NA: Fitzgerald Watches

Het heeft even geduurd, maar met Corona om de hoek heb ik eindelijk tijd om dit mooie horloge eens te showen.

Eind maart vorig jaar kwam ik op Kickstarter dit project tegen. Ik was al een tijdje aan het spelen om iets met Damasceens staal te vinden, maar nergens te vinden, behalve bij Sinn voor geen leuk bedrag. Toen ik deze tegen kwam, was ik dan ook gelijk enthousiast.

Specificaties
Kast: Damasceens staal
Grootte: 40,5mm
Dikte: 14mm
Lug2lug: 51mm
Bandenmaat: 20mm
Glas: gebold Saffier
Uurwerk: ETA 2824-2
Waterdichtheid: 5ATM

Ervaring met de levering
Ik heb er in ieder geval lang genoeg op gewacht. De planning was verzending in juli 2019. Maar dat werd snel opgeschoven. En opgeschoven. En opgeschoven… En dat allemaal zonder communicatie. Radiostilte op FB, Instagram, Kickstarter, E-mail. Ik heb ze denk ik wel 20x op verschillende manieren geprobeerd te bereiken. Maar steeds verschillende dingen die nog niet klaar waren: de kroon, de wijzers, de kasten. Ik was al bang voor een dure les. PayPal claim al verlopen. Maar uiteindelijk is hij dan toch geleverd. Begin februari 2020… Ruim 8 maanden na geplande levering. Voor mij geen Kickstarter meer. Leuk om een klein project een kans te geven, maar betrek dan je community ook en negeer ze niet.

Ervaring met het horloge
Het is een erg mooi horloge, dat uniek is door het Damasceens staal. Er is er maar één van. Van het type zijn er uiteindelijk 17 geleverd voor zover ik weet. Een echt microbrand dus. Er zit een 2824 in, dus loopt prima. Qua afwerking lijkt alles goed in elkaar te zitten. De wijzers en opgelegde indices zijn voor zover ik kan zien mooi strak gepolijst. Het gedrukte logo vind ik persoonlijk jammer/goedkoop, maar dat heb ik eigenlijk altijd bij combinaties van opgelegd en gedrukt.

Het is een eenvoudig, maar mooi ontwerp. Voor mijn gevoel niet heel specifieke visie voor ogen gehad qua wijzerlengte oid. De urenwijzer komt ongeveer 2/3e in het logo, de minuten- en secondenwijzer ruim over de indices. Minuten- en secondenwijzer zijn ook met niet even lang, al lijkt het in eerste instantie wel.

Maar voor de € 600,- die deze KS kostte, is het een heel net horloge. De kroon had voor mij wat groter gemogen, maar dat is persoonlijk.

De maatvoering is erg mooi, 39 is voor mij te klein, 42 is te groot voor een dress(y) watch als dit. Dit zit er exact tussenin, en pakt goed uit

Foto’s
Voorkant:

Uurwerk:

Kroon:

Zijkant:

Achterkant:

Wijzers:

Index:

Net niet even lange seconden- en minutenwijzer:

Wijzers:

Wristshot:

10 likes
5 likes

Mooie Aqua Terra hommage, veel plezier er van

Zou je ook een paar foto’s kunnen maken met de luxaflex omhoog?

18 likes

:joy:

:joy:

Leuk horloge. Geniet er van.

Enige wat jammer is met een kickstarter is dat je zo lang moet wachten. Laat dat net niet mijn sterkste kant zijn.

1 like

Nog even gekeken, maar een AT haal ik hier echt niet uit. Kast, wijzers, indices letterlijk alles is anders… GS wellicht, maar een AT? Nee :grinning:

2 likes

hahahaha stuk :joy:

Tof horloge overigens! Enjoy :slight_smile:

Mooie aanwinst! Geniet ervan!

Mooi horloge ,gefeliciteerd ermee .

Mooi horloge! Ik heb een paar damast messen, nooit aan gedacht dat je er ook een horloge van zou kunnen maken.
Bijzonder. Geniet er van. :+1: