NA: fabulous Newmark 6BB Date chrono

Zo heb je er geen, zo heb je er twee. Ik heb het over chronografen, daar heb ik op zich niet zoveel mee want er valt voor mij niets te timen en als er al iets in de gaten gehouden moet worden, zoals bijv. eieren koken dan lukt dat ook wel met een gewone secondewijzer. Bovendien worden de meesten al snel “te druk en onleesbaar” in mijn optiek.

Eerder heb ik wel de HFLE 2017 panda van EMC gehad maar ik had toch wat problemen met de afleesbaarheid en het ontbreken van een datum bezorgde hem helaas te weinig polstijd, jammer want het was best een mooi ding. Ooit heb ik de PRS-3 van TimeFactors in het vizier gehad maar toen ik eindelijk dacht er klaar voor te zijn was deze al uitverkocht. Hamilton heeft er ook een maar die is me iets te prijzig en is bovendien groter dan het origineel.

Toch kon ik onlangs een mooie Russische Sturmanskie niet laten schieten, in alle opzichten apart, zowaar vrolijk getint en met datum! Wanneer ik de chrono mee laat lopen met de tijd gaat hij wel wat achterlopen maar dat mag de pret niet drukken, met de chrono uit loopt hij prima.

Net is deze een beetje gesettled, krijg ik een mailing van Newmark dat ze al hun uitgebrachte modellen gebaseerd op populaire historische voorgangers opnieuw hebben uitgebracht. Hiertussen ook de 6BB chrono en ditmaal met keuzevakje mét datum of zonder. Nu is deze net als de PRS-3 een remake van het asymmetrische Britse MoD model “Watch, Chronograph, Wrist” (DEFSTAN 66-4) dat meer bekend is geworden als “the fab four” (uitgebracht door Hamilton, CWC, Precista en Newmark tussen ca. 1970 en 1982). 6BB is de aanduiding dat deze voor de RAF is bestemd naast een NATO stock number.
Kat in het bakkie, verstand op nul en gaan met die banaan.

Vandaag binnen en ik dacht zowaar aan het proces van unboxen:

Netjes verpakt in een grote doos, daarin zit slechts een klein kartonnen pennendoosje en een boekje. In zo’n doosje zou het vroeger ook bij de quartermaster (hier misschien meer bekend als fourier) in de schappen hebben gelegen.

In het kartonnen pennendoosje zit weer een opgerold pakje in waspapier, verzegeld met dezelfde model-stickers als op het doosje zelf

In dat waspapier zit weer in plastic en in stickers het horloge zelf, op een grijze Newmark-signed single-pass NATO

Twee tegenpolen uit ca. dezelfde periode! Ongeveer dezelfde uurwerkjes ook destijds

Ik moet alleen even wennen dat je niet in één oogopslag kan zien dat hij loopt, er is nl. geen gewone secondewijzer maar een 24-uurs aanduiding; dit is het enige verschil met het origineel en heeft te maken met de layout van het Seiko VK64 uurwerkje, ik denk dat de secondewijzer in een derde sub-dial boven de “6” zit/zou hebben gezeten.

18 likes

Gefeliciteerd met je 2e chrono als NA. Geniet ervan :+1:t2:

1 like

Leuk die Newark , gefeliciteerd :+1:

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze sympathieke aanwinst!!
Een mooie ingetogen chrono met een speelse uitstraling!!
Ik wens je er een fijne tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Tof horloge. Mooi gebold glaasje zo te zien :+1:

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Als je zo’n NA from scratch beschrijft kan er wel eens een foutje in sluipen.
Daar waar ik PRS-3 heb geschreven moet dat natuurlijk PRS-5 zijn. En het VK64 uurwerkje heeft volgens design geen secondewijzer, dat had ik uiteraard vooraf kunnen opzoeken.