De hobby
Je herkent dit vast: je hebt wat mooie horloges, maar er blijft altijd wat om naar rond te kijken. Zo heb ik een setje aan horloges die sluimerend op de radar staan om eens te proberen naast mijn “blijvers” van Tudor. In mijn geval gaat de voorkeur uit naar Military en Toolwatches. Hamilton, Timor, Damasko en je raadt het al: Archimede.
Met nog maar 2 horloges in mijn bezit jeukt het -al dik 2 maanden- om wat toe te voegen en vorige week kwam ie langs in het blauwe gedeelte: de Archimede Pilot 39.
Archimede
Archimede is een relatief jong Duits merk. Vooral bekend van zijn flieger en über robuste Outdoor model. Maar de familie Ickler maakt al bijna 100 jaar (98 om precies te zijn) horlogekasten. En dat doen ze goed. Onder anderen voor het Nederlandse v/d Klauw, een leuk weetje.
Begin 2000 zijn ze een stap verder gegaan en hun eigen horlogemerk gestart: Archimede. Dus hoewel een jong bedrijf, hebben ze hun sporen verdiend en is het een leuke mix van Duitse heritage en vakmanschap met een moderne kijk op horloges.
De Pilot 39 is zo’n moderne interpretatie van een flieger. En hoewel Archimede niet één van de originele makers uit de jaren 40 is (laco/iwc/stowa/wempe/lange), kunnen we gerust stellen dat ze een originele Flieger maken naar de volledige specs van de B-Uhr. Een homage is het dus in mijn boekje zeker niet.
Mijn Archimede is een zogenaamde A-specificatie met alleen uren en geen minuten aanduiding, wat zorgt voor een wat cleanere look en minder volle plaat.
Specs
De Pilot 39 oogt modern met zijn matte Ickler case, matte plaat en hitte geblauwde wijzers. De kroon is een moderne take op de ui. Erg geslaagd en makkelijk windbaar. Door zijn bescheiden formaat en korte lug-to-lug van 45mm past hij mij top. En passen banden er heerlijk op. Deze is ready to wissel.
De numerals zijn modern en fris en omdat het een no-date is, is het echt een no-fuss horloge. Zoals het hoort bij een Flieger.
Bij Archimede kun je veel zelf samenstellen en dit exemplaar is een handwinder met een Sellita SW215, met zichtbodem en 42 uur gangreserve. Door de handwinder is hij ook maar 9mm dun, waardoor hij heerlijk vlak draagt.
De 10 bar WR, de matte kast en een vlak saffier maakt dat ie tegen een stootje en spatje kan. Dat is wel nodig in de Vinex natuurlijk.
Clover
Clover? Ja, clover! Archimede houdt de Flieger eisen nauwkeurig aan dus er zit een voor mij veel te lange band bij. Clover is de canvas strap die ik erop heb liggen. Een keer gekocht op HF zonder dat ik er een horloge voor had, puur omdat ik hem zo tof vond. Nou, nu is er een horloge voor aan komen vliegen hoor!
Heerlijk dragend, handgemaakt, en perfect op maat. Daarom een extra shoutout naar cloverstraps.com : dit maakt de Archimede Pilot 39 helemaal af.
Al met al
Deze Archimede zorgt voor een mooi stukje toolwatch in mijn collectie. Minder verfijnd dan de Tudors, maar juist daardoor past ie prima. En dan ook nog een handwinder met see through case wat hem extra onderscheidt.
Het is weliswaar een extra zwarte plaat erbij. Op de collectie foto oogt het misschien wat saai, maar om de pols vind ik het de mooiste horloges. Je kunt er maar 1 tegelijk dragen!
Afsluitende fotos: bedankt voor het lezen!