Prachtige aanwinst. Leuk verhaal.
Mooi reisverslag! Gefeliciteerd!
Mooi horloge zeg, ik kende hem nog niet. Mooi verhaal ook. Gefeliciteerd, geniet ervan, en veel draagplezier!
toch een mooie aanvulling op je collectie,
draag hem met plezier
Van harte, Kristof. Wat mij betreft een van de coolste Zeniths ooit. ![]()
Gefeliciteerd met deze Zenith. Ga binnenkort eens zitten met een bakkie om het verhaal op mijn gemak te lezen.
Gefeliciteerd!!!
Mooie aanwinst en leuk geschreven , gefeliciteerd
![]()
Hele mooie aanwinst dit!
Van harte met je nieuwe aanwinst, heel mooi!
Geweldig mooi deze Zenith. Heel veel plezier ermee.
Prachtige NA met mooi verhaal en illustraties, eindigend met een schitterende ZEP.
Alles klopt aan dit model.
Die Zenith, wat een plaatje ![]()
![]()
![]()
Ik kan mezelf intussen tot de fan-base van Zenith rekenen. Een onbekend merk dat vooral bekend staat bij horloge-liefhebbers, en nul faam heeft bij het brede publiek. Een merk van techneuten voor techniek-fans. Misschien moeten ze marketing iets meer macht geven binnen de firma om rendabel te worden, maar het zorgt er wel voor dat ze leuk spul maken voor nerds als ons.
Ooit zat ik in echte een “demand meeting” (=maandelijks onderdeel van een klassie S&OP proces) met de sales directeur van Latijns Amerika. Meestal ging die meeting via AT&T conference call door, maar de man was op kantoor, dus dan doe je het beter in levende lijve. De rustige klassevolle man droeg een zwart klein horloge met een sterretje op, en het trok de ganse tijd mijn aandacht. Wat een mooi en stijlvol horloge. Die avond heb ik het internet afgeschuimd om meer te weten te komen over dat horloge.
Door andere prioriteiten (zoals een huis bouwen) heb ik er toen niets verder mee gedaan, maar ik had wel het merk Zenith leren kennen. Gaandeweg ben ik ook ingelezen geraakt in het verhaal van de El Primero, en als chrono-fanaat is dat een leuk geschiedkundig extraatje waar ik van smul.
Over dat verhaal gesproken, in een filmpje van Teddy wordt het verhaal uit de doeken gedaan door een Zenith medewerker, en krijg je ook de zolder zelf te zien. Verwacht geen verborgen ruimtes ofzo. Charles Vermot verborg de tools gewoon systematisch tussen andere tools. Zie vanaf minuut 25.
Visiting One of the Most Under-Appreciated Gems in Swiss Watchmaking
Wat vind ik nu zo fijn aan dit model om er 2 van te hebben?
- Zowel Cal400 (Oude El Primero mouvement) en Cal3600 (nieuwe El Primero mouvement) bevatten veel diepte in de architectuur. Dat maakt ze mooi om te bekijken. Daarbij komt ook nog dat je tandwieletjes ziet bewegen. Heerlijk vind ik dat.
-
Het ontwerp van de OG vind ik ook gewoon een oer-chrono. Als je AI een sportieve chrono laat tekenen, dan komt er waarschijnlijk iets als een ZEP original uit. Even een poging gedaan, niet slecht van Copilot, maar het zal geen prijzen winnen.
En Google Gemini komt met het volgende af:
-
De balans van druk en clean zit er goed in bij de ZEP
-
Het horloge draagt lekker dun (12.9mm)
-
De kastvormen zijn ook heel eigenwijs gedaan.
-
De afwerking van deze horloges is gewoonweg top. Al had een glidelock op de stalen band niet misstaan voor deze prijs, wetende dat een Chinees horloge van EUR250 dit soms al heeft… Zo’n Steel Reef link is nog een optie, al lijkt de sprong van 5mm me dan net teveel.
Het is een terecht icoon dat in het rijtje staat van top chronografen zoals de Daytona, de Speedmaster, de Navitimer, de Carrera en de Monaco.
Op vandaag heb ik ook de Navitimer in mijn collectie; die is EUR1000 goedkoper, en dat voel je ook. Niet dat het een wereld van verschil is, maar vooral qua binnenwerk zit de El Primero een trapje hoger dan de Breitling B01. Over de kast-afwerking en de wijzerplaten bij Breitling valt er niets op te merken. De Navitimer is trouwens het horloge dat mijn vrouw het mooiste vindt.
De kastvorm met het bolle glaasje zorgt er voor dat de El Primero’s makkelijk onder de mouw wegschuiven. Toch makkelijker dan bij een Navitimer.
Bij de OG liggen de lugs wel hoog, en niet iedereen vindt dit comfortabel. De Navitimer draagt met korte mouwen comfortabeler dan de ZEP. Maar als je Louboutins draagt klaag je toch ook niet dat sneakers meer comfortabel zijn? Niet dat ik Louboutins draag.
Een Speedmaster had ik ook reeds in bezit, die draagt iets beter dan de El Primero. Zowel met mouwen als zonder mouwen. Maar dat is geen eerlijke strijd, want de Speedmaster heeft geen datum aan boord, en is een handwinder.
Als ik ze naar draagcomfort moet scoren, dan zou ik dat als volgt doen
- met mouwen: Revival > Speedmaster > Original > Navitimer
- zonder mouwen: Revival > Navitimer > Speedmaster > Original
Bijkomend voordeel wat mij betreft, is dat de El Primero enkel door liefhebbers herkend wordt. Breitling (wordt net als Rolex) iets te vaak opgemerkt. En persoonlijk vind ik het ongemakkelijk als mensen je op je Breitling wijzen, en daarna zelf beginnen over de fake om hun pols die ze op reis na wat afpingelen gekocht hebben.
Wat ik tevens leuk vind, is de 3 compleet verschillende afwerkingen van de wijzerplaten. De ene heeft een matte zilveren plaat (in Vacheron Constantin stijl) met de 3 kleuren; de andere een fumé plaat met een gouden ondertoon (nog bij geen enkel ander merk gezien) en nu de gelakte zwarte plaat. Alle 3 de gevallen heeft Zenith heel strak uitgevoerd. Op dat gebied is de zwarte misschien het minst speciaal, maar de kleurstelling is wel stijlvol.
En uiteindelijk heb je nog het 36.000 BPH ding. De enige chronograaf met zo’n hoog tikgetal. Strikt gezien is zo’n high beat mouvement overbodig. Maar het is altijd leuk on te weten dat er een F1 motor in je auto zit.
Fotoke voor de sfeer