NA en mini-review TAG Heuer 6000 WH5152 goud/staal

Goedenavond allemaal. Tijd om mijn jongste aanwinst aan jullie te showen.

Is hij fout? Ja. Kan dit wel anno 2018? Ja. Two-tone is weer helemaal terug. Is hij te klein? Nee. Kan ik er uren naar kijken? Ja. Mag ik lyrisch zijn over een TAG Heuer? Ja.

Leden die mij al wat langer kennen, hebben mij links en rechts wat vintage horloges zien kopen en verkopen. Dan waren ze weer te klein, dan weer te oud.

Omdat ik ben opgegroeid in de ‘80s, waren de eerste betaalbare horloges van Swatch en Camel Trophy. Serieuze horloges kwamen van Breitling en TAG Heuer.

@Triplock gaf mij in 1998 een stalen TAG Heuer S/EL (Sports/Elegance) voor mijn afstuderen, een midsize quartz chronograaf. Deze heb ik 20 jaar gehad en heeft plaats gemaakt omdat de smaak veranderde en hij toch wat minder werd.

Al enige tijd ben ik dus op zoek naar een leuke neo-vintage uit die periode. Echt vintage, zoals een Omega Seamaster uit de fifties vind ik minder interessant. Ik heb een gele Seiko “Pogue” uit mijn geboortemaand en -jaar juni 1973 overwogen, maar een net, origineel exemplaar vinden bleek ondoenlijk. Er zit zó veel rommel met aftermarket delen tussen!

Ik kocht laatst een Breitling SuperOcean uit 2000, die krijgt momenteel een beurt en omdat ik die toch minder interessant vind, gooi ik die binnenkort in het blauwe gedeelte. Daar vind ik wel weer iemand voor. Neo-vintage moet het worden, maar geen Breitling.

De zoektocht ging inmiddels vrolijk verder naar het enige merk, waar ik sentimenteel over blijf: TAG Heuer. Het zou niet weer een S/EL worden, ook niet een Senna-special, dus ben ik wat breder binnen het merk gaan kijken.

Een 1000 wellicht? Geen duiker erbij s.v.p. Een 2000 dan? Dat was mijn eerste “serieuze” horloge, een two-tone automatic. Helaas heb ik die al jaren geleden veel te goedkoop verkocht. Andere uitvoeringen heb ik meermalen gehad en laten gaan de laatste jaren (toch iets te iel met 36/37mm). Een 1500? Geen eigen gezicht. Een 4000 dan? Could be. Laatst heb ik bijna de trekker overgehaald bij een zeer nette 4000 via HF, dat is een zeer net exemplaar, maar ik vond hem iets te duur en kwam er financieel helaas niet uit met de verkoper. De meeste horloges uit die periode zijn afgeragd, dus het moest hoe dan ook een bijna-NOS zijn.

Een 6000 dan? Veel meer is er binnen dit merk niet uit de eighties. Destijds was de 6000 het vlaggeschip van TAG Heuer. En terecht! Wat een nachtmerrie om te ontwerpen en te bouwen. De 6000, daar kwijlde ik destijds serieus van, maar bedragen van fl. 3.000+ waren niet aan de orde rond mijn 18e. Een motorrijbewijs en een tweetakt Yamaha RD350LC vraten mijn budget op.

Terug naar de 6000. Vind ik dat wat? Yes! Denk het wel. Interessante zoektocht!

Nu zijn er veel verschillende types binnen het 6000-gamma, van dameshorloges tot midsize (38mm) en fullsize (40mm) voor mannen. Na veel onderzoek op met name:

https://www.calibre11.com/tag-heuer-6000-series-overview/

en diverse Japanse verkoopsites (waar ze goed verkrijgbaar blijken te zijn) stuitte ik deze week via een collega uit de horlogewereld op een belachelijk maagdelijke WH5152. What the f… Bestaan ze nog in bijna nieuwstaat?

Bingo. Met 38mm is het een midsize, al had ik liever de fullsize gehad. Ergens moet je een compromis sluiten. Staal met 18 karaat volgouden (dus niet doublé) delen, waaronder de “tussenbezel”, kroon, wijzerplaat, wijzers en vele tussenlinks. Geen krassen, alle zwarte verf nog op de indices van de bezel en geen rare andere schade. De prijs was prima, dus heb ik de trekker overgehaald.

Details te over op deze “klatser van de eighties”. Een complexe band met maar liefst 255 (!) delen, saffierglas met datumloupe, onwijs coole gouden datumschijf (hoe verzin je dit?) op een onwijs coole, gouden dial en OVERAL dat schild van het merk, al dan niet met merknaam. Daar moet je wel van houden, maar het past in de schreeuwerige tachtiger jaren. TAG Heuer bracht zelfs een 18 karaat geelgouden of witgouden versie uit. Oh ja, en eentje uit platina. Jawel. TAG Heuer nam de 6000 zeer serieus en gaf hem aan zijn ambassadeurs, zoals diverse F1-coureurs.

Jullie begrijpen: deze bevalt mij héél goed. Ik ga hem als net horloge dragen en kreeg er vandaag al de nodige positieve opmerkingen over. Ook van horlogekenners.

Deze 6000 heeft referentie WH5152 en heeft een ETA 2892-2 automaat met COSC onder de kap, die mij iets te veel afwijkt. Een beurt en demagnetiseren volgende week en hij kan weer jaren mee. Zelfs de originele doos zit er nog bij, helaas geen boekje, maar soit.

De conditie is uitmuntend. Op wat haarlijntjes na, welke ik toch voorzichtig laat weghalen, is hij gewoon NOS. Ik kon het bijna niet geloven. De band heeft nauwelijks rek, een bijzonderheid van dit bijna 25 jaar oude horloge. Hier heeft iemand héél erg goed op gepast en dat ga ik ook zeker doen.

Doe je je reactie vanwege Sinterklaas deze keer op rijm @Tissot62? :wink:

Ploaties!

Bedankt voor het lezen!

Gr. Hans

35 likes

Zo wat een klatser :astonished:

2 likes

Wacht even, pak even mijn zonnebril.

:wink:

2 likes

image

Don draagt trouwens een bicolor Ebel Sportwave :wink:

4 likes

En een Ray-Ban?

1 like

Oh zeker en vast.

Gefeliciteerd, Hans, mooi exemplaar en meteen is weer duidelijk hoe Tag Heuer groot is geworden.
Veel plezier ermee :slight_smile:

2 likes

Dankjewel!

1 like

Man man, fouter kan haast niet :rofl::rofl:

Maar je valt wel op, en hij lijkt in uitstekende staat!

Gefeliciteerd :slight_smile:

2 likes

Vast wel! :sunny:

Thanks!

Deze klatser uit de jaren '80,
daarbij lijkt een Breitling dan weer prachtig,
Deze kan Sint en Piet dan ook niet zo bekoren,
en krabt zich maar achter de oren.
Derhalve wens ik je veel draagplezier,
Misschien dat hij mooier is na 3 liter bier.

:wink:

9 likes

Sinterklaas is betreurd om jouw reply
En vraagt zich hardop af “why”?

Een Breitling boven deze TAG
Is eigenlijk heel gek!

Desondanks bedankt voor je antwoord
Maar doe net of ik niks heb gehoord

Sinterklaas en Zwarte Piet

5 likes

:smile: :+1:

Machtig prachtig,
Wis en waarachtig,
En de rest van de zooi,
Maakt het ook al zo mooi,
Want die band erop maakt het extra krachtig.

2 likes

ik vind de tag ook er heel fijn horloge.

2 likes

De goeie ouwe S/EL.

1 like

Deze vindt de Sint pas mooi
Al het andere op HF is klerezooi
Staal/goud
Das helemaal niet fout

3 likes

Mijn beste,

Een wervelende review met zijn nieuwste aanwinst in de hoofdrol
plussen en minnen, voor en tegen, niets is hem te dol.
De wijzers van zijn Tag, tikken vrolijk verder met een welwillend gevoel
met vertrouwde ritmes, naar hun oneindig doel.
Hans,
proficiat dan ook met deze uitblinkende verworvenheid
ik wens je er een glorierijke tijd mee, voor elke dag, voor elke gelegenheid!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

15 likes

:smile: schitterend! Dankjewel!

1 like

Gefeliciteerd met deze fantastische vangst…gelukkig verschillen de smaken… veel draag plezier. Ps welke japanse site kan je die tags vinden?

1 like