NA: Explorer 1016

Vorig jaar had ik besloten om afscheid te gaan nemen van mijn eerste vintage, de Speedmaster 105.012-66 om budget vrij te maken voor een Ed White. De kleinere kast en de eenvoud sprak me erg aan.

Maar toen werd ik verrast door een berichtje van @Benoitf Of ik geïnteresseerd was in een ruil met zijn moderne 36mm Explorer 124270. Ik had nog nooit naar de Explorer 1 gekeken. Deze zat volledig in mijn blinde vlek. Uit nieuwschierigheid ben ik gaan kijken naar de geschiedenis en de evolutie van het ontwerp.

1016 1963 - 1989
Voor mij het archetype van de Explorer 1. De Oudere versies spraken mij niet aan. Die zagen er niet robuust genoeg uit voor zorgeloos dagelijks gebruik én vond ik veel te prijzig.

Gilt dials
In de eerste paar jaren werden deze gemaakt met de warme gilt dials. Schitterend om te zien.

Matt dials
Vrij snel werden de dials mat. Deze zat in mijn sweet spot. Wel vintage en toch robuust genoeg om vrijuit veel te kunnen dragen. Het matte maakt het ook meer een tool. En deze versie is ook een stuk “budget vriendelijker”.

14270 - 1989 - 2010
De omslag naar modern. Met behoud van de herkenbaarheid.

Afbeeldingen Wind Vintage

Toen ging Rolex mee in het vergroten van de kast. Omdat voor mij de OG Explorer size 36mm is heb ik me hier niet in verdiept.

124270 - 2021
De meest recente evolutie. Alles was geupgrade. Band, uurwerk, dial, kast. Nu waren de cijfers wel gevuld met luminova en waren ze ook groter. Een gedrurfde verandering was het verkleinen van de lug width van 20mm naar 19mm zodat de kast een sierlijkere curve kreeg. Dit was de eerste moderne Rolex die in plaats van bulkier juist eleganter was geworden. Ik werd een beetje verliefd op deze Explorer en ging accoord met de ruil.

Het onvermijdelijke
En natuurlijk kwam ik kort daarna bij een GTG een hele mooie matt dial 1016 tegen. Deze opa van mijn kleinzoon was zo karaktervol! Tijdens deze GTG had ik m wel een uur gedragen. het voelde alsof deze op mijn pols thuis hoorde.
Ik besloot om te gaan zoeken naar een matte 1016. Maar er was altijd wel iets wat me niet beviel. Te korte wijzers, een hoekige service plexi i.p.v. mooi domed of te witte cijfers en plots. En vaak helemaal weg gepolijste lijnen. Ik liet hier en daar weten dat ik er eentje zocht en zette mijn zoektocht op een laag pitje.

Een paar dagen geleden kreeg ik een berichtje van Stifstaf. Of ik er nog steeds eentje zocht. Ik sprong een gat in de lucht. We spraken af om ergens te gaan lunchen en de deal was snel gesloten. Nu ben ik de trotse eigenaar van een matte 1016 vol met karakter. Super blij mee.

Opa en kleinzoon

Opa en de reus (die ik droeg tijdens de lunch)

Dank je wel @Stifstaf dat ik je schitterende 1016 over mocht nemen!:beers:

153 likes

Proficiat! Prachtig exemplaar!

@Stifstaf wat gaat er bij jou komen?

1 like

Wow, mooi zeg.

1 like

Dank je wel Brick! Jij begrijpt de charme van een warme 1016.

Thx! Ja, dat vond ik bij die GTG dus ook. :two_hearts:

1 like

Zo verschrikkelijk lekker :heart_eyes: Gefeliciteerd KC!

1 like

Mooi zeg! Je 1665 is in goed gezelschap! Misschien nog een foto van beide?

1 like

Gefeliciteerd😀

1 like

Heel mooi! Gefeliciteerd! Blijft de 124270 ook?

1 like

Wauw, gefeliciteerd! Fijn om te lezen dat deze topper binnen het forum blijft.

1 like

En terecht. Een Grail. Gefeliciteerd ermee.

1 like

Gefeliciteerd! Heel tof horloge!

1 like

Gaaf zeg, proficiat!

1 like

Prachtige aanwinst alweer. Tonnen vol charme :raised_hands:

1 like

Heel leuk! proficiat met de aankoop. De ruil met jou doet me nog steeds plezier, is voor mij een leuke anekdote aan mijn eerste pre moon :slight_smile:

1 like

Topper!

1 like

Dank jullie wel mede horloge liefhebbers!

Dat is zeker zo. Goed idee.

Dat weet ik nog niet. Hangt er misschien vanaf of ik de 1016 drie weken durf mee te nemen om met wandelstokken de bergen in te gaan.

Zekers! :older_man:t3:

Dank je wel Benoit. Ik denk er ook met een glimlach aan terug. Ook dat mijn SpeedyMoon toen al met jou ging flirten was schitterend. De lunch van gisteren was ook in hetzelfde resteaurantje. Nu is de cirkel rond (en gaat die nog een keer in de rondte)

4 likes

Gefeliciteerd met je mooie NA!

1 like

Prachtige aanwinst, gefeliciteerd. :ok_hand:t3:

1 like

1016 rules!

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aankoop. Sommige vinden de 1016 saai, ik vind juist dat die uitblinkt in zijn eenvoud.

De groeten van zijn iets oudere broer

11 likes

Die 1016 is zeker niet saai, prachtige aanwinst juist :ok_hand:t2: veel draagplezier gewenst.

1 like