Na de verkoop van mijn SARB017 -ja auw voor de Alpuristen onder ons- moest er natuurlijk iets leuks voor in de plaats komen. Ik was eigenlijk op zoek naar een elegante tool watch die naast de Seiko Turtle (voor het ruigere werk) en Yema Flygraf (daily tegenwoordig) een iets verfijndere plek inneemt.
De Archimede Pilot 42GMT had ik al een tijdje in mijn hoofd zitten, want die had ik o-zo-mooi op foto’s voorbij zien komen in online reviews. De Pilot 42GMT lijkt mij een geweldig ding, maar deze is even geparkeerd, niet de keuze voor dit moment. Het zou de tweede flieger in de collectie worden en ik wil juist wat verbreden… in toolwatches
Op dat punt had ik besloten dat de nieuwe toolwatch een diver moest worden. Geen fieldwatch, want die stond immers al in bestelling; ‘Oh ja, de Halios Universa!’
Nu was de wens voor een diver opeens ook aangevuld met de eis dat er een gebold saffier in moest zitten en dat het niet your typical zomerklatser moest worden, maar een meer verfijnde duiker.
Ohja; en no-date. Ik wilde persé een stijlvolle no-date diver met gebold saffier en ook nog van een merk met historie. Daar! Klaar. Alle vakjes aangekruist bij de Yema Pearldiver.
Alleen had ik de liefde niet met deze Française, alles klopte en toch miste die kriebel weer…
Het zou ook nog eens niet bijdragen aan het verbreden van mijn verzameling, want… weer een Yema.
Ondertussen was ik Squale verschillende keren tegengekomen hier op het forum en vlogen de 1521 ‘zomerklatsers’ me om de oren. Die 1521 gaat er vast een keer komen, prachtig en cool horloge, maar niet nu. Nu moet er een elegante duiker komen!
Onder de titel: A glorious Past vond ik op de Squale website de Sub-39 serie. Wauw. Reissues van modellen uit de jaren ’50. Vorig jaar is als start van deze serie de SUB-39 Sixty Years Special Edition uitgebracht om het 60-jarig bestaan van Squale te vieren. Joepie en hoera. Maar niet meer leverbaar, want gelimiteerd tot 150 stuks.
Er is gelukkig meer leuks wat wel leverbaar is; een SUB-39 Blue en een Sub-39 SuperBlue. Maar waar ik meteen blij van word is de Sub-39 Black Arabic.
Diver? - Ja!
Gebold saffier? - Ja!
Verfijnd model - Ja!
Stijl? - In overvloed!
No-date? - Ja!… ik bedoel; Nee! Maar dat geeft niet want dit horloge geeft mij die speciale kriebels! En bovendien is het period-correct voor deze reissue! Dus aan de kant met die no-date nonsense and take my money!
Na 3 dagen wachten kwam vandaag mijn pakje uit Duitsland (Squale.de) binnen en kan het ‘Grote Genieten’ zich na de voorpret voortzetten!
Ik vind het een pareltje; Understated mét fluorescerende oranje minutenwijzer, een kroon die kroon is en… als twee kersen op de taart; dubbele Squale logo’s!