Ik dacht dat ik klaar was met horloges maar het kriebelde dat ik nog een paar functie miste of nog iets wou van het ‘‘hogere’’ segment. Mijn collectie is doordacht opgebouwd en bestaand uit (op chronologische volgorde):
- Focus Chronograph (Het was mijn eerste horloge. Niet wetende dat er een uurwerk Seiko 7T62. Ondanks dat de stijl niet meer bij mij past, zal ik dit horloge nooit weg doen. Dit horloge was mijn start van onze hobby. Chronograph/multi-timer)
- Seiko SKX007 (eerste automatisch horloge, sportswatch)
- Seiko Alpinist SARB017 (mijn favoriete horloge, fieldwatch)
- Seiko SARB033 (casual dresswatch)
- G-Shock DW5600 (Beater)
- Casio F91WM met nog iets erachteraan geen idee meer, het zal wel. (Beater)
- Sinn 104 St Sa I (Overgenomen van een gewaardeerd forumlid. Sportswatch)
- Tudor Prince Oysterdate (Overgenomen van een gewaardeerd forumlid. Vintage dresswatch)
- Smiths PRS-29AM (voor mij doen toch een fieldwatch)
Maar toch… er miste iets. GMT of nog iets sportiefs, misschien een homage zoals de Smiths. Ik zat naar meerdere GMT’s te kijken onder andere naar de Squale GMT Sub-39 GMT Vintage, Zodiac GMT of de Baltic GMT. Het was elke keer dat het formaat niet aan mijn wensen voldeed.
Ik heb gekeken naar duikhorloges zoals meerdere Squale’s, NTH’s en Seiko SPB’s. Maar ik wou niet nog een duiker ondanks dat ik de SPB147 perfect vindt. Er was ook overlap met de SKX en ik wou de SKX niet ervoor weg doen.
Ook nog gekeken Sinn 556 maar ik draag liever de 104.
Dan de homages; Smiths Everest PRS-29 Gilt en Honeycomb, Halios Universa of Lorier Falcon maar het idee dat ik het zou dragen was er niet.
Hogere segment? Niet nu. Punt.
En toen zag ik een up van de Fortis Official Cosmonauts GMT van @Andrew. Even erop geklikt, 39mm, erg interessant, origineel design, horloge gemaakt met een doel, robuust en historisch merk. Even een paar video’s bekeken maar helaas alleen de Chronograph reviews gezien. En flink veel gegoogled naar de dimensies en specificaties van het horloge en ik raakte steeds meer geïnteresseerd ondanks dat er vrij weinig er over te vinden was.
Dus even contact opgenomen met @Andrew en gevraagd of we kunnen afspreken zodat ik het horloge in het echt kon zien maar helaas woonde hij een stuk verder. Hij bood nog aan om het horloge te verzenden. Als het niks werd kon ik het terug sturen en hoefde ik geen cent erom te lijden. Maar ik wist bijna zeker dat dit horloge mijn collectie kan verrijken/afmaken. Nadat @Andrew al mijn vragen had beantwoord moest ik er nog even over nadenken en dan toch definitief te knoop doorgehakt en met @Andrew alles afgehandeld voor verzending.
En wat is die mooi…
En nu mijn huidige collectie. Naar mijn idee geen behoefte meer voor een hoger segment:
Ik wil @Andrew ontzettend bedanken voor de transparante communicatie, het fijne aanbod dat hij mij deed dat ik het kosteloos mocht bekijken en de fijne onderhandeling voor dit mooie zeldzame beest van een horloge. Ook mag er benoemd worden dat hij inpakt als de beste.