Vorige week overgenomen van een aardige zuiderbuur op dit forum. Een King Seiko, en voor mij best een bijzonder model. Deze King is één maandje ouder dan ik zelf ben, dus in de bloei van zijn leven. In Augustus 1969 is deze geproduceerd. In diezelfde maand liepen de Beatles over het zebrapad voor de cover van hun Abbey-Road album…dat was ook een bijzondere productie.
Al een aantal Seiko’s duikers in mijn horlogebox, maar nog geen vintage model. Was al best een tijdje aan het rondkijken naar de King Seiko tot ik deze in het blauwe gedeelte tegenkwam. Meteen mijn aandacht bij het bouwjaar en de vorm. Wel interessant, een ‘Chronometer officially certified’. Dat heeft Seiko toen een paar jaar gedaan via certificering in Japan. Daarnaast ook een ’Superior’ wat volgens mij betekend dat het uurwerk is afgesteld op 5 posities. Voor die tijd dus een serieus model.
Het was die periode dat Seiko steeds meer op zoek was naar nauwkeurigheid in concurrentie met de Zwitserse merken en waarbij het mechanisch uurwerk korte tijd later werd voorbij gestreefd door een quartz kristal. De indrukwekkende specs haalt hij 54 jaar later helaas niet meer, zit er 12 sec naast op een dag maar dat vergeef ik hem. Zijn gangreserve is 32 uur en de lume staat inmiddels op dimstand. Prima allemaal, maar zou ook benieuwd zijn wat een onderhoudsbeurt van het uurwerk nog voor effect zou hebben. (Tips zijn welkom)
Was verrast hoe goed deze King Seiko (de 5626-7030) er nu nog uit ziet, wel wat kleine krasjes op het glaasje en kast wellicht wat gepolijst. Maar de jaren zijn hem niet aan te zien. De King valt zeker niet te klein door de rechthoekige kastvorm.
En met de originele soepele stalen band met juiste logo op de sluiting. Een gouden medallion op de onderzijde geeft aan dat we hier met een Superior te maken hebben. Genoeg oog voor detail bij deze King Seiko. Gewoon genieten met zo’n ervaren uurwerk om je pols Dit smaakt zeker naar meer en misschien dan ook eens een Grand Seiko uit die periode…
En om de pols: