NA en review: Omega Speedmaster Mark II (2014 re-issue)

Paar dagen geleden kocht ik nieuw de Omega Mark II, ref 327.10.43.50.06.001 en het leek me leuk om eens een review te schrijven over dit geweldig horloge.

Alle foto’s in deze review zijn (van de twee van de Omega site na) van mezelf en zijn onbewerkt.

De originele Mark II werd in 1969, het jaar dat astronauten met de Speedmaster voet op de maan zetten, door Omega gepresenteerd. Een horloge met een bijzondere gestroomlijnde kast. In die tijd was het horloge voorzien van een Omega 861 caliber wat een handgewonden caliber is. Opvallend qua verschijning was de uitvoering met de “racing dial” door zijn oranje/rode accenten en chronograaf-wijzers.

(bron: officiële OMEGA website)

Dit model werd in 2014 in gemoderniseerde vorm opnieuw door Omega uitgebracht en ditmaal met een 3300 uurwerk, voorzien van silicium Balanswiel (Si14), co-axiaal escapement en een column-wiel chronograaf-mechanisme. Dit uurwerk is een automatisch uurwerk. Ook werd er krasvast saffierkristal gebruikt in de re-issue en is hij voorzien van een verstelbare sluiting. Tot slot werd er door Omega een datumaanduiding toegevoegd.

De Omega Mark II kwam in de nieuwe, prachtige houten kist. Ziet er zeer luxe en solide uit en middels de gedecoreerde drukknop opent de doos en zie je de van crèmekleurig lederen binnenzijde. De klep van de kist valt keurig “gedempt” weer in de vergrendelstand bij het dicht doen. Dit is een grote stap voorwaarts ten opzichte van de bekende rode doos die voorheen gebruikt werd. In de kist vinden we naast het horloge uiteraard de twee creditcardformaat pasjes, eentje met daarop het serienummer en de dealer en een andere met daarop de icoontjes. Tevens in de doos een “prikker” om de datum van het horloge te verzetten. Uitleg hierover straks.

Wanneer je het horloge in handen neemt en goed bekijkt, raak je onder de indruk van de bouwkwaliteit van dit horloge. De kast, met zijn bijzondere vorm en “sunburst” uiterlijk, gecombineerd met de prachtige hooggepolijste facetten, is werkelijk prachtig om naar te kijken. Aan de linkerzijde vind je de gepolijste pushers voor de chronograaf en uiteraard de (niet geschroefde) kroon voorzien van het Omega logo. De achterzijde heeft een geschroefde, dichte achterzijde met daarop uiteraard het Speedmaster “paard”. Het horloge is behoorlijk hoog en voelt zwaar aan. Op de pols echter voelt hij beslist niet topzwaar en door het ontbreken van de lugs ligt dit horloge ook op de wat smallere pols erg netjes.

Aan de linkerzijde, op de 10 uur positie, zit een ronde inwendige pusher. Hiermee moet een aantal keer per jaar (in de maanden die minder dan 31 dagen tellen) handmatig de datum worden verzet. Omega heeft er blijkbaar voor gekozen om dit niet middels de kroon te doen daar dit het uurwerk (nog) hoger zou maken. De datum verzetten kan met de “prikker” die Omega meelevert. Mooi dat ook deze prikker is voorzien van een Omega logo. En hoewel je op de foto verwacht dat het van hard plastic is, is het in werkelijkheid van een soort hard rubber of iets dergelijks waardoor het licht flexibel is en je horloge niet zal beschadigen mocht je onverhoopt uitschieten. Het verzetten van de datum werkt trouwens probleemloos.

En dan de wijzerplaat. Prach-tig! Echt prach-tig! De plaat zelf is grijs met in witte tekst het Omega logo, Speedmaster, Co-axiaal en Chronometer. De subdials voor secondewijzer en chronograaf wijzers zijn wat verdiept. De tachymeterring is, in tegenstelling tot de meeste Speedmasters, niet óm het glas gemonteerd maar aan de onderzijde van het glas, maar wel ruim 1mm boven de wijzerplaat. De ruimte tussen tachymeter en plaat is opgevuld met een oranje ring welke je ziet als je schuin op het horloge kijkt. De tachymeter is bovendien voorzien van lume wat een prachtig effect geeft. Al met al, mede door de oranje accenten, misschien wel één van de mooiste wijzerplaten die ik ken.

De RVS band is volledig geborsteld en bestaat uit drie rijen. De band loopt iets taps toe richting de sluiting. De sluiting, ook geborsteld met hoogglanzende facetten, is voorzien van een verstelbare laatste link. Als je aan de binnenzijde op het knopje drukt kan je de band in zes stappen in totaal en kleine centimeter langer/korter maken. Werkt prima en zeker op warme dagen denk ik een welkome mogelijkheid. Nadeel vind ik wel dat het uiterlijk van de laatste link afwijkt van de rest van de band.

Al met al ben ik zeer in mijn nopjes met dit horloge!


Hier een foto met mijn twee andere recente aankopen; de Omega Seamaster diver 300m ceramiek en de Sinn 140St.

28 likes

Mooi horloge en nog mooiere collectie
Duidelijk affinititeit met de cushion kastvom

Mooi verslag en dito horloge!

Prachtig horloge en een heel leuke review!

Wat gaaf zeg dat ze een dergelijke re-issue op de markt hebben gebracht, was er niet van op de hoogte. Maar hij is echt gelukt! En qua kwaliteit beter dan het origineel :sunglasses:

Ik hoop dat ze dit ook gaan doen met een SM 300 Big Triangle…ik had er een uit eind jaar zestig, maar helaas is die kwijtgeraakt. Ik wil hem terug.

Mijn beste,

Zó zó, je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Fantastisch hoor!!
Ik wens je dan er ook vele plezante, sportieve en memorabele momenten mee.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Prachtig horloge! Veel plezier ermee. Goede review ook! :thumbsup:

Wat een leuke review en gave aanwinst.
Die lume en de verstelbare band spreken erg aan.
Veel draagplezier.

Mooie aanwinst en verslag. Past goed binnen je collectie. Geniet ervan!

Mooi!
Veel plezier ervan!

Prachtig :clap:t2::ok_hand:t2:
Veel plezier ermee!
Mvg. Bertjan

Een pracht horloge! Proficiat!

Mooie Review! Vind m ook steeds mooier worden.

Mooi verslag! Het horloge valt persoonlijk bij mij niet in de smaak, vind het maar niks. Ik gok dat je hier niet wakker van zal liggen, dus geniet ervan!!!

Ik ben fan van het origineel! De remake valt minder in mijn smaak, de subdials staan te ver uit elkaar en de kast is te groot. Past mooi in je collectie, veel plezier ermee!

Mooi horloge. En mooie review. Hoe hoog is deze speedy (tov een ruguliere speedmaster) ?

Gaaf horloge en past uitstekend bij de rest.

Prachtig! Ik ben zeer onder de indruk! :slight_smile:

Schitterende review, Wolf ! ! !

Iemand moest het doen hé :wink:

Ik heb er helaas de tijd en het geduld niet voor, maar eerlijk - het is een pracht van een review geworden.
Ik stel voor dat jij de nieuwe ambassador van Omega wordt :wink:

2 likes

Helaas afgekeurd door Omega; niet de looks van Clooney… :wink: