Mjah, hij stond met stip bovenaan mijn lijstje, het horloge kwam bij mij in het vizier dankzij dit forum en na 2 maandjes intensief zoek-, onderhandel, wikken en wegen, een vintage of een heritage? Ook nog 2 mislukte pogingen om bij Uhrforum te registrieren, uiteindelijk redelijk impulsieve aankoop gedaan
Tissot PR 516 GL
ik heb het ding van een verkoper uit Griekenland, het horloge zag er redelijk goor en gehavend uit, en dat was dan weer voordelig in aankoop, ik had even gedacht van het horloge te laten polijsten, maar prijsopgave viel wat tegen, duurder als het horloge zelf.
Tja, dan maar niet. En polijsten is toch ook een beetje not done …
Een weekje later stak er een halfgescheurde bubbelenvelop vol kleurrijke zegels in de bus, de PR 516 was aangekomen en wel degelijk PR, Particulierement Resistent dus.
Hij zag er in het echt eigenlijk nog redelijk uit, ik heb 'm eerst gereinigd, met een tandenborstel, en dan met een zeepsopje, dat inkzwart kleurde, een keer of 5 gedaan.
Het glaasje zat vol krassen en was nogal mat , bracelet, buckle en kast was nogal bekrast, er zat een hele lelijke diepe kras op de kast, dat had ik allemaal wel gezien op foto’s en daarom dacht ik het horloge te laten polijsten, maar ik heb er uiteindelijk gewoon zelf maar wat zitten klooien en het uiteindelijk resultaat ziet er nog redelijk uit.
Het glaasje is heel netjes nu, ik ben met fijn schuurpapier 1200 grit begonnen en zo naar 1600, 2200 schuurpapier en dan 8 verschillende micromesh pads van 3000 zo naar 12000.
Hetzelfde met de kast en bracelet maar dan nat geschuurd en gepolijst. De diepe kras is er niet helemaal uit, maar springt veel minder in het oog … DE bracelet is erg goed gelukt, de buckle wat minder en de kast heb ik wat verknoeid, maar dat was om die lelijke kras zo goed als mogelijk weg te werken. Tja
Nadat ik de PR516 onder handen had genomen, ben ik me pas beginnen verdiepen in de geschiedenis van dit horloge, en leerde ik dat het gelinkt is aan racerij …
https://www.tissotwatches.com/nl-nl/history-carracing.html
en toen herinnerde ik me, in 1978 was ik op de F1 GP van België en er reed daar een Tissot sponsored F1 bolide mee, ik heb het programmaboekje van toen er even bij genomen voor de -naar mijn maatstaven- haarscherpe foto’s van mijn zelfgepolijste/verneukte PR 516
Vrop Vrop Vrooooaaaar
en om de pols in het zonnetje
op naar de volgende … ik heb al wat ideetjes, ik zit te loeren naar Speedmasters, blijven een beetje buiten bereik, maar als ik nou eens gewoon even rustig doorspaar en dan weer niet alles spendeer aan de zoveelste vintage gitaar, dan kan een vintage Speedy wel …