NA en Review: Nomos Club Campus Neomatik 39 Midnight Blue 768

Gezien het weer een tijdje geleden is dat ik een NA heb aangeschaft en een review heb geschreven, wil ik mezelf toch weer aanzetten om een bijdrage te leveren aan dit mooie forum. Enerzijds omdat ik een telefoon heb aangeschaft met een knuddeproof camera, anderzijds omdat ik mezelf 2 weken na aankoop een heuse Nomos “expert” waan. Niemand die meer ervaren is met het merk heeft namelijk een Nomos Club review geschreven op dit forum die zijn er namelijk niet.

De Nomos Club is het hippere broertje van de Nomos familie (ondanks al sinds 2007 te koop te zijn), en volgt de Bauhaus stijl wat minder dan de meeste andere Nomos modellen. De kleurencombinaties, omgekeerde California wijzerplaat, dikkere lunette en lange lugs zorgen dat de Club zich duidelijk onderscheid als model.

Geen review die begint zonder specs:

Dimensies: 39.5mm diameter, 20mm lugbreedte, 49.5mm lug2lug, 8.5mm dik
Uurwerk: DUW 3001 automatisch in-house, 43u gangreserve, loopt volgens chronometer specs
Glas: Saffier voor en achter, ontspiegeld aan de binnenzijde. Gebold glas volgens de Nomos site, maar ik merk weinig van die bolling

Kast
Nog steeds is de Club in de basis een time-only model met een volledig hooggepolijste kast. De lange lugs waren voor mij een reden om niet voor de Club Sport 42 te gaan, maar zelfs de Club Neomatik met een diameter van 39.5mm was ik met mijn 17cm polsomtrek huiverig. Ik de praktijk valt dit echter reuze mee, het horloge zit als gegoten. Ik heb ook het idee dat de lange lugs bij de grotere modellen net iets beter in verhouding zijn. De lug to lug bij deze 39.5mm Club Neomatik is 49.5mm, maar bij het kleinere 37mm model is de lug to lug nog steeds 48.5mm (!).

Hoewel je met de hooggepolijste dunne kast misschien huiverig zou zijn om met dit horloge op avontuur te gaan, voelt alles zeer solide aan. De Nomos is daarnaast 200m waterdicht, waardoor dit een echte alleskunner is.

Wijzerplaat
De Midnight Blue is wat subtieler van kleur dan de meeste andere Club modellen. Dit maakt hem naar mijn mening ook een stuk veelzijdiger. Dit betekent niet dat de donkerblauwe plaat geen swung heeft; de uurmakeringen, minuutmarkeringen en het Neomatik logo hebben een okergele kleur die goed matcht met de rosegouden wijzers. Deze kleuren maken het horloge initieel iets minder uitgesproken, maar opvallend bij een tweede keer kijken.

Zowel de wijzers als de wijzerplaat kunnen al bij subtiele veranderingen in de lichtinval mooi veranderen van kleur:

De lume is trouwens ook niet meer dan subtiel te noemen, zeker bij de wijzers is dit OK, maar bij de uurmakeringen is hij wat sneller uitgedoofd. is dit het juiste woord?

Uurwerk
What’s in a name: De Club Neomatik heeft als kloppende hart het Neomatik uurwerk, ook wel de DUW 3001 genoemd. Dit zeer dunne (3.2mm) automatische uurwerk is rijkelijk gedecoreerd, en heeft een gangreserve van 43 uur. Het uurwerk wordt gereguleerd volgens Chronometer standaarden (maar is niet dusdanig gecertificeerd). De mooi gedecoreerde driekwart plaat is typisch voor merken uit Glashütte. De combinatie van de decoratie en het feit dat het uurwerk in-house is ontwikkeld (met het Nomos’ eigen Swing System) doet vermoeden dat dit horloge een veel duurder prijskaartje zou hebben als er een ander merk op de plaat zou staan.

Ook de actie van de kroon is zeer prettig te noemen op basis van zowel het vastpakken als het opwinden. De secondewijzer beweegt wat trager dan een standaard ETA, namelijk 21600 bph. Echter is daar vrij weinig van te merken, de kleine secondewijzer geeft bijna de illusie van een glijdende secondewijzer.

Fun Factor en draagcomfort
De prettige verhouding tussen lugs en kastdiameter, de dunne kast en het solide gevoel van de Nomos maken dit een zeer prettig horloge om te dragen. De 2-piece NATO van Nomos die mee wordt geleverd draagt bij aan dit comfort, maar de Nomos kan ook genoeg andere banden hebben.

De details maken het horloge een genot om naar te kijken en wat veelzijdiger dan de meeste Bauhaus horloges. Eigenlijk ook wel veelzijdiger dat het gros om de markt nu.

De gele details, california wijzerplaat maar ook het walvisje op de achterkant maken het geheel funky maar niet dusdanig opvallend dat je er snel op bent uitgekeken. Ik in ieder geval niet. Waarom zie ik dit merk nog te weinig op het forum?

80 likes

Leuk speels casual horloge :+1:

1 like

Gaaf!

Ik heb vaak naar deze gekeken. Hun Neomatik uurwerk is erg cool.

1 like

Erg tof! Sympathiek merk en een fraai, veelzijdig horloge.

1 like

Mooie aanwinst! Sportief chic :ok_hand:

1 like

Die voor je.

Maar serieus, de Club is cool, met die California dial. Erg mooi. Gefeliciteerd! En veel plezier er mee. Ik denk dat je de juiste maat hebt gekozen, want 5mm lugs klinkt beter dan 6mm lugs. :slight_smile:

Hahahaha… Ja, da’s het juiste woord. Ik heb iets sterkere bewoordingen voor de lume van Nomos: Het is de meest kutte lume die ik op welk horloge dan ook heb. De Junghans’ Meister Driver was ook zo’n drama. Op mijn Ahoi Neomatik exact hetzelfde probleem: De pips rond de indices zijn in no time gedoofd terwijl de wijzers zwakjes door blijven eikelen.

Dat doet zelfs mijn Glycine Combat Vintage beter, en die is ook echt geen lichtkanon. Serieus, hoe mensen nog iets anders dan BGW9, C3 of Lumibrite op een horloge durven smeren anno 2021 is me een totaal raadsel.

Als hier mensen van de Nomos meelezen hoop ik dat ze zich een beetje gaan schamen. Alles, maar dan ook alles is heel erg doorontwikkeld bij Nomos, en dan zulke lume. Pfff.

Joost mag het weten. Ik ben fan. Dus als we de lume even loslaten: Cool ding, ga je lang onder de radar lol van hebben. :+1:

3 likes

Het grappige is dat die paar puntjes lume op mijn witte Max Bill het veel beter doen dan de lume van Nomos. Snap niet waarom er zo’n groot verschil is in lume, dat moet beter kunnen in deze prijsklasse.

1 like

Gaaf horloge en leuke NA! Hang regelmatig rond op de Nomos site, misschien toch ook maar eens de trekker overhalen. Geniet van dit prachtige horloge!

1 like

Mooi verhaal over een prachtig horloge. Ooit komt hier ook een Club Campus.(Wanneer ik me over het gemis van een datum heen kan zetten.)

Wil ik ook wel. Tipje?

1 like

Dat heet gewoon een iPhone.

Als Android gebruiker vind ik dat jammer, maar dat doen ze echt goed.

Mooie aanwinst, kan veel banden aan en mooi aan de voor- en achterkant!

1 like

Heb een Motorola Edge aangeschaft, topmodel van Motorola vorige week voor 270 bij iBood. Voor de prijs top, maar het is inderdaad geen iPhone. Heb alle foto’s van deze advertentie daarmee geschoten.

@Fate_Amenable_To_Change niet iedere Android gebruiker gaat zijn telefoonbudget met 4x vermenigvuldigen voor een iPhone, er zijn zat smartphone camera’s die er goed in de buurt komen voor een stuk minder geld.

2 likes

Je hebt er trouwens ook gewoon meerdere Nomos Clubs met datum, maar de Campus of Neomatik is altijd zonder datum

1 like

Vet horloge! Of je dit merk “weinig” ziet op het forum zou ik nu niet durven zeggen. Is uiteindelijk ook een relatief kleiner en relatief nichemerk he.

1 like

Mooi horloge en relatief voordelig gezien de kwaliteit en afwerking :+1:

Het enige dat ik zelf niet zo mooi vind is die metallic-achtige wijzerplaat

1 like

Ik vind de telefoon-app van de iPhone SE veruit superieur aan wat ik van Sony, Samsung en Lenovo vast heb gehad, en da’s een telefoon die ook bij 500 ballen begint.

Dus ja, die prijs… Ach. Maar nu vind ik de app belangrijker dan de lens, want dat wordt toch nooit hetzelfde als een grote sensor in een fatsoenlijke camera. Ook al zijn ze nog zo hard op weg. :slight_smile:

Maareh, je had wel coole foto’s gemaakt. :slight_smile: :+1:

3 likes

Mooie review en goede foto’s.

Gefeliciteerd met de NA. Welkom bij de Nomos club no pun intendend.

3 likes

Erg mooie aanwinst. Nomos maakt prachtige horloges en deze voel ik ook wel. Weer één op de verlanglijst erbij… Veel plezier ermee!

1 like

Prachtig prachtig prachtig. Deze is echt top! Hier zaten we op te wachten…Althans ik in ieder geval. Heel fraai en een model wat ook op mijn lijstje staat. Waar heb je hem gekocht eigenlijk?

1 like

Ik heb hem gekocht op het Uhrforum. Zowel daar als op Chrono24 kom je regelmatig zo goed als nieuwe modellen tegen met een flinke korting tov de nieuwprijzen (die opzich ook niet heel hoog zijn voor wat je krijgt).