Ik zat te twijfelen of ik hier een NA aan zou toewijden of niet, maar het is ook te mooi om het niet te doen.
Dus pak een lekker biertje en ga achterover zitten met een bijpassend stukje muziek.
Hierbij een stukje historie van het merk.
Aan het begin van de 20ste eeuw was er een man genaamd Alexander, Alexander was een jonge schipper uit een klein dorpje in zweden.
Toen hij voor zijn werk vanaf Stockholm over de Botnische Golf moest vertrekken naar Skelleftehamn om een lading voeding af te leveren gebeurden het.
Na een uur of 3 varen kwam hij plots in een storm terecht waarin zijn enige bemanningslid overboord sloeg. Hij keek met zijn verrekijker nog om hem te zoeken maar die was helaas al verdronken.
Plots kwam er een trol aan boord.
Heel verontwaardigd vroeg Alexander wat dit te betekenen had. De trol zei dat hij de ziel was van zijn overleden bemanningslid.
Alexander schrok hiervan maar de trol stelde hem gerust dat hij er niks aan had kunnen doen.
De trol kwam wat dichterbij en overhandigde Alexander een zakhorloge met op de achterkant een ster, deze ster gaat jou de weg wijzen en jou veilige vaarten bezorgen zei de trol.
Als je er over wrijft zal de ster jou zeggen waar je heen moet doormiddel van het sterrenstelsel.
De trol verdween en Alexander bleef geschokt en verbaasd achter op zijn schip. De storm trok weg en Alexander voelde toen zijn roeping om dit verhaal door te vertellen en een horlogerie te beginnen.
Zo is Tuseno ontstaan.
Oke dit was echt een bullshit verhaal. Hier komt het echt korte verhaal.
Tusenö is een micro brand uit Göteborg Zweden.
Opstart is 2015 door Alexander en hij laat zijn horloges maken in Zwitserland waarna hij ze in zweden terug krijgt voor eindcontrole.
De ster in het logo staat voor een oude vuurtoren aan de kust van zweden wat zo werd aangeduid op de kaart, de naam Tusenö komt van de zweedse westkust genaamd “de duizend eilanden” in het Zweeds “kusten med de tusenöarna”
De term “Shellback” vindt zijn oorsprong in de legendarische taaiheid van het schild van een schildpad, en symboliseert de vasthoudendheid die zeilers nodig hebben om de evenaar over te steken. Geïnspireerd door deze maritieme traditie en de onwrikbare geest die het belichaamt.
Het eerste duik horloge wat ze maakte was dus dan ook de shellback. Een schot in de roos volgens de meeste reviews. Maar wel met wat kritiek over het design.
Met die kritiek zijn ze aan de slag gegaan en de shellback v2 uitgebracht met onderandere een ander uurwerk (de sellita sw200) dikkere minuten markers op de 5 minuten. Een clasp met quick adjust, etc etc.
Wat mij aanspreekt is toch wel het design, de uurwijzer met het gaatje erin die precies over het woord shellback gaat. De sandwich dial en de prachtige geborstelde blauwe plaat die van blauw naar zowat zwart gaat. Dan nog de datum die i.m.o perfect integreert in de dial.
De keramische bezel die wat schuin afloopt en de dikke bak met lume die erin zit. Dit allemaal onder een saffiertje en 200m water dicht.
Al met al die 8 maanden wachten meer dan waard.
Wat mij betreft een schot in de roos en de spreekwoordelijke “bang for buck”
Hier wat foto’s van mijn nieuwe aanwinst.
En dan nog die prachtige plaat in het zonnetje plus de lume.
Tack för att du läste. och ha en trevlig helg