De laatste tijd ben ik wat laat met mijn NA topics, en dit is geen uitzondering. Toch is deze klok zeker een apart topic waard, aangezien nauwkeurige quartz uurwerken zeker een spotlight verdienen, en er regelmatig naar dit horloge gevraagd wordt. Het 1/100 precidrive uurwerk was bij de start van de productie van dit horloge pas net beschikbaar, en het eerste horloge waarin Certina dit uurwerk stopte had meteen een aantrekkelijke verpakking:
Het uiterlijk, de erg geslaagde verhoudingen en de specificaties waren voor mij de reden om dit horloge te kopen:
Uurwerk: ETA Swiss Made Chronograph movement 251.264 AA PRECIDRIVE
Glas: Licht gebold saffier met AR coating aan de binnenkant
Verhoudingen: 41mm breed, 12.5mm hoog, 51mm lug to lug, 22mm lugbreedte
Door de verhoudingen draagt het horloge erg fijn, en de wat grotere lug to lug wort gecompenseerd door mooie gekromde lugs.
De afwerking is sowieso op een erg hoog niveau, met wisselend geborsteld en gepolijste lugs waardoor ze erg smal ogen, een apart reliëf op delen van de wijzerplaat zoals de zilveren ring om de uurmarkeringen, gepolijste ringen om de subdials, en natuurlijk de kenmerkende turtle caseback. Dit alles geeft het horloge naar mijn mening een onderscheidend en eigen karakter.
De lume en de waterdichtheid (100m) is ook erg netjes voor een chronograaf. De 1/100 chronograaf is ook erg leuk om naar te kijken, ondanks dat ik hem (net als velen) nauwelijks gebruik, hooguit tijdens het koken. De reclames waarbij coureurs het horloge gebruiken vind ik dan ook hartstikke komisch. Een coureur die tijdens het racen op zijn horloge gaat zitten is naar mijn mening even vreemde marketing als Heineken die de formule 1 sponsort (…). Volgens mij is hij zijn retailprijs van 700 euro wel waard, maar doordat de outlet in Roermond ze een tijdje terug voor 250 euro verkocht komen ze af en toe nog voor erg goede prijzen voorbij. Dit maakt het horloge een relatief koopje voor het geld, en een ideaal grab&go horloge. Het enige wat ik heb aan te merken is dat het datumvenster een net wat andere kleur heeft als de wijzerplaat.
De stalen band die erbij zit lijkt best prima, maar heeft veel gepolijste delen en is daarom te shiny voor mij. Wel is het horloge een echte bandenswapper:
Ook NATO’s staan hem prima:
Al met al een aanrader en een horloge die in ieder geval voorlopig blijft! Wat is jullie favoriete band?
Bedankt voor het lezen!