NA en Review: Evant Tropic Diver Fume Blue

Met wat vertraging nu eindelijk tijd om mijn nieuwe aanwinst uitgebreid te showen :grin:
Na een korte tijd op zoek te zijn geweest uiteindelijk via via gevonden door middel van een pb’tje op het Uhrforum.
Deze prachtige blauwe duiker geldt als een volwaardig alternatief voor de gevestigde orde duikers in deze prijsklasse (retailprijs 600 dollar). Met een blauwe wijzerplaat als must biedt dit horloge toch wat meer qua looks dan de Squales en Seiko’s die het eerste in gedachten komen, en de Evant is bovendien ook wat zeldzamer met zijn 300 stuks (allen snel uitverkocht).

Evant

De specs van deze klatser:
Dimensies: 41mm, 14mm dik, 48mm lug to lug, 20mm lugbreedte
Glas: Ontspiegeld saffier
Uurwerk: ETA 2824-2 elaboré
Lunette: Keramisch, “gemixt” voor een bakelite-look.
Verder: 300m waterdicht (schroefkroon), vergulde gouden uurmarkeringen

Door zijn 41mm en 48mm lug to lug draagt hij als een SKX, maar oogt wel wat lomper door zijn dikte. Dit is vooral van de voor en achterkant opvallend, doordat de lugs behoorlijk snel naar beneden buigen, nog verder dan de case. Hierdoor is het beeld wat vertekend, omdat de werkelijke dikte van de zijkant nog prima te doen is:

De wijzerplaat is meteen het meest opvallende. De zogenaamde “Fume” wijzerplaat veranderd van blauw sunburst in het midden naar wat donkerder tot zwart aan de randen. De gouden uurmarkeringen die soms goud en soms zilver lijken zorgen ervoor dat het horloge er afhankelijk van het licht behoorlijk anders kan uitzien.

De wijzerplaat is prachtig en een echte eyecatcher. De volledig gepolijste kast draagt eraan bij dat het horloge opvalt. Hoewel een volledig gepolijste kast weinig voorkomt bij een duiker, vind ik dit wel erg goed passen bij de Evant. Wel is het hierdoor een duidelijke vingerafdrukmagneet.
Wat verder positief opvalt is de kroon. Dit is een erg makkelijk bedienbare kroon met het fijnste en meest solide gevoel van alle kronen van horloges met ETA-uurwerken die ik tot nog toe heb gehad. Sowieso voelt dit horloge erg solide aan, en de bouwkwaliteit is dik in orde.

De afwerking is echter niet perfect, ik heb één klein wit spikkeltje op het datumvenster bij de "9"opgemerkt, evenals wat vergelijkbaars bij de uurmarkering op 4 uur, echter zo klein dat ze niet te fotograferen zijn.
De presentatie is wel top. Het horloge wordt geleverd in een Nomos-achtige houten zwarte doos, met de garantiekaart en handleiding mooi opgeborgen. Verder kwam dit exemplaat met 4 (!) Evant banden, allen van handgemaakt Italiaans leer:

Een aanmerking hierbij is wel dat er maar één Evant gesp bij deze banden is geleverd, dit had ik liever op alle banden gezien, nu moet steeds de Evant gesp gewisseld worden. Als dat nog niet erg genoeg was, zit er ook geen bandenwissel tooltje bij. Waar ze normaal in overvloed geleverd worden, heeft Evant hier echt een kans gemist door niks simpels mee te geven.

Conclusie: Ondanks wat kleine weinig noemenswaardige gebreken een echte topper in deze prijsklasse!

…oh bandenopties? Hij kan alles hebben!

29 likes

Nice, heb er naar zitten gluren ook. Maar wat jij een kladzer vind is voor mij iets minder kladzer😎, de maten zijn dan ook de reden om hem niet te kopen.
Qua looks een toppertje, draag hem ik goede gezondheid.

1 like

Top horloge om te zien, had iets lager mogen zijn en is lastig aan te komen. Ben benieuwd of die afwerking bij alle Evant horloges zo is… Zijn de enige minpuntjes wat mij betreft.
Geniet er met volle teugen van!

1 like

Ik heb niet eerder dit soort verhalen gehoord over de Evant, alleen maar veel positief nieuws over de afwerking (heb van tevoren veel research gedaan).

Je ziet die puntjes ook niet tijdens het dragen, dus misschien ben ik ook een beetje een mierenn**kr wat dit soort dingen betreft. Denk dat je bij best wat horloges in deze prijsklasse wat kan vinden onder de macrolens.

1 like

Mijn beste,

Een boeiende uiteenzetting, scherpe foto’s en een prachtig horloge!!
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het horlogemerk Evant, mij tot dusverre nooit is opgevallen.
“Onbekend maakt onbemind”, is in deze dan ook op zijn plaats.
Ik wens je derhalve een langdurige polstijd met deze chique duiker. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Yep :+1::+1: deze was me ook al opgevallen. …
Mooi man, jaloers hier :weary:
En idd kan veel bandjes hebben, maar te achterlijk voor woorden dat je er maar één gesp bij krijgt :joy:.
Blijf er maar gewoon om lachen, horloge is te mooi om daarover te mekkeren. Genoeg oplossingen met de tijd. …

1 like

Precies, als je genoeg financiële ruimte vindt om er 4 banden bij te doen, doe dan ook meteen de gespen. Desnoods één band minder als dat wat scheelt, vind het heel gek zoals het nu gedaan is

1 like

Ik kwam deze tegen (38 of 41mm) van Spinnaker, moest meteen aan de Evant denken, maaar dan wel in een totaal andere prijsklasse



3 likes

Klopt, ik heb nog even naar de blauwe (Cahill was het toch?) in 38mm gekeken.
Erg leuke horloges, maar mineraalglas en een lunette van mineraalglas, samen met wijzers die er blijkbaar regelmatig afvallen, hebben me deze toch voorbij laten gaan. Ze zijn nu ook twee keer zo duur als een jaar geleden, mocht er nog eens een voor een leuke prijs voorbij komen is het wel mooi om ze langs elkaar te zien :slight_smile:

Ja, inderdaad, de Cahill. Ik zag ze voorbijkomen voor $ 119,- incl verzending vanuit de US.

Kwaliteit kost nu eenmaal geld he :wink:

1 like

Inderdaad :zipper_mouth_face:
De blauwe 38mm heb ik een jaar terug ook voor zo laag te zien, nu volgens mij niet onder de 200-250 dollar te krijgen helaas :confused:

Ik kende Evant niet maar vind het een heel mooi horloge.
Gefeliciteerd en geniet ervan.

1 like

Mooi hoor. Kende deze nog niet. Heeft toch een dressy uitstraling. Veel plezier ermee :+1:

1 like

Erg mooi hoor!
Veel plezier van deze prachtige aanwinst😍

1 like

Proficiat! Mooie verschijning en leuk dat ze dat hoogstaande gebolde saffuerglas hebben kunnen toepassen.

Ik denk dat het klokje door z’n vele bollingen nog beter toch z’n recht zou komen als de zijkanten van de kast ook wat meer rondingen zou hebben en niet zo strak naar beneden aflopen.

1 like

Toch wel één van de leukste dingen van dit forum; na’s voorbij zien komen waar je nog nooit van hebt gehoord. Ook deze mag er zijn!

1 like

Mooie aanwinst! Leuk horloge met best een eigen smoel. :+1:
Wat ik alleen niet snap is dat ze een duiker met maar liefst vier leren banden leveren, maar zonder een rubberen of stalen band waarmee je het (zoute) water in kunt.

1 like

Je bedoelt wat meer zoals deze Glycine?


Ik denk dat het wel mooi is, maar de kast is al behoorlijk flink en dik, en gaat nog alleen maar groter ogen zo ben ik bang. Als het horloge 2mm dunner was zou dit veel beter werken lijkt me (helaas).

1 like

Het zijn 3 leren banden en één NATO, waar het horloge op zit als je hem nieuw binnen krijgt (zie de foto’s van de set). Ik zie nu ook dat ik dit zelf in de review verkeerd beschreven heb. Toch snap ik natuurlijk wel wat je bedoelt. Ondanks dat er nauwelijks gedoken wordt met dit soort horloges is het gek dat er tenminste niet nog iets van rubber bijzit. Ondanks dat vind ik leer hier wel goed passe, en was een stalen band icm de gepolijste kast mij wat teveel van het goede geweest :sweat_smile:

1 like

Oh, oké. Een NATO volstaat ook prima in het water.

1 like