Al een tijdje was ik aan het zoeken naar een mooie Fortis Cosmonauts Chronograph… Eentje uit de jaren 90 of begin 2000, de 38mm variant.
Ik wist dat er van dit type twee versies zijn met verschillende uurwerken, namelijk de oudere en meer begeerlijke versie met de Lemania en de nieuwere versie met de Valjoux 7750. Ook waren er destijds verschillende versies wat betreft de bezel. Je had de versie met vaste bezel met tachymeter schaal, de versie met de duikers bezel en een variant met “countdown” bezel.
Het maakte mij eigenlijk niet zo veel aan welke versie het zou worden zolang hij er maar retestrak uitziet voor zijn leeftijd.
Mijn zoektocht heeft geleid tot mijn eerste aankoop via Chrono24 en ook nog eens bij een particuliere verkoper zonder enige credits. Twijfelen… twijfelen, maar dat horloge wat hij aanbood zag er toch zo verdomd mooi uit en blijkt het ook nog eens de zeldzamere 632.22.141 versie (Valjoux 7750) te zijn met dubbele functie op de bezel. Namelijk de countdown complicatie gecombineerd met tijdzone aanduiding. Een versie die ik eigenlijk nog niet eens kende.
Ondanks de onzekerheid van de verkoper toch overgegaan tot koop. Ik heb een weekje zitten zweten of hij überhaupt wel aan zou komen. Maar nu is hij dan toch hier en wat is dat kreng mooi! Geen moment spijt dus… Hier een blije koper en een goede ervaring met Chrono24 rijker. Dit horloge is de komende tijd niet meer van mijn pols te scheiden!
Echt heel gaaf, wat een mooi horloge! Dit toont ook maar weer de charme van de zoektocht om uiteindelijk bij zo’n parel uit te komen. Het wachten loont. Dat je er maar lang van mag genieten
Thanks en eens! Begin dit jaar moest en zou het voor mij een Omega FOIS worden (welke ik nog steeds fantastisch vind), maar ben blij dat ik die wens heb omgezet naar deze Fortis… Fun fact: Deze Fortis horloges hebben blijkbaar van alle horloges de meeste uren en kilometers in de ruimte afgelegd.
En hopelijk gaat die Speedmaster er ook ooit nog komen.
Prachtig horloge!
Ik heb zowel de Valjoux als de Lemania 5100 uitvoering gehad tegelijkertijd nog wel, nooit weg moeten doen maarja achteraf is mooi wonen.