Nota van de redactie: Geen zin in lezen…kijk gerust naar de plaatjes doorheen de muur van tekst (schrijffouten kunnen voorkomen, ik pen dit neer “à l’ancienne”). Er is voor elk wat wils.
Als ik me niet vergist is deze in zijn huidige vorm nog niet in de NA verschenen hier.
Mijn op alle vlakken bescheiden collectie heeft me reeds heel veel draagplezier bezorgd sinds ik de passie opnieuw heb ontdekt enige tijd geleden. Er zit een beetje van alles in: quartz en automatisch, dressy tot field en Zwitsers tot Japans maar toch miste ik iets.
Ik droeg reeds 6 maanden een duikerhommage. Het sportieve karakter en kwaliteiten van dit soort uurwerk sprak me enorm aan. Alleen was ik niet verkocht door het uiterlijk noch door het feit dat het een hommage was. En naar mijn mening waren de vele duikers op de markt veelal gebaseerd op ofwel de Submariner of de Seamaster. Een retro look vond ik wel iets in het begin van mijn zoektocht, maar vreemd genoeg bleef dit niet zozeer hangen bij mij voor dit type uurwerk. Ik was dus blijkbaar op zoek naar iets meer eigen identiteit, iets meer brutaliteit en een eigen smoel.
Na veel opzoekwerk, lezen, getwijfel en veel vergelijken kwam ik uit op een bepaald model. Ik had me voorgenomen deze mezelf cadeau te doen als werkjubileum dit jaar en het budget was reeds opzij gezet voor een aankoop in april bij het merk zelf…toch houden we even de andere kanalan in het oog want je weet maar nooit. En inderdaad, een weekje geleden stootte ik op een heel jonge 2de hands. In de configuratie die ik zocht. Aangeboden door een erkend verdeler van het merk. Aan een nette prijs. Te mooi om waar te zijn? Na een paar berichtjes heen en weer en nog een beetje onderhandelen over de prijs, kwamen we er vlot uit en was de koop een voldongen feit.
Forme Extrème (Extreme Vorm) oftewel Formex was mijn keuze. Zoals Google Ai het mooi omschrijft als “an independent Swiss brand that operates with the agility of a microbrand.” Wetende dat zij dankzij hun familiebanden gebruik maken van het Zwiterse Dexel voor hun behuizingen en hun bracelets en voor de wijzerplaten van het Zwitserse Cadranor zitten we niet echt verkeerd denk ik dan.
Mijn keuze voor Formex was zowel ingegeven door hun brutale en uitgesproken uiterlijk, de eigenschappen, de specs en ook de prijs kwaliteit verhouding. Meermaals tijdens mijn zoektocht heb ik mogen lezen en horen (bv Mike van This Watch, That Watch en andere reviewers) dat Formex in de prijsklasse van 1500 - 3000 prijs kwaliteit gewoon heel top zijn. Dus veel waard voor je geld denk je dan. En zeker als je de eerste waardedip kunt vermijden met een jongkoop. En dus mocht ik gisteren mooi deze Formex Reef GMT aanschouwen.
Duiker met een Sellita SW330-2 GMT movement in de COSC graad, ceramische GMT bezel, 30 bar waterproof (ook al mag ik maar tot 30 meter duiken), saffierkristal en AR coating, chronometer, superruime micro adjust en een heel gemakkelijke bracelet swap.
En dat op een 42 mm kast, 47 mm lug to lug (mooi afgeboden) en een dikte van amper 11,4mm. Hij lijkt trouwens nog dunner dan dat.
Tijd om wat dieper te kijken. Met mijn naïeve, ongeoefend en onervaren oog valt me toch wel het verschil op in afwerking met mijn andere uurwerken. Dit is precies wel een ander niveau. En raar genoeg voelt het ook degelijker en beter aan (waarschijnlijk is dit puur subjectief).
De netheid van de wijzerplaat, de leuke kleine rode details en de opzet en kwaliteit van de uurmarkeringen met hun mooie geslepen zijkanten had ik niet verwacht. Dat de dag aanduiding op de 6 staat, was ook iets waar ik op zoek naar was.
Het binnenwerk met de doorzichtige case back mag ook niet ontbreken. Niet dat deze Sellita SW330-2 zo mooi oogt, maar het is een mooie extra.
Dat de metalen band heel mooi aansluit bij de case en dat hij met zijn aflopende lugs mooi rond mijn pols valt, komt het draagcomfort alleen maar tegemoet, en zoals gezegd hij oogt nog eens dunner dan hij is.
De aandachtigen onder ons hebben ook gezien dat er een extra bezel bij zit? Dat klopt. Een mooie RVS GMT bezel…en het feit dat je sneller van bezel verwisselt dan dat je een nieuwe riem omdoet, maakt dat deze Duiker-GMT plots helemaal van stijl kan transformeren. Zeker als je toevallig nog enkele 22mm lederen banden liggen hebt. Ik ben er niet uit of hij nu een Autobot of Decepticon is.
Ik kon de verleiding niet weerstaan en ben direct aan de slag gegaan met transformeren tussen de batman bezel en de RVS bezel op staal, bruin leder en er ook eens de Murph 22mm zwarte klassieke lederen band bijgenomen. Heb ik in de plaats van 1 horloge nu toch wel 6 horloges…asjemenou. Ik ben er wel niet uit wat ik nu het mooiste vind. Wat is jullie top 3?
Op metaal
Op bruin leder
Op zwart leder
Afsluiten doen we met enkele foto’s aan de pols en de obligatoire volle lume shot.
Nu rest me enkel het huizenhoge dilemma…breiden we uit naar meer banden of kopen we bij een volgende gelegenheid wat andere bezels bij (bv. een duik bezel in blauw, groen, zwart of rvs of pakken we een groene of zwarte GMT bezel met gouden 24 markeringen)?
Keuzes te over met deze Transformer specmachine.
Ik ben een heel tevreden persoon om het lichtjes uit te drukken en dank jullie voor het lezen en kijken.