NA elegante duiker +pics!

Na de verkoop van mijn SARB017 -ja auw voor de Alpuristen onder ons- moest er natuurlijk iets leuks voor in de plaats komen. Ik was eigenlijk op zoek naar een elegante tool watch die naast de Seiko Turtle (voor het ruigere werk) en Yema Flygraf (daily tegenwoordig) een iets verfijndere plek inneemt.

De Archimede Pilot 42GMT had ik al een tijdje in mijn hoofd zitten, want die had ik o-zo-mooi op foto’s voorbij zien komen in online reviews. De Pilot 42GMT lijkt mij een geweldig ding, maar deze is even geparkeerd, niet de keuze voor dit moment. Het zou de tweede flieger in de collectie worden en ik wil juist wat verbreden… in toolwatches :slight_smile:

Op dat punt had ik besloten dat de nieuwe toolwatch een diver moest worden. Geen fieldwatch, want die stond immers al in bestelling; ‘Oh ja, de Halios Universa!’

Nu was de wens voor een diver opeens ook aangevuld met de eis dat er een gebold saffier in moest zitten en dat het niet your typical zomerklatser moest worden, maar een meer verfijnde duiker.

Ohja; en no-date. Ik wilde persé een stijlvolle no-date diver met gebold saffier en ook nog van een merk met historie. Daar! Klaar. Alle vakjes aangekruist bij de Yema Pearldiver.

Alleen had ik de liefde niet met deze Française, alles klopte en toch miste die kriebel weer…

Het zou ook nog eens niet bijdragen aan het verbreden van mijn verzameling, want… weer een Yema.

Ondertussen was ik Squale verschillende keren tegengekomen hier op het forum en vlogen de 1521 ‘zomerklatsers’ me om de oren. Die 1521 gaat er vast een keer komen, prachtig en cool horloge, maar niet nu. Nu moet er een elegante duiker komen!

Onder de titel: A glorious Past vond ik op de Squale website de Sub-39 serie. Wauw. Reissues van modellen uit de jaren ’50. Vorig jaar is als start van deze serie de SUB-39 Sixty Years Special Edition uitgebracht om het 60-jarig bestaan van Squale te vieren. Joepie en hoera. Maar niet meer leverbaar, want gelimiteerd tot 150 stuks.

Er is gelukkig meer leuks wat wel leverbaar is; een SUB-39 Blue en een Sub-39 SuperBlue. Maar waar ik meteen blij van word is de Sub-39 Black Arabic.

Diver? - Ja!

Gebold saffier? - Ja!

Verfijnd model - Ja!

Stijl? - In overvloed!

No-date? - Ja!… ik bedoel; Nee! Maar dat geeft niet want dit horloge geeft mij die speciale kriebels! En bovendien is het period-correct voor deze reissue! Dus aan de kant met die no-date nonsense and take my money!

Na 3 dagen wachten kwam vandaag mijn pakje uit Duitsland (Squale.de) binnen en kan het ‘Grote Genieten’ zich na de voorpret voortzetten!

Ik vind het een pareltje; Understated mét fluorescerende oranje minutenwijzer, een kroon die kroon is en… als twee kersen op de taart; dubbele Squale logo’s!

25 likes

Mooie kast.

1 like

Ik krijg de kast eigenlijk niet goed op de foto door alle reflecties die afleiden, maar als je op de Squale website de foto’s uit de studio bekijkt zie je het goed. Het is inderdaad een prachtige kast, en de bezel er bovenop heeft mooie fijne ribbels die ook gepolijst zijn. Glimmen als een dolle.

1 like

Cool! Ik ben erg benieuwd naar die Halios Universa ook.

1 like

Pareltje is een understatement, prachtige klok! :raised_hands:

1 like

Ja prachtig :star_struck:, gefeliciteerd met je aanwinst :+1:

1 like

Mooi verhaal en duiker! Afmetingen?

1 like

Ik vind er bijna alles héél goed aan, behalve 2 dingen:
-de prijs
-de dubbele logo’s.

Kniesoor 3e punt:
-de 22mm band aanzet. Naar mijn mening een onlogische maat bij 39mm kast.

Gesproken als ex-Squale Atmos 20 eigenaar. :wink:

2 likes

Leuk ding! Veel plezier ermee!

1 like

De kast is 39 mm en band 22mm. Afwijkend, maar voor dit model een heel goeie keuze vind ik.

Het is geen koopje inderdaad, maar het gaat dan ook om een nieuw model wat compleet anders is dan de rest van de Squale lijn. De kwaliteit vind ik wel echt top.
Dubbele logo’s van Squale… je kunt er veel van vinden, maar het is een reissue; period-correct :slight_smile:
En al was het geen reissue; ik vind de dubbele logo’s van Squale geweldig, het geeft een eigen smoel en past bij het merk.
De band is op papier heel vreemd met 22mm, maar in real-life past deze perfect bij de kast en net even cooler dan een standaard maat.

1 like

Mooie squale case. Niet zo’n typische diver dial ook. Tof ding hoor!

1 like

Dus bij de logo’s vind je ‘period correct’ ivm reissue een pluspunt, maar bij de veel te brede band (IMO) mag 't wél afwijken? :thinking: :yum:

Me dunkt dat een period-correct band niet eens 20, maar zelfs 18mm breed zou zijn.
En ik geloof best dat ie uiteindelijk mooi oogt, maar vond dit wel opvallend. :wink:

Omdat ik zelf vooral 20mm banden heb, vind ik de uitwisselbaarheid een fijn iets, dus als ik afwijkende maten kan ontlopen, graag.

2 likes

Sterker nog: het origineel waarop dit horloge is gebaseerd, had een kast van 34mm. Ik kan niet terughalen wat de L2L was van dat horloge, maar de verhouding kast/band zit dicht bij de reissue. Ik ben natuurlijk niet een period-correct-predikant, het gaat mij vooral om hoe het eruit ziet! :smiley:
Zo ontbreekt bijvoorbeeld het dubbele logo op de originele versie :sweat_smile:

2 likes

Prachtige aanwinst! Best elegante verschijning voor een duiker :ok_hand:

1 like

Zeer smakelijke verschijning! :ok_hand:

1 like

Daar heb je een goed punt. Als 't origineel 34mm kast had, met bijv. een 18mm strap, ligt verhoudingsgewijs het rond de 21mm bij 39mm kast.
Ik vind hoe dan ook de stijl gaaf en wil graag nog een duiker toevoegen met een oranje accent/wijzer, zonder een te drukke dial.

Heb gekeken naar de Deep Blue Diver 1000 opties, maar 48mm L2L en 15mm dik. Dat gaat 'm niet worden op mijn slanke pols.

1 like

Echt heel mooi!

1 like

Heel mooi gefeliciteerd :ok_hand:t2:

1 like

Nice. Veel draagplezier.

1 like