NA en Review: Certina DS 2 Precidrive 1/100 Chrono

De laatste tijd ben ik wat laat met mijn NA topics, en dit is geen uitzondering. Toch is deze klok zeker een apart topic waard, aangezien nauwkeurige quartz uurwerken zeker een spotlight verdienen, en er regelmatig naar dit horloge gevraagd wordt. Het 1/100 precidrive uurwerk was bij de start van de productie van dit horloge pas net beschikbaar, en het eerste horloge waarin Certina dit uurwerk stopte had meteen een aantrekkelijke verpakking:

Het uiterlijk, de erg geslaagde verhoudingen en de specificaties waren voor mij de reden om dit horloge te kopen:
Uurwerk: ETA Swiss Made Chronograph movement 251.264 AA PRECIDRIVE
Glas: Licht gebold saffier met AR coating aan de binnenkant
Verhoudingen: 41mm breed, 12.5mm hoog, 51mm lug to lug, 22mm lugbreedte

Door de verhoudingen draagt het horloge erg fijn, en de wat grotere lug to lug wort gecompenseerd door mooie gekromde lugs.

De afwerking is sowieso op een erg hoog niveau, met wisselend geborsteld en gepolijste lugs waardoor ze erg smal ogen, een apart reliëf op delen van de wijzerplaat zoals de zilveren ring om de uurmarkeringen, gepolijste ringen om de subdials, en natuurlijk de kenmerkende turtle caseback. Dit alles geeft het horloge naar mijn mening een onderscheidend en eigen karakter.

De lume en de waterdichtheid (100m) is ook erg netjes voor een chronograaf. De 1/100 chronograaf is ook erg leuk om naar te kijken, ondanks dat ik hem (net als velen) nauwelijks gebruik, hooguit tijdens het koken. De reclames waarbij coureurs het horloge gebruiken vind ik dan ook hartstikke komisch. Een coureur die tijdens het racen op zijn horloge gaat zitten is naar mijn mening even vreemde marketing als Heineken die de formule 1 sponsort (…). Volgens mij is hij zijn retailprijs van 700 euro wel waard, maar doordat de outlet in Roermond ze een tijdje terug voor 250 euro verkocht komen ze af en toe nog voor erg goede prijzen voorbij. Dit maakt het horloge een relatief koopje voor het geld, en een ideaal grab&go horloge. Het enige wat ik heb aan te merken is dat het datumvenster een net wat andere kleur heeft als de wijzerplaat.

De stalen band die erbij zit lijkt best prima, maar heeft veel gepolijste delen en is daarom te shiny voor mij. Wel is het horloge een echte bandenswapper:

050aa90c91d60a30ff4fc724665f4494d375f868_1_666x500

Ook NATO’s staan hem prima:

Al met al een aanrader en een horloge die in ieder geval voorlopig blijft! Wat is jullie favoriete band?

Bedankt voor het lezen!

35 likes

Leuke review feli hiermee, topklok heb er ook een gehad en uiteindelijk proberen te verkopen op het forum.
Is niet gelukt voor de - in mijn ogen - juiste prijs.
Siert daarom nu gelukkig de pols van mijn zoon op staal en leer. :wink:
Pols op de foto is van de oude heer. :blush:

4 likes

Gefeliciteerd met deze mooie Certina!:+1:

1 like

Mooi horloge deze Certina, veel plezier er mee!

1 like

Prachtig horloge. Heb je ook een foto met de stalen band die je even benoemt?

Ik heb helaas geen foto omdat ik de band er meteen af heb gehaald en nooit heb gedragen. Hij ziet er uit als die van @watchagain hierboven. Hier wel een plaatje van het internet:

2 likes

Ook van internet.

1 like

Ik heb trouwens toch wel foto’s van de stalen band gevonden, van de advertentie van @breakie waar ik hem heb gekocht:

2 likes

Gefeliciteerd en leuke review! Blijf dit toch een aantrekkelijk model vinden! Geperforeerde racing strap staat 'm het best, imo. Veel plezier ermee!

1 like

Mijn beste,

Een fraai horloge van een gerenommeerd horlogehuis!!
Schitterende foto’s zeg, en een plausibele review!!
Leuk ook zo’n veelheid aan wisselende horloge-bandjes!!
Ik wens je er een sprankelende tijd mee.

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Dank! Inderdaad best shiny, wellicht zou het erg gaaf zijn om de middelste rij te laten brushen. Iets rustiger en de stalen band ziet er wel goed uit inclusief de sluiting. Maar leer staat hem ook top, mooie review en dito foto’s. :slight_smile:

1 like

Heb de anniversary edition, dus verder technisch identiek aan jouw klok.
Ben er weg van.
Zeer herkenbaar wat je schrijft.
Had niet verwacht dat zoveel banden prima gecombineerd kunnen worden.sl denk ik dat jouw kleurstelling meer variatie toelaat dan de zilverkleurige wp van mijn exemplaar

5 likes

Gefeliciteerd en dank voor je mooie review!

Ik ben erg gecharmeerd van het feit dat Certina de AR coating aan de binnenkant doet, saffierglas met een laagje AR aan de buitenkant doet het voor mij gewoon niet, ik bedoel alsnog met krassen rondlopen, maar op dit vlak als het om AR coatings gaat, blijft het altijd angstvallig stil is mij opgevallen :wink:
AR coating heeft namelijk een ander doel dan saffierglas en hierdoor is AR i.m.o. niet altijd geschikt om toe te passen.

2 likes

Tof verslag van een gaaf horloge. Ook een mooie combi met de bruine rally strap :ok_hand:. Zo te zien zeker waar voor je geld.

1 like

Krijg niet helemaal mee wat je bedoelt.
Bedoel je dat als je dat gebruikt met saffier dat het aan binnenzijde MOET zitten?

1 like

Niks moet natuurlijk.

Maar het is weer is zo’n detail waar Certina over na heeft gedacht.

Ik heb deze ook al een paar keer overwogen. Maar vanwege de drukke plaat en lelijke stalen band uiteindelijk niet gedaan. Drukke platen zijn veelal gemmengoed bij chrono’s, en maken het horloge moeilijker afleesbaar. En een bandenswapper ben ik ook niet, dus dan houdt het op.

product-f46fc05938159ae76b3577a432507704

leuk topic, ff het stof eraf geblazen.

toevallig net deze precidrive met ETA 251.264AA kunnen scoren voor d ehelft vd prijs nieuw!

overigens zelfde quartz uurwerk met 27!! jewels welke Breitling ook gebruikt :smiley:

2 likes

Ja het blijft een erg leuk grab&go horloge voor het geld! Ik heb hem nog steeds, dat zegt genoeg :slight_smile:

Heb al jarenlang een bandje van Ko erop, ben nog steeds niet op die combi uitgekeken

4 likes

Nice!!

Ben heel benieuwd:)
Zojuist verzendbevestiging dus morgen of overmorgen binnen.

Heb er 450 voor betaald.

Gezien de afwerking en dit uurwerk een nette prijs :slight_smile:

1 like