Niet zozeer een NA-topic als wel een waarschuwing… Once upon a midnight dreary was ik weer eens aan het marktplaatsen toen ik een leuke Seiko PADI Turtle voorbij zag komen. Niet goed gekeken, naar de foto’s, te snel geboden, te snel betaald, de overigens prima vriendelijke verkoper op zijn blauwe ogen vertrouwd - en bij aankomst bleek het neppert te zijn. Feest. Ik had geen idee dat er naast neppe straatverkopertjesrolexen ook nog een hele wereld aan neppe Seiko’s bestond! Na wat uurtjes YouTube en forums afschuimen had ik in ieder geval weer heel wat geleerd over de wondere wereld van de valse Seiko’s. Helaas geen oplossing kunnen bereiken met de verkoper en Marktplaats kon ook niets doen… Toen maar aangifte gedaan bij de iba7esj maar die verwijzen de zaak dan gewoon weer door naar MP. Schieten we dus niets mee op.
Enfin, in ieder geval wel leuk kennis kunnen maken met de vorm en dimensies van de Turtle (vielen helemaal niet tegen, trouwens, ondanks dat het toch een maatje groter is dan de SKXp en de achterkant van Marktplaats. In het kader van gewaarschuwde mensen die voor twee tellen: let bij het kopen van turtles vooral of de kroon klopt. Een andere dead giveaway is de lume pip en dat er ‘NH36’ op de wijzerplaat staat in plaats van 4R36 op de index op 6 uur.
Wat een pech! Maar iedereen gaat wel eens op zijn of haar bek denk ik. Leerzaam tegen een prijs. Gelukkig geen Rolex, dan was de schade waarschijnlijk groter geweest.
Ik wist tot voorkort ook niet dat Seiko nagemaakt werd, blijkbaar worden zelfs de goedkoopste plastic Casio’s nagemaakt…
Yep. in die zin een ‘echte nepper’ dat ie aan alle kenmerken van de Wish-versie voldoet volgende keer toch maar niet marktplaatsen op het kleine schermpje van de telefoon met de beer goggles op, haha.
Er worden op MP helaas veel fake Seiko’s verkocht en Seiko’s waar mee gerommeld is. Het is jammer om te zien dat veel mensen geen werkend moreel kompas hebben. Het is gewoon pure oplichting natuurlijk, maar deze mensen zien dat niet in.
Vervelend voor je maar sh*t happens helaas. De wereld van nep Seiko’s is groot. Van de SARB017 Alpinist bestaan echt – qua dial – heel overtuigende fakes. Ook neppe cocktail time en sarb033 worden regelmatig nagemaakt.
En als je weet waar je op moet letten zie je het zo maar voor de casual horlogekoper is het toch geen doen om op een foto echt van nep te onderscheiden, zeker de lage resolutie van Marktplaats.
Ik weet weinig van Rolex en die worden nog meer en beter nagemaakt. Ik zou geen tweedehands Rolex durven kopen van een persoon of winkel die niet veel te verliezen heeft qua reputatie. Maar ja, gelukkig niet aan de order want nog blij met mijn Seiko’s.
Eens. En daarom ook bijzonder dat het wethandhavend orgaan je naar MP verwijst want dit is gewoon oplichting en strafbaar lijkt me.
En 'Vostoks en citizen en Oriënt. Zei de man die Franken en Mumbai specials heeft. De 3 ster Oriënt waarvan een ster erbij geschilderd was. Haast niet te zien voor een 52 jarige man die zijn leesbril had moeten opzetten