NA. Fraaie Duitse Bullseye uit de jaren ’50 met mooi automatisch uurwerk

Met enige regelmaat bezoeken horlogevriend @Basvg en ik elkaar om nieuwe aanwinsten te showen en over onze avonturen in de horlogehobby en ook daarbuiten bij te praten. Het komt dan nog al eens voor dat we het een en ander ruilen of dat Bas een of soms zelfs meer horloges zomaar voor mij meeneemt. Daar wordt ik dan altijd weer heel blij van. Toen hij recentelijk weer eens bij mij op bezoek was bracht hij een horloge mee met de mededeling: Kijk dat vond ik nu echt iets voor jou! Nou, dat kon je wel zeggen. Blij was zacht uitgedrukt.

Het gaat hier om een door Bas keurig van een service beurt voorziene LACO Sport uit de jaren ’50, die ik hier graag wil laten zien.

Een mooi bewaard gebleven , naar de mode van die tijd niet zo groot, 34mm, horloge van Duits fabricaat.
Een LACO –Sport Automatic, met een Durowe Cal. 562 uurwerk. Het kastje, 20micron verguld messting met een RVS bodemplaat heeft wat gebruikssporen, maar die geven het horloge karakter. Het is zeker niet zo afgedragen dat je het niet meer met goed fatsoen bij een net pak zou kunnen dragen. Dat laatste doe ik overigens zeer zelden, maar ‘dress-watches’ draag ik graag. Nu is dit een Laco Sport, volgens de wijzerplaat, maar een goud double kast, een goudkleurige wijzerplaat en gouden wijzers kun je tegenwoordig toch geen sporthorloge meer noemen. Ik vind ‘m echter prachtig en hou wel van de combinatie van vintage en een beetje bling. De wijzerplaat is nog in vrijwel perfecte conditie, het glas krasloos en het uurwerk is dankzij de service van Bas weer helemaal 100% en kan weer jaren zonder problemen mee. Ik had zelf nog een ongedragen klassiek glad donkerbruin leren bandje in de juiste 16 lug maat met een bescheiden 14mm goldplated gespje en zie hier: een schoonheid van een horloge van 70 jaar oud.

Eerst even een stukje geschiedenis.

Dat er in een Laco horloge een Durowe uurwerk zit, is niet zo gek, het gaat hier om een en hetzelfde bedrijf. Dat is zo ontstaan:
In 1924 kocht Ludwig Hummel de sinds 1921 bestaande horlogefabriek Lacher & Co. Uit Pforzheim op. De merknaam die Lacher en Co. Voor de horloges gebruikte was LACO. In 1933 richtte Hummel op dezelfde locatie de firma Durowe op. Durowe staat voor “Deutsche Uhren-Rohwerke”. Hierdoor werd Hummel in een keer onafhankelijk van de bestaande ebauche (basis uurwerk) fabrikanten uit Zwitserland en uit Glashutte. Durowe maakte niet alleen uurwerken voor het eigen huis Laco, maar leverde ook aan vele andere horlogefabrikanten met name in de regio van Pfortzheim. Daarmee schaarde hij zich onder de zogenaamde ‘gemengde manufactuur fabrikanten. In 1938 werd de capaciteit vergroot door de overname van de ‘Metallwarenfabrik Wilhelm Wolff’. In de periode van de Tweede Wereldoorlog verwierf Laco grote bekendheid door de productie van militaire horloges voor de Duitse Wehrmacht en Luftwaffe. De in die periode ontstane zgn ‘Flieger’ horloges zijn tot op de dag van vandaag gewaardeerde en gezochte collectors items.

( Foto’s van https://www.laco-watches.com/en/history )

Op de recent bezochte Rikketik beurs van april 2024 kwam ik een kleine collectie originele LACO ‘oorlogs – fliegers’ tegen. Zgn B-Uhren. Waanzinnig groot, ik schat zo’n 55 mm. Maar die werden dan ook met een vrij lange riem òm de mouw van het leren vliegersjasje gedragen. Van de Duitse handelaar die ze te koop aanbood mocht ik er een paar fotograferen. De gedachte om er een te kopen heb ik maar gauw laten varen, de vraagprijs was zo’n € 4000,-- per stuk!

Na de wederopbouw van de door de geallieerden in 1945 gebombardeerde fabrieken kon men in 1948 de horlogeproductie weer hervatten. In de naoorlogse economische crisistijd van de late jaren ’50 verkocht L. Hummer in 1959 de Laco fabriek aan de Amerikaanse Time Corporation, ook wel bekend onder de naam TIMEX. Daar was men bijzonder geïnteresseerd in het door Laco ontwikkelde elektrische polshorloge ‘Laco-Electric’. De horlogekasten fabriek bleef in Pfortzheim en de firma Durowe werd verkocht aan het Zwitserse concern Ebauches SA. De Zwitsers hadden daarmee ineens toegang tot de opkomst zijnde Europese Economische Gemeenschap en konden zodoende tot aan de jaren ’70 enige miljoenen basis uurwerken op de Europese markt afzetten. In 1970 produceerde men met slechts 450 van de ooit in 1957 aangestelde 1400 werknemers 1,75 miljoen basisuurwerken (Rohwerke) onder de naam Durowe-INT (INT = International). Bij een totale productie van 42,6 miljoen uurwerken door Ebauches S.A. was dat overigens slechts 4 % van de totale productie van het concern.

De bekendste na-oorlogse producten van het LACO-Durowe concern waren naast de ‘Duromat’ uurwerken, de in 1956 geïntroduceerde Laco-Chonometer Cal. 630 en de ‘Laco Electric’. De laatstgenoemde als een der vroegste ontwikkelingen op het gebied van de elektromechanische horloges in 1961.

(Bron: Heinz Hampel)

Het exemplaar uit mij eigen collectie dat ik hier toon is van wat eerdere datum: ca. 1954

Waar ik normalerwijze de technische beschrijving van een uurwerk geheel overlaat aan de beroemde ‘Pink Pages’ van wijlen Dr. Roland Ranfft, vul ik deze dit maal aan met een stukje tekst uit het prachtige boek Áutomatic Armbanduhren aus Deutschland, England, Frankreich, Japan, Rusland, USA. – door Heinz Hampel. – uitgave Calwey Verlag, Munchen, 1996.

Eerst Ranfft:



Vervolgens Heinz Hampel over de Durowe-Cal 562 “Laco-Sport”:

image

Dan rest mij alleen nog ter afsluiting van de presentatie van dit mooie Duitse horloge de goede @Basvg hartelijk te danken voor zijn genereuze bijdrage met dit horloge aan mijn vintage bulls eye collectie!

60 likes

Wat een geweldig artikel. Dit geeft zoveel diepte aan een mooi vintage horloge. :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd Lex met dit prachtige uurwerk.

1 like

Bedankt voor het interessante verhaal. Veel plezier van dit mooie horloge. Stukje geschiedenis om de pols.

1 like

Zie je wel dat hij goed terecht is gekomen! Weer een heerlijk stukje leesvoer! Nu, met deze achtergrond informatie kan ik misschien eindelijk onthouden wat het verschil is tussen LACO en LANCO…
( Duits - Zwitsers om te beginnen)
Het zijn goed geconstrueerde uurwerkjes waar het prima aan werken is.
Dank, Lex! :+1:

4 likes

Wederom een fantastisch verslagje van een bijzonder mooie LACO Bullseye.
Zo leer ik weer dar Durowe en Laco één en hetzelfde bedrijf waren, hun tijd ver vooruit blijkbaar.
Thx lexaf!

1 like

Dank voor het verslag, interessant en leerzaam. Prachtig horloge. Gefeliciteerd met de NA en de bijzondere vriendschap

1 like

Mooi horloge en mooi verhaal, Lex.

Kleine noot: Durowe heeft ook uurwerkjes naar Japan geleverd, dwz. in licentie laten bouwen door Takano, voor gebruik in hun horloges.

3 likes

Goed leesvoer weer Lex, dank daarvoor.

1 like

Mooi verhaal Lex en de foto’s zijn eveneens prachtig. Waar maak je die mee?

1 like

Charmant klokje Lex.

1 like

Wat een schitterend horloge en een mooie historie.
Deze is zeker goed terechtgekomen.

1 like

Bedankt voor het mooie verhaal!

1 like

Mooi horloge ! Komt dit nou ook van de Rikketik @Lexaf ?

1 like

Bedankt. Zeer interessant stuk! En een erg mooi horloge inderdaad.

1 like

Mooi horloge en erg leuk om te lezen, dank daarvoor!

1 like

Een bijzonder fraaie dresser een "gouden " cadeau geïntroduceerd met een super review…en dus proficiat Lex ! :ok_hand:

1 like

Mijn beste,

Een energiek verhaal, fraaie foto’s en een schitterend horloge!!
Dank voor het delen. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

:heart_eyes:

1 like

LANCO heeft toch een geschiedenis met LANgendorf COmpany… dacht ik ergens gelezen te hebben :thinking:

1 like