NA Enicar Big Eye chronograaf

Ik heb hem natuurlijk al lang en breed gepost, maar toch vind ik het wel leuk om even iets uitgebreider stil te staan bij deze chronograaf. Ik heb deze anderhalve maand geleden overgenomen van een verzamelaar in Engeland. Hij heeft diverse hele mooie exemplaren in de verzameling en bood deze te koop aan op oa. TZ-UK. Niet lang over nagedacht en vrij snel tot een overeenkomst gekomen. Al langer ben ik gefascineerd door handopgewonden chronografen uit eind jaren '60. En ook al langer heb ik een zwak voor Enicar, dus kon ik deze niet laten lopen. Dit exemplaar komt waarschijnlijk ergens uit '68-'69, dus voor de leeftijd is deze nog in een hele mooie staat, met originele brush nog duidelijk aanwezig, dus nooit gepolijst.
Direct nadat ik hem omhad viel het me op dat het plexi wel heel erg dik was, en daardoor ook een erg vervormd aanblik op de wijzerplaat bood. Dat stoorde me zodanig dat ik contact op heb genomen met Ronald Prins in Cothen met het verzoek om er een vervangend plexi in te zetten, en direct even een controlebeurt te geven. Dat was uiteraard geen probleem dus snel afgeleverd bij Ronald. Al een paar dagen later kreeg ik een telefoontje dat het uurwerk een volledige service nodig had, want de boel was helemaal uitgedroogd helaas. Bummer. Maar ja, niet doen was geen optie dus Ronald is aan de slag gegaan.
In deze Enicar tikt een VJ 234, voor mij een heel interessant uurwerk omdat dit een broertje van het beroemde VJ 72 uurwerk is. Dus een kolomwiel chronograaf. Het tikgetal is 21,600 met een gangreserve van 48 uur.
Ronald is een vakman en heeft e.e.a. perfect geserviced, en een aantal foto’s gemaakt tijdens het werk, die ik leuk vind om hier te delen. Het uurwerk bleek in goede staat en er hoefde niks vervangen te worden, op dat plexi na, wat geen probleem opleverde. Ben er heel blij mee, dit smaakt wel naar meer moet ik zeggen :sunglasses:



53 likes

Heel erg gaaf Stef :+1:

1 like

Thanks! Van die a-symmetrische wijzerplaat indeling moet je houden, kan me voorstellen dat niet iedereen er wild van is, maar ik vind het erg gaaf.

1 like

Prachtig uurwerk inderdaad en leuk om foto’s te zien van tijdens de opknapbeurt🙌

1 like

Wat een heerlijke klok!
Errug mooi.

1 like

Mooie en aparte klok (met de “anders dan gebruikelijke” wijzerplaat)!

1 like

Heel gaaf. Gefeliciteerd.

1 like

Mooi, mooi, veel draagplezier, :+1:

1 like

Gaaf horloge en na die service weer helemaal fris :+1:

1 like

Prachtig! Gefeliciteerd en geniet ervan !

1 like

Fraaie aanwinst, veel plezier ermee. :+1::+1:

1 like

Prachtig gedaan hoor!

1 like

Ik zag hem al voorbij komen inderdaad. Supergave aanwinst. :+1:

1 like

Prachtig! Ik hou wel van het a-symmetrische. Geniet er van.

1 like

Wat een schitterend horloge en dito uurwerk! Geniet van je nieuwe aanwinst! :smile: :+1:

1 like

Kolomwiel action, juiste kleurstelling : helemaal goed :sunglasses:
Maar dit topic is natuurlijk niet compleet zonder jouw eigen foto’s (oke op die laatste na ) :ok_hand:

1 like

Happy times :+1:

1 like

Erg fraai, dat is genieten :ok_hand:

1 like

Schitterend horloge! Mooie kleurstelling. Geniet ervan :ok_hand:

1 like

Op een nos Tropic Sport gaat ook prima:

20200803-FXT26210SdG

20200803-FXT26213SdG

20200803-FXT26217SdG

10 likes