NA: eind jaren 70 certina

Vandaag een gokje opgehaald! Op mp een certina horloge te koop zien staan met wel heel wazige foto’s erbij. Omdat ik een zwak heb voor het merk certina toch maar contact opgenomen met de verkoper of ze wat meer wisten over het horloge en scherpere foto’s konden sturen…De volgende dag kreeg ik een vriendelijke maar onduidelijk geschreven mail terug. De foto’s waren bij hen scherp en de omtrek was 5 cm :grin:
Omdat ik vandaag toch in de buurt moest zijn de gok maar genomen en het horloge opgehaald. Het opgegeven adres bleek in het plaatselijke bejaardentehuis te zijn waar ik vriendelijk werd ontvangen.

Eerste aanblik was goed dus ik heb het horloge overgenomen.

Thuis gekomen bleek het horloge toch wel heel vies, maar de wijzerplaat zit er nog wel heel goed uit gelukkig( de krassen zitten op het glas en niet op de wijzerplaat). Met sate prikkers het ergste vuil weg proberen te halen, maar helaas zit er ook troep tussen het glas en de kast, dus daar moet ooit nog eens iets mee gebeuren. Wat krasjes op het glas en de kast maar dat maakt hem juist vintage vindt ik…Wel een kroon zonder certina teken dus die zal ooit vervangen zijn.

Het uurwerkje loopt tot nu toe goed en nauwkeurig en blijkt een certina 854-1 te zijn wat hem volgens mij in de eind jaren 70 plaatst. Het is een handopwinder met volgens mij snelverzet.

Mocht iemand aanvullende info over dit horloge hebben dan graag!


5 likes

Mooi! Heb hem ook zien staan maar door de wazige foto’s en beschrijving inderdaad laten zitten. Gelukkig is hij bij een andere certina-liefhebber terecht gekomen!

Serienummer plaatst hem in 1971, dus zeg ~1970-1972 :smile: Wel interessant, want de 854 zou hem in ~1976 plaatsen… Hmmm…

2 likes

Door de 854 dacht ik ook dat hij van na 1976 is…maar het serienummer (het nummer op het deksel?) maakt hem volgens jou dus 1971? Het zal toch geen frankenstein zijn? Zou ik wel van balen namelijk :weary:

Oordeel zelf. Certina blijft rot plaatsen… Ik zit nu ook weer te twijfelen, omdat in die tijd het serienummer-systeem veranderd is… Up-to-date lijstje staat in zijn banner! Franken lijkt mij niet hoor.

http://forums.watchuseek.com/f295/certina-serial-number-system-982877.html

As ik het serienummer google kom ik bij wus onderstaand horloge tegen…exact hetzelfde als de mijne… Dus wellicht toch een “goede” :grin:

http://forums.watchuseek.com/f11/my-new-vintage-certina-581244.html

Ja, je hebt gelijk. Was even door de war, had je gehele nummer gepakt als 8.500.000 en daardoor in 1971 geplakt.

Wat het zou moeten zijn: 854 is je uurwerk, 3907 je modelnummer van de kast, en 41 het materiaal(Chrome). Plaatst hem dus door het uurwerk indd na 1976 :smile: Excuus voor de verwarring!

2 likes

En ik heb hierdoor weer wat geleerd, waarvoor dank!

1 like

Gefeliciteerd. Leuke aanwinst!!!

1 like

Mijn beste,

Wat een leuk verhaal!!
En wat een fraaie Certina. :watch:
Geniet er met volle teugen van!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Goed gegokt, het is een leuke Certina, Erik, geniet ervan :+1:

1 like