisch programma voor vector-tekeningen, en maakte een ontwerp. Een uitsnede van Gezicht op Delft van Vermeer. Waarom? Ik heb daar zelf in mijn studententijd gewoond, mijn vrouw en kinderen zijn daar geboren en ik heb mijn vrouw in de nieuwe kerk (die grote zwartgeblakerde toren) ten huwelijk gevraagd. Kortom, een stad die als een rode draad door mijn leven loopt.

Gister heb ik het horloge uit handen van Yvo gekregen. Ditmaal hier in de buurt. In de Van der Valk in Wassenaar. Yvo was toevallig in de buurt voor zaken en dit was een handige plek om af te spreken. Blij als een kind, heb ik de verpakking open gemaakt. Het was een “standaard” doos, maar wat een prachtige doos. Een plaatje om te zien. Ik bewust geen foto’s hiervan bij gedaan, want er zit ook een uniek naamplaatje in. En dan nu, genoeg verhaal, de rest daarvan bewaar ik voor mijzelf.

Dus plaatjestijd en sorry, ik heb van alles geprobeerd, maar foto’s maken is niet mijn sterkste punt. Dit horloge is gewoon te mooi en het licht hier in huis te slecht om goede foto’s te maken door een leek zoals ik :slight_smile:

De wijzerplaat is guilloche, frosted zilver. Naast dat het horloge duidelijk uniek is (Zie; 1 of 1), is dit het eerste horloge met het nieuwe logo. In plaats van Staudt Twente, staat er Staudt Chronometrie. De reden hiervan is te luisteren in de podcast, maar het oogt echt heel mooi. Zie ook dat ik gekozen heb de datum eruit te laten. Het is erg fijn om te hebben, maar dit geeft het horloge meer rust en ik betwijfel of dat er mooi uit had gezien bij guilloche. Het had de mooie handgemaakte ronde lijnen gebroken. Zie de wijzers, een prachtige gouden set. Ze glimmen lekker mee op de zilveren wijzerplaat.

Het uurwerk is voorzien van een eigen rotor. Voor degene die de tekst geskipt hebben, het is een uitsnede van “Gezicht op Delft” van Vermeer. En nu, slinger ik hem snel weer om en ga ik genieten van het horloge.

121 likes

Mooi aanwinst. Aflevering van MvdT was leuk inderdaad. Enthousiaste meneer.

Veel plezier ermee!!!

3 likes

Hele mooie aanwinst. Het is niet mijn smaak, maar kan de totstandkoming waarderen. Fijn ook dat @Staudt meedenkt in het proces!

3 likes

Wat een leuk verhaal.
Gefeliciteerd en veel plezier er mee.

1 like

Prachtig!
Goede keuze om “Twente” te laten vallen denk ik. Zal voor voor velen een dealbreaker geweest kunnen zijn. Leuk voor als je er vandaan komt maar anders niet.
Anyway, geniet van je nieuwe aanwinst.

8 likes

Gaaf om zo je eigen droomhorloge samen te stellen! Veel draagplezier :slight_smile:

1 like

Ik hou zelf (nog) niet echt van klassieke horloges om te dragen, maar ik begrijp volkomen het enthoussiamse en passie hiervan en vind de gemaakte creatie erg geslaagd! En dat kleine detail op de dial: 1 of 1. Dit is super!

Wat een mooi verhaal om te lezen dat jezelf niet het perfecte horloge kan vinden, omdat dit simpel weg niet voor jou bestaat, maar een horlogemaker bereid is om aan je droomhorloge mee te werken. Dit is toch de ultieme passie vanuit jou en de maker? Daarnaast ook het persoonlijke contact, zelf nog een designelement mogen aanbrengen op de rotor en vervolgens ook nog de persoonlijke overdracht
 geweldig om dit te lezen!!!

We zeggen wel vaker bij een nieuwe aanschaf: “Dit horloge doe ik nooit meer weg”, maar ik kan me voorstellen dat dit bij dit horloge ECHT geldt! Heel veel plezier er van en bedankt voor het delen van je verhaal!

2 likes

Dat lijkt me een voordeel van een kleine producent die toch al veel (zo niet alles) handmatig doet- lijkt me dat die zoiets “makkelijker” kunnen maken dan een volumefabrikant. Let wel, makkelijker tussen aanhalingstekens, want ik snap heel goed dat dit niet makkelijk is :wink: Ik vind hem prachtig!

1 like

Wat gaaf zeg, gefeliciteerd met je nieuwe horloge. Prachtig dat je zo samen met Yvo het helemaal eigen kon maken.

Afgelopen weekend in DĂŒsseldorf Yvo gesproken, het enthousiasme spatte er van af en heeft mij ook niet koud gelaten. Een bezoek aan Ootmarsum ligt zeker in het verschiet👍 heel leuk om nu aansluitend dit verhaal te lezen met een ervaring en NA van Staudt.

Nogmaals gefeliciteerd met de NA.

1 like

Heel mooi , gefeliciteerd :+1:

1 like

Mooie aanwinst gefeliciteerd !

1 like

Heel tof verhaal! Fijn dat Staudt mee wilde werken aan het maken van een one-off met zulke persoonlijke invloeden en wat een enorm gaaf, klassiek horloge is er uit voort gekomen. Gefeliciteerd, geniet ervan!

1 like

Erg mooi horloge @Sandy.
Achterkant vind ik niet zo maar wijzerplaat mag er zeker wezen met deze kleuren. En mooie wijzers die niet te kort zijn.

2 likes

Wat een mooie zoektocht. En gaaf dat je jouw eigen ideeën kon inbrengen.
Veel plezier met dit unieke stuk.

1 like

Mooi hoor😁 veel plezier

1 like

Pracht vakmanschap en lekker verhaal. Geniet van iedere minuutđŸ‘đŸ»

1 like

Fijne aanwinst, gefeliciteerd!!

1 like

Mooi, mooi, mooi! Uitstekende keuze meneer :ok_hand:
En nu weer terug naar het enige echte HF topic :innocent:

1 like

Sodemieter, een custom Staudt! En wat is hij geslaagd

Erg, erg mooi, geniet ervan!

2 likes

Heel erg mooi dit, zowel de totstandkoming als het resultaat. “1 of 1” is ook een erg leuk detail. Plaatje. Enjoy!

1 like