Nee, dit gaat niet over KungFu, of een of ander TikTok trend. Ja, de titel is clickbait, en dit topic gaat over mijn hectische zoektocht naar iets nieuws. Opgepast, veel tekst, en veel hersenspinsels van een horloge-verslaafde in onderstaande post. Alle vermelde horloges zijn er die ik bewonder!
Ik was zeer tevreden met mijn collectie, maar toch heerste de gekende onrust. Eind 2025 had ik naast een SBP317J1 gegrepen, en een SPB281J1 kon op de valreep ook niet doorgaan. Ik wou iets bij, want geen enkele in de verzameling stond op ter discussie.
De zoektocht naar een snack (Een snack met karakter) zette de Doxa Sub 300T wat meer op de radar, maar het “aha-moment” kwam niet, dus schreef ik eind januari de wijze woorden naar een medelid:
Mijn vrouw liet weten dat ze geen duur horloge wou, dus dat vergemakkelijkte de zaak.
Helderheid in het hoofd, altijd goed zou je denken! Toch heb ik de laatste maanden teveel zitten scrollen. Scrollen op C24, scrollen door het blauwe gedeelte, merk per merk de lijsten afgaan op blauwzoeken.nl, scrollen door het topic “Wat dragen wij vandaag” , ….
Eindeloos scrollen, op zoek naar de volgende jachtpartij. Jullie kennen het helaas ook wel vermoed ik.
Een greep uit de horloges die op de korrel werden genomen:
Junghans Max Bill Automatic (38mm). Een design icoon waarvan de klok-versie zelfs in het MoMa (Museum of Modern art) hangt. Eenvoud ten top, een gigantische bandenslet, ideaal als interieurstuk. Maar zou die veel polstijd krijgen in competitie met mijn andere dressers? De prijzen liggen de laatste tijd ook boven EUR1000 , dus niets tegen gekomen dat ik niet kon weerstaan.
De Doxa Sub 300T Sharkhunter spreekt al lang tot mijn verbeelding. Af en toe duik ik nog eens op vakantie, en Jacques Cousteau is een pionier die ik bewonder. Zo’n 300T mag dan wel niet elegant zijn, het blijft een monster met dezelfde capaciteiten als een PloProf. Minder mooi afgewerkt, maar veel gunstiger geprijsd. De nieuwe Sharkhunter variant zit met een oranje minuten-wijzer ipv een witte; en dat stoort me. Samen met een vastgoed-aankoop heeft het ervoor gezorgd dat ik de knoop niet doorgehakt heb.
Een Doxa Sub 300T Army vind ik ook ongelofelijk cool. Een monster met een speciaal kantje. Maar toen ik me begon inlezen was ik niet zeker of ze indertijd ooit zonder zwarte coating geleverd zijn; en ik ben afgehaakt op het feit dat de nieuwe een Helium Release Valve heeft, en de oude niet. Een horloge-snob ding. OK, mijn ZEP Original had indertijd ook geen 1/10th feature zitten, maar dat stoort me dan weer niet. Nochtans mooie kansen gehad in het blauwe gedeelte voor dit coole ding.
In Japan is staat/stond er een Zenith Defy Revival te koop voor een goeie prijs, en daar lonk ik ook al even naar. Een rode of blauwe voor de prijs had ik direct gedaan. Maar deze is grijs-bruin, en ik heb al de bruin-gouden Chronomaster Revival.
Tot overmaat van ramp kocht @Bauhaus rond dat tijdstip ook zo’n Reversed Panda. Ik kan niet zeggen dat dat echt bijgedragen heeft tot rust in mijn hoofd. Zenith only (Deel 5) - 1499 van Bauhaus
Eind vorig jaar was de mooie aanwinst van @Spooler me ook opgevallen: Doxa Sub 300T California Sea; ik had toen al wat zitten loeren naar nummer 53/57. Overlaatst zag ik extra korting op het laatste beschikbare exemplaar, dus begon ook die weer te jeuken, een paar keer bijna op bestellen geduwd, maar toch afgehaakt. Deze heeft niet de oranje wijzers, wat ik een plus vind, maar het is nog steeds niet de kleurstelling die Jacques Cousteau zelf om de pols had.
En dan blijf ja maar scrollen, zo kwam Panerai ook voorbij. Een zwarte ceramische Panerai is lang mijn grail geweest toen ik nog minder met horloges bezig was, en heeft ook lang als achtergrond op mijn telefoon gestaan.
De Panerai PAM00183 van @Bro is me ook steeds bijgebleven. Maar moeilijk te vinden, en van Panerai bestaan er veel fakes, wat me wat schrik aanjaagt.
Zo’n cleane S.L.C. Panerai PAM00425 (Siluro a Lento Corsa – Slow Moving Torpedo) raakt ook een gevoelige snaar. Dat is zowat de Max Bill van Panerai. Het eigen Panerai mouvement erin maakt deze moeilijker om na te maken, maar 47mm (hoewel de originele afmeting) is toch groot. En 16mm dik was eigenlijk de doodsteek.
En als ik me inlees via Perezscope artikelen, begin ik me sterk vragen te stellen bij het ganse heritage gebeuren van Panerai.
King Seiko spookt toch ook al even rond in mijn hoofd, zo kwam de SBP285J1 nog eens aan de beurt. Maar ze zijn moeilijk te vinden. Voor mezelf had ik een maximumprijs van EUR1250 vooropgesteld, en de goedkoopste die ik vond was EUR1350. Wel een heerlijke dragend horloge. 1 nadeel is dat hij geen zichtbodem heeft. En voor niet-duik-horloges verkies ik toch wel een zichtbodem.
En dan kwam ik op C24 plots een IWC Portugieser Chronograph voor een goeie prijs tegen. Met zichtbodem, dus ook met het in-house IWC mouvement. 13mm dik, een degelijke chrono, en intussen ook een klassieker onder de chrono’s. Maar mijn vrouw kon er niet over dat IWC nogal op PWC lijkt. Ze heeft er nochtans nooit gewerkt of gesolliciteerd.
Netflix heeft de laatste tijd heel wat Bond-films in het aanbod. Zo heb ik oude films herbekeken, en dat inspireerde me richting een Rolex Submariner 6538. Helaas heb ik geen dergelijke budget ter beschikking, maar de Tudor BB54 is dan het dichts aanleunende hommage.
Had hier een mooie aanbieding voor gevonden, maar toen ik het besprak met vrouw leek ze niet zo enthousiast. Ze vond het nogal op een Seiko trekken.
Ik vond het ook wel een confronterende uitspraak, zowel voor Seiko als voor Tudor.
Dus heb ik haar maar uitgelegd dat Rolex in 1953 het eerst duikhorloge in de markt gezet had, en Tudor daar een goedkopere versie van op de markt bracht in 1954. Seiko begon pas in 1965 met duikhorloges. “Koop maar die Zenith” zei ze.
Tja, dan volg je maar de wijze woorden van je vrouw zeker? Practice what you preach. Zeker nu dat @TagEd zijn Carrera in bezit had, kon ik eigenlijk niet achterblijven. En niet te vergeten …
Vandaar maar de zoektocht naar zo’n omgekeerde panda met hoge hartslag opgestart. Het feit dat ze out-of-stock zijn bij Zenith hielp niet, …
Omdat ik thuis nog een stalen band liggen had, zocht ik de versie met lederen band (met zo’n heerlijke vlindersluiting), maar de bedoeling is om hem in de zomer vooral op staal te dragen. Lekkere Miami Vice vibe op deze manier! Nu vond ik een betere aanbieding op een exemplaar met stalen band, dus wat winterbanden en een sluiting zal nog moeten verzamelen. Ik mik op iets bleek (golden yellow) en een zwarte in buffelleder. Als iemand een 16mm Zenith vlindersluiting wil slijten, stuur maar een PB.
En omdat ik nog geen deftige foto’s heb op staal, eentje van het net:
De nieuwe stalen band heb ik er af gehaald om krasvrij te houden, en van de oude die ik al liggen had, ga ik een schakel versteken om beter bij mijn pols te passen. Zenith banden zijn gewoonweg een drama om aan te passen, want je hebt 2 schroevendraaiers nodig. Zelfs na het 3d printen van een hulpstukje om de schroevendraaiers gealigneerd te houden, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik goeie hollow ground schroevendraaiers nodig heb om de klus te klaren. Watch-Tools.de biedt dan een oplossing, maar snel zijn die niet. Dus mag het horloge de eerste dagen doorbrengen op de lederen band van mijn ZEP Revival.
Noted, maar jij hebt een Ebel om je Miami Vice itch te krabben.
Brengt deze veel bij in mijn collectie?
De fase van verschillende soorten en diversiteit binnen mijn collectie lijkt voorbij te zijn. Zoals de meesten heb ik die fase ook doorgemaakt, en daaruit geleerd wat ik leuk vond. Intussen weet ik wat ik heel leuk vind, en kocht ik daar een van bij.
Moest ik voor ALS doorgespaard hebben?
Waarschijnlijk wel, maar ik voel er nog niet klaar voor. Dan zou ik offers moeten maken in mijn collectie, maar ik geniet van ieder stuk. En dan heb je nog de praktische aspecten / of risico’s die bij zo’n dure ALS horen …
Check!
Eigenlijk niet he, dus deze gekocht, ik ga ervan genieten, en dan zien we later wel weer als ik me ooit klaar voel voor goud. Want …
De pot verwijt de ketel ![]()
Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde
De moraal van deze zoektocht is misschien wel dat voor mij het sub EUR10k segment uitgespeeld is. Mijn eerste ZEP is echt een party pooper gebleken. En ja, er is veel moois in die categorie die ik nog niet gehad heb, maar er is weinig waar ik nog hebberig van word. “Weinig” is niet “niets”; de Grand Seiko SLGW005 is wondermooi en schuurt net onderaan tegen die EUR10k grens aan.
Moet ik nu naar de volgende categorie? Ik vind ook van niet, er komt misschien ooit een dag waarbij ik wel comfortabel ben bij een horloge van +EUR25k ; en als die dag niet komt, ook geen ramp. Gewoon genieten van al dat moois in m’n collectie.
Wat denken jullie, heb ik er nog over het hoofd gezien? Het geld is wel uitgegeven natuurlijk ![]()