NA: Eterna Kontiki 20 & band advies

Deze week kwamen voor mij drie zaken mooi samen:

  • Mijn zoektocht naar een gouden dress horloge
  • Mijn recente interesse in Eterna en met name het Kontiki model
  • Mijn verjaardag :grin:

Sinds ik vorig jaar trouwde (en, zoals een zuiderling betaamt, mijn een gouden ring aan mijn linkerhand draag) ben ik op zoek geweest naar een horloge met iets van goud. Ik schafte een Seiko SNZH57 aan maar die kon mijn goudkoorts niet stillen. Omdat ik nog geen mooi dress horloge had, leek me dat de meest voor de hand liggende optie. Probleem was echter dat ‘solid gold’ van een leuk merk begrijpelijkerwijs al snel duur wordt (zeker nieuw), en ik ben geen fan van doublĂ©.

Nu had ik vorige week een leuk gesprek met een lokale juwelier. Het betreft een familiebedrijf dat al ruim honderd jaar bestaat, en mijn vader was vroeger klant bij zijn vader. Nu wilde het toeval dat hij een aantal horloges uit de collectie van zijn vader aan het verkopen was (de goede man leeft nog: de horloges gaan weg met zijn goedkeuring ;-)).

EĂ©n van die horloges betrof een 18k gouden Eterna Kontiki 20. Eterna is een interessant bedrijf, dat in 1856 in Grenchen werd opgericht als uurwerkfabrikant (toen nog: “Dr. Girard & Schild”). Al snel ging het horloges maken: in eerste instantie vooral dameshorloges op basis van kleine zakhorloges. In 1905 werd de bedrijfsnaam gewijzigd naar Eterna, en in 1932 richtte het een dochteronderneming op die uurwerken produceerde voor eigen gebruik maar ook voor anderen: ETA. In 1948 kwam Eterna met een technische doorbraak: vijf strategisch geplaatste kogellagers die wrijving en weerstand verminderden, en sindsdien ook het logo van het bedrijf werden. Ook marketing was het bedrijf niet vreemd: in 1958 kwam het met de Eterna Kontiki die meezeilde op de populariteit van Thor Heyerdahl’s legendarische vlot-expeditie zo’n tien jaar daarvoor (het verhaal gaat overigens dat Heyerdahl daar nooit een cent voor ontvangen heeft, en eigenlijk ‘toevallig’ een Eterna droeg op z’n 8000 kilometer lange vlotreis van Peru naar PolynesiĂ«).

Eind jaren '70 was de vader van de juwelier die ik sprak nog officieel Eterna dealer, en hij had een gouden Kontiki 20 voor zichzelf gehouden. Het horloge is zichtbaar weinig gedragen: het was zijn ‘zondagse’ horloge en heeft vooral in de kluis gelegen. Dat zie je met name aan de gravure op de achterzijde die nog ontzettend scherp is (vaak zijn de bolletjes op het zeil afgesleten). Honderd procent origineel met intacte tritium bolletjes, glas voorzien van het Eterna logo, en een wijzerplaat die heel lichtjes aan het patineren is (in de zon zie je de minuscule stipjes - in de schaduw bijna niet) en slechts een klein krasje - feitelijk het enige mankement. Ook was de originele doos er nog bij, maar de papieren helaas niet.

In het horloge tikt een kaliber 1489K dat gebaseerd is op een ETA 2433, maar gemaakt naar Eterna specificaties (begrijpelijkerwijs waren de banden tussen beide bedrijven nog erg nauw). Het deksel laat zien dat het horloge regelmatig geserviced is (dankzij de paraaf weet ik dat dat door dezelfde Omega gediplomeerde horlogemaker die aan het horloge van mijn vader werkte). Op de timegrapher krijg ik een gezonde amplitude te zien en een afwijking van slechts -7 seconden per dag. Niet onaardig! Het horloge heeft een schroefkroon (!) en een interessant datumverzet: na het ontschroeven trek je aan de kroon waardoor de datum verspringt. Het voelt heel vreemd aan, maar @acour_jeroen en een aantal OmegaForum leden wisten me ervan te overtuigen dat het zo hoort (waarvoor dank!).

Zoals jullie uit mijn verhaal kunnen opmaken, ben ik er ontzettend mee in mijn nopjes. Wel heb ik twijfels over de band. De originele lederen band was er helaas niet meer bij, en ik heb er even een 18mm zwarte hagedis opgelegd. Dat ziet er niet onaardig uit, maar oogt wel heel erg formeel. Daarnaast is het horloge met z’n 37mm en dikke lugs vrij fors, en vind ik het wat iel. Ik wil het horloge ook meer casual gaan dragen, en daarvoor lijkt me een wat steviger band wel een optie. Misschien een padded roodbruine krokodil met ton-sur-ton stiksels? Ik ben benieuwd naar jullie suggesties - plaatjes zijn van harte welkom!

17 likes

dit topic is geen topic zonder pics

:slight_smile:

1 like

Die was ik nog aan het ritselen via m’n telefoon. Je was er te snel bij :wink:

1 like

Supermooi! Ben zelf niet weg van goud, maar alleen al de staat waarin het horloge nog verkeerd!

1 like

Prachtig horloge en dito verhaal, band zou ik een mooie donkerbruine kroko met ton sur ton stiksel nemen.

1 like

Schitterend horloge en dito staat. Gefeliciteerd met je verjaardag en de aanwinst.

1 like

Prachtig horloge en een mooi merk, best leuk als je erin gaat verdiepen.
Staat trouwens een leuke film op netflix over de tocht van Thor :wink: (helaas zonder nadruk op het gebruikte horloge)

Oh en nog proficiat met je verjaardag!

1 like

Mijn beste,

Wat een prachtige introductie van een schitterend horloge,
om de pols van een gelukkig man. :birthday:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Hele gave aanwinst!

1 like

Zou een lederen band met curved ends mooi zijn hierop? Is misschien niet volgens ‘de etiquette’ (:smirk:), maar het is per slot van rekening geen standaard dress watch: relatief groot, datum, secondenwijzer, schroefkroon


Mooi verhaal over een prachtig klokje/aanwinst gefeliciteerd en met je verjaardag :thumbsup:

1 like

Dat datum verzetten door de kroon uit te trekken had mijn Omega constellation ook. Extra vreemd was dat het een monocoque kast was
 Geen schroefdeksel maar openen via de voorkant. Om de kroon er via de voorkant uit te halen moet hij los kunnen. Dus er zat ook een mannetje-vrouwtje connectie in, zodat als je hem nóg harder er uit trok, gewoon los kwam. Vreemde constructie.

Leuke eterna overigens! Ik heb vorige week de film Kontiki gekeken. Mooi verhaal.

1 like

Mooi man :+1:

1 like

Mjum, mooi hoor! Veel plezier ermee en gefeliciflapstraat! :slight_smile:

1 like

Altijd goed om jezelf op een gouden horloge te trakteren.

2 likes

Precies. Ik zie het nog niet gebeuren dat ik ergens 25 jaar werk, dus ik dacht: ik doe het lekker zelf!

Mooi horloge en interessante historie. Dankjewel!

1 like

Hele mooie aanwinst en prachtig verhaal. Gefeliciteerd!

1 like

Heb er voor de de grap even een bund strap op gegooid in afwachting van een mooie Hirsch croco. Ik vind het eigenlijk wel aardig staan!

Mooie klok!

Ik weet niet wat de lug maat is maar een tropic band op dit
horloge lijk mij heel toepasselijk.
Tja, en dan nog even een bijpassende goud ( kleurige ) gesp scoren.
Dan is hij echt helemaal top!

Grt.

1 like