NA en nieuwe Seiko mid-size duikers

Goedenavond allen, tijdje geleden dat ik hier nog iets te melden had maar soms gebeurt er iets en heb je opeens een nieuw horloge. Hier hoort een klein verhaaltje bij:

Jaren geleden had ik een Seiko SBCM023 perpetual calendar duiker (een soort mini-SKX007 met een HAQ uurwerk) wat echt een geweldig horloge was… behalve dat het zoals alle Seiko duikers toen Hardlex glas had (en ja, het is me gelukt om dat vrij snel te krassen). De afgelopen jaren is Seiko vaker gebruik gaan maken van saffierenglas in hun Prospex modellen, naarmate die duurder zijn geworden… en steeds groter ook. Ik had (los van de momenten af en toe waarop ik een jaloerse blik wierp op de SKX013 van een vriend van me) de hoop op een nieuwe mid-size duiker eigenlijk opgegeven totdat ik iets las over een nieuw model met een diameter van 38,5mm met saffierenglas en (als kers op de tart) en solar quartz uurwerk.

Mag ik u voorstellen aan de Prospex SNE573P1?

64 likes

Ziet er goed uit! Waar had je die besteld?

Dank. De Seiko boutique in Amsterdam.

1 like

heel toevallig laatst ook bekeken, leuke klok … veel plezier ermee :+1::+1:

1 like

Ziet er strak uit :heart_eyes: veel plezier ermee!

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinst. Veel draagplezier!

Fijne afmetingen heeft dit model.

1 like

Mooie duiker. Veel draagplezier.

1 like

Erg mooi…:+1:

1 like

Die is tof hoor! Een hele mooie beater! Alles erop en eraan :sunglasses:

1 like

Leuk horloge! Veel plezier ermee!

1 like

Wat een geslaagd model is dit! Schot in de roos van Seiko. Heeft de potentie om een nieuw icoon te worden a la SKX. Ze hadden alleen de 6 en 9 uur markers in mijn ogen rond moeten houden.
Ik heb m even opgezocht bij Seiko boutique. Prijs vind ik dan persoonlijk erg fors voor een dergelijk horloge als ik hem vergelijk met bijvoorbeeld een citizen NY0040 of een precista PRS18Q

1 like

Ik heb elders bij de introductie dergelijke opmerkingen over de prijs gezien, wat me eerlijk gezegd een beetje verbaast.

Qua afwerking en kwaliteit (saffier, opgelegde markers, geborstelde wijzers, afwerking wijzerplaat, kast enz.) zijn deze nieuwe Prospex mid-size divers op het niveau van de Sumo en behoren dus duidelijk tot een hoger segment dan de SKX modellen (hoe fijn die ook zijn). Vergeleken met de solar chrono Sumo, is dit horloge op een stalen band €140 goedkoper en dus qua prijs precies op het niveau wat ik persoonlijk zou verwachten.

Overigens wat betreft de afwerking: Op alle exemplaren wat ik heb gezien van deze nieuwe duikers, is de uitlijning van wijzerplaat, markers, ring, lunette enz. nagenoeg perfect. Datzelfde geldt voor de ‘tik’ van de secondewijzer en ik heb nog nooit zo’n goed verborgen solar paneel in een horloge wijzerplaat gezien.

Wat zou een bekende Zwitserse merk voor dat allemaal vragen?.. :wink:

3 likes

De prijs van Seiko is gewoon verdubbeld de afgelopen 10 jaar.
In 2010 kocht je een monster voor 200 euro en een sumo voor net iets meer.
Maar ze krijgen het verkocht dus dan spreken ze toch genoeg aan bij het publiek. Het zijn ook mooie horloges.
Wat een Zwitsers merk zou vragen is niet zo relevant denk ik want het gaat hier over een Japans horloge.
Ik verbaas me gewoon over de bedragen die Seiko tegenwoordig durft te vragen.
De Alpinist bijvoorbeeld is in diezelde 10 jaar tijd ook een paar keer over de kop gegaan zonder dat er iets aan de afwerking is veranderd.
Maar hoe dan ook ik vind ik het model dat je hebt gekozen zeer geslaagd👍

1 like

Dank je. Je hebt zonder meer gelijk dat Seiko een flinke ‘move upmarket’ heeft gemaakt de afgelopen jaren en de prijzen zijn ook flink gestegen. Marketingstechnisch hebben ze dat ook heel slim aangepakt met het duidelijke positioneren van de sub-brands GS, Presage en Prospex, samen met het uitfaseren van de eenvoudige oer-duikers (al ben ik daar ook rouwig om) en uitbreiden van het Seiko 5 Sports assortiment.

Neemt niet weg dat ze sommige Prospex horloges ook wezenlijk verbeterd hebben in dezelfde periode: De Sumo had bij introductie gewoon Hardlex, bvb. Persoonlijk vind ik het vergelijken van Zwitserse en Japanse horloges niet onzinnig; het gaat om dezelfde soort product en dat zou ook een werkelijke koop-beslissing kunnen zijn. Al zijn die duurder geworden, vind ik de nieuwere Prospex modellen in bredere context nog steeds veel waar voor je geld bieden… en ik ben heel blij met deze. :slight_smile:

1 like

Fraai horloge. De maat is ook goed, niet te groot. Geniet ervan.

1 like

Weet je wat ik er van vindt; Een super mooie en geslaagde nieuwe aankoop :sunglasses: Als totaalplaatje klopt hij wat mij betreft! En hoe fijn is dat solar quartz gebeuren… heerlijke grab and go :ok_hand:t3:

Ik duik meteen even de Seiko site op :see_no_evil:

1 like

Voor het geval dat… bied ik alvast mijn excuses aan. :wink:

1 like

Haha… no worries! Eerder bedankt :sunglasses:

1 like

Ik had overigens in mijn openingspost duidelijk moeten maken dat deze SNE573P1 één van vier nieuwe mid-size solar duiker modellen is. De anderen zijn subtiel anders qua kleur en allemaal op stalen band (te zien op de Seiko NL site uiteraard).

Prachtige duiker die geen steken laat vallen. Het is dat ik al een NY0040 heb, maar deze was zeker dan ook een kandidaat geweest. Veel plezier ermee!

1 like