NA - Eterna Sonic KonTiki electronic

Hallo allemaal!

Ben altijd al fan geweest van de Bulova Spaceview en accutron modellen. Het uurwerk schijnt een grappig zoemend geluid te maken, dus dat moest ik natuurlijk een keer in huis halen om het zelf te horen. Vind de Bulova Spaceview modellen echter vrij prijzig geworden de laatste tijd. Zodoende was ik verder gaan kijken en kwam ik de Eterna Sonic tegen met een stemvork uurwerk.

Dit model komt uit de jaren ‘70 en kwam in verschillende uitvoeringen. Zien eruit als stoere duikers/toolwatches:

Bij ontvangst viel meteen op hoe stoer dit horloge is. Kast is massief, stevig en voelt zwaar aan. Opgelegde markeren en Eterna logo geven het een 3D effect. De wijzerplaat heeft een mooie blauwe kleur:

Diameter is ongeveer 38mm, dikte is 12mm en de lug tot lug maat is ongeveer 44mm wat dus perfect is voor smalle polsen zoals die van mij (16,8cm):

Het uurwerk maakt inderdaad een licht zoemend geluidje. Absoluut niet storend als hij op het nachtkastje ligt. Je hoort het eigenlijk alleen als je de caseback tegen je oor aan zet.

Wat ik vooral bijzonder vind is dat de secondewijzer bizar soepel ronddraait. Veel ‘smoother’ dan bij een automatisch uurwerk. Best bijzonder natuurlijk voor een electronisch Quartz uurwerkje.

Bij ontvangst draaide ik het horloge om en kwam ik een mooie amulet tegen:

Geen idee of het echt goud is!? Weet iemand dit toevallig?

Al met al erg blij met de Eterna Sonic van inmiddels 50 jaar oud! Binnenkort komt er een stalen band binnen die het geheel compleet maakt. Bedankt voor het lezen en een fijne dag verder :grin:

49 likes

Gefeliciteerd !
Ja leuk hé een zoemer.

1 like

Ja klinkt grappig en de secondewijzer loopt super vloeiend. Vloeiender dan een automaat.

1 like

Dat weet ik heb er ook een.

3 likes

Mooi! Vintage model toch?

1 like

Mooie aanwinst, ik zat er ook naar te loeren :laughing:

1 like

Op EBay? Want @Mafkees heeft er ook een te koop. Die staat hier nog te koop op HF.

1 like

Die bedoel ik ook, ik ga het alleen niet doen. Zou qua model teveel overlap hebben met de fast beat die ik heb en tja, het houdt een keer op :laughing:

1 like

Show me please!

Alstu :relaxed:

6 likes

Ja uit 1970 dus wel oud ja.

1 like

Mooie wijzerplaat!

1 like

Dat vond ik nou ook.

1 like

De crux is toch dat hier geen quartz in zit maar een stemvork 9162 ESA? :thinking:

Een mooi horloge :ok_hand:
Gefeliciteerd met deze aanwinst :+1:

2 likes

Ah ja dat bedoel ik. Dacht altijd dat dat ook een Quartz uurwerk betrof omdat hier ook een batterijtje in zit.

1 like

Maken idd gebruik van hetzelfde principe: bij de ene is de batterij de energiebron om het quartz te laten trillen en bij de ander om de stemvork te laten trillen.

ongetwijfeld zullen er puristen zijn die het nog beter kunnen duiden :nerd_face:

1 like

Gefeliciteerd met je NA. Bijzondere aanwinst :+1:t2:

1 like

Tof ding!
Ik zit ook al een tijdje naar die super kontiki van mafkees in het blauwe te loeren. :sweat_smile: leuk om zo’n hands-on te lezen. :slight_smile:

1 like

Dibs!

1 like

Leuk topic en ditto NA!
Gaaf dat blauw. Heb je de originele band onderweg?

1 like