NA; Frederique Constant horological smartwatch (en nu wat beter slapen?)

NA, Frederique Constant Horological Smartwatch (en beter slapen?)

Goedemiddag beste mede forummers.

Jazeker, u heeft het goed gelezen in de topic titel, een NA over een smartwatch…

Mogelijke eerste reactie.
Maar beste ThaPapper, doe ons toch alsjeblieft een plezier. Dit is toch nauwelijks een volwaardig horloge te noemen? Een automaat; prima, een quartz; nou vooruit dan, maar een smartwatch; neen, hier trekken wij de grens!

Maar is smart eigenlijk wel smart?
Welnu beste lezer, laten we hier meteen wat verduidelijking in verschaffen. Een “standaard” smartwatch is voor mij persoonlijk een klein mobiel computertje in een bijpassende behuizing welke, naast tal van andere IT functies, ook de tijd nauwkeurig ten tonele kan voeren. Een “horological” smartwatch echter, legt in veel hogere mate de nadruk op het uiterlijk van een “echt horloge” maar is daarentegen weer minder smart dan een “standaard” smartwatch. Een wat lager IQ zo u wilt. De reden om toch een NA te schrijven, ligt in het verlengde van deze feiten. Hier is geen sprake van een vierkant kunststof computertje maar een net uitziend horloge, welke zijn ware aard aardig weet te verbergen.

De motivatie tot aanschaf:
Wat inzage in mijn persoonlijkheid leert de lezer dat ik geen slaper van de bovenste plank ben, sterker nog ik ben ronduit een slechte slaper. Dit reeds 40 jaar ervarende, heb ik besloten om één en ander eens wat in kaart te brengen, teneinde wat verbetering in die situatie te brengen. Daartoe wilde ik graag een sleep timer om de pols en aangezien deze functie in een horological smartwatch is geïntegreerd, was de principiële keuze dus snel gemaakt.

Even tussendoor iets over slapen:
Voor alle duidelijkheid, ik ken de oorzaken van slecht slapen op mijn duimpje. In mijn geval is het een combinatie van eenvoudigweg te laat naar bed gaan en onrust in het hoofd. Het laatste zal het horloge niet wegnemen maar ten aanzien van op tijd naar bed gaan, hoop ik wat inzage te krijgen in de tijden van ter bedde gaan en de invloed daarvan op de totale nachtrust. Verder verwacht ik ook wat hulp van de geïntegreerde variabele wek-tijd die mij moet doen ontwaken vanuit een staat van lichte slaap in plaats van diepe slaap. Weg met die slaperige en humeurige dagen en welkom in de wereld van opgewekte en energieke medemensen!

Het merk:
Sinds enkele weken is mijn interesse gewekt in het merk Frederique Constant, een leuk merk met leuke horloges in een leuke kwaliteit voor bovendien leuke prijzen en als klap op de vuurpijl zijn de oprichters van Nederlandse komaf. Aangezien FC ook een aantal verschillende uitvoeringen horological smartwatch in hun assortiment heeft, kwamen de interesses hier te samen en u begrijpt, de rest is historie.

Het type:
Meerdere uitvoeringen in hun assortiment hebbende is, behalve aantrekkingskracht, voor mij ook snelle beschikbaarheid van belang en deze zaken combinerende, hebben mij gisteren dit horloge doen aanschaffen. Rosé omdat het blijft lonken en een crème/witte dial omdat ik die nou eenmaal mooi vind. Voorlopig dus even de DSSD, de GS duiker en nog wat horloges in mijn bescheiden kistje opgeborgen en deze NA om de pols gegespt.

Zal ik inmiddels misschien even een pauze inlassen zodat u zichzelf van een kopje koffie kunt voorzien beste lezer? Doorscrollen naar wat foto’s is anders misschien ook een optie? De terug-knop in uw browser? Ik wacht uw beslissing even rustig af…
.
.
.
.


.
.
.
.

.
.
.
.

.
.
.
.

.
.
.
Het horloge:
Zo en dan nu naar het pièce de resistance. Dit horloge heeft een kast diameter van 42 mm, een hoogte van 13,35 mm, een lug breedte van 21 mm en overduidelijk een rosé uitstraling. Neen, het is uiteraard geen goud wat er blinkt, echter dat wordt geveinsd door een (ongetwijfeld dunne) coating op een roestvast stalen kast. De kroon (waarover later wat meer) en het achterdeksel hebben eenzelfde behandeling ondergaan en het geheel ziet er smakelijk uit met een wat vintage uitstraling.

Het glaasje bestaat uit saffier in een licht gebolde vorm en met een redelijke ontspiegeling. Ik heb geen enkele moeite om de tijd af te lezen en mijn standaard wijze van “saffiertje keuren” (door er even met een vinger op tikken) doet vermoeden dat het glaasje een respectabele dikte heeft. In mijn boekje zeker meer dan goedgekeurd.

Het achterdeksel is volledig glad gelaten met wat gelaserde teksten en daarmee niet erg spannend. Het is met 4 schroefjes aan de kast bevestigd en draagt op die manier bij aan een (niet erg spannende) WR van 50 meter. In combinatie met een leren band is het dus aan te bevelen dit combootje netjes droog te houden.

De dial bestaat uit twee lagen namelijk een buitenring en het hart in twee mooie kleuren beige en wit. Best heel smaakvol, althans naar mijn smaak. Van buiten naar binnen gezien, worden we eerst verrast door twee schaalverdelingen voor tachy en hartslag die voor mij van generlei belang zijn maar daarna wordt het interessant. De volgende schaalverdeling bestaat uit nette opgelegde indices, met daartussen geprinte minuten aanduidingen. De verdeling is (om voor mij tot nu toe onverklaarbare redenen) van 0 tot 60 maar laten we wel zijn, zelfs zonder indices begrijpen wij horloge liefhebbers wel hoe laat het is. Deze verdeling zij FC dus vergeven of misschien moet ik er nog wat op studeren.

Door naar het hart van de dial. Deze ligt verdiept in het horloge, heeft een geprinte verdeling van 0 tot 100 en laat ik daar nu wel de bedoeling wel van doorgronden. Het horloge kan namelijk onder andere weergeven welk percentage van het dagelijkse slaapdoel is bereikt en daar gaat het mij dus om. Vanaf nu verwacht ik iedere ochtend een keurige grafische weergave van het nachtelijk behaalde percentage slaap op het horloge en een gedetailleerde rapportage daarvan in de app op mijn telefoon.

De wijzers zijn naar het verluidt handmatig gepolijst en ingelegd met lume materiaal, al heb ik al gezien dat de nachtelijke afleesbaarheid redelijk verwaarloosbaar is. Voor mij geen enkel probleem, ik wil ‘s nachts immers graag slapen nietwaar?

De kroon op dit horloge is op het eerste gezicht van een normaal type, echter een poging om hem te verdraaien zal jammerlijk falen. In de kroon is echter wel heimelijk een pusher verwerkt, waarmee tussen diverse functies van het horloge kan worden geschakeld.

Deze functies zijn instelbaar via de bijbehorende app en ik heb voor de basis functies gekozen voor de volgende volgorde:

  • 1 x drukken geeft de datum, beide wijzers wijzen dan naar de bij die datum behorende indice
  • 2 x drukken geeft de actuele mode van het horloge weer (activiteit of slapen) en tevens procentueel het daarin behaalde resultaat van die dag of nacht
  • 3 x drukken geeft de home time weer en ja, u leest het goed, dit horloge is dus tevens een GMT uitvoering

Dan rijst natuurlijk de vraag hoe het horloge te vertellen of ik actief ben dan wel voornemens ben om te gaan slapen? Welnu, de kroon 3 sec ingedrukt houden wisselt tussen die twee modi en start de juiste meting. Dit schakelen kan ook automatisch worden uitgevoerd via de app, echter alleen door instellen van vaste tijden voor start slapen en wek tijden. Mijn eerste tekortkoming herinnerende (niet op tijd naar bed gaan) verhinderd hier een goed beeld, dus ik blijf voorlopig bij de handmatige start/stop methode.

De band is van een, voor deze prijsklasse, ongekende kwaliteit. Stevig leer met een croco print en een prettige liner aan de binnenkant.

Uiteraard aanvankelijk wat stug, dus ik heb hem meteen verwisseld met een comfortabele Bulang & Sons al was dat nog niet zo eenvoudig. De standaard band is zo stevig, dat hij zich in de breedte niet laat samendrukken dus een Bergeon vorkje tussen de band en een lug was een hels karwei maar gelukkig is de klus zonder beschadigingen aan het horloge geklaard. De rose gouden gesp paste keurig op de Bulang en daarmee vormt het een harmonieus geheel.

De look:
Het horloge oogt door de drukke dial iets te technisch naar mijn zin. Wanneer het inderdaad een positief effect op mijn slaap gedrag heeft, overweeg ik een andere versie aan te schaffen maar voor het moment voldoet het uitstekend en het verraad in ieder geval niet zijn ware aard.

De feel:
In combinatie met het Bulang bandje, draagt dit horloge enorm comfortabel en voelt het als een standaard, wat klassiek, horloge. In ieder geval ervaar ik het combootje met zekerheid niet als een met electronica gevulde verpakking maar eerder als een normaal horloge. Hulde hiervoor aan de maker van dit moois!

Toch nog wat techniek:
Verdere mogelijkheden van het horloge zijn onder andere op tijd gebaseerde reminders, melden over actieve en gemiste telefoonoproepen, meldingen over actieve en gemiste berichten, coaching in bewegen en slapen, power-nap mode, cloud backup en restore mogelijkheden, altijd punctueel de tijd aangeven, het kan allemaal niet op. Dus uiteindelijk toch! Het is dus toch gewoon een ordinaire smartwatch? Neen, beste lezer, neen. Dan heeft u bovenstaande niet helemaal goed gelezen…

De hamvraag:
Zo, beste langdradige ThaPapper, gaat dit horloge nu inderdaad helpen een betere nachtrust te bereiken? Welnu mede geïnteresseerde, ik kan het u nog niet melden maar mocht dit horloge over enkele weken in een blauw draadje verschijnen en mocht u dan overwegen om hem te kopen, doe dat dan vooral niet voor een betere nachtrust want daarvan is dan dus blijkbaar geen sprake…

Toch een eerste resultaat:
We schrijven zondagochtend en ik kan vermelden dat ik mij redelijk uitgeslapen voel. Wanneer ik onderstaand schema bekijk, verraad dit een wat latere gang naar bed maar ook een wat later wakker worden. Het resultaat is eigenlijk gewoon goed te noemen en zo voel ik me nu ook. Voorlopig voorzichtige conclusie is dus dat goed slapen inderdaad in een juist overzichtje wordt gepresenteerd. Op naar de tweede nacht!

Afsluiting:
Het proces van juist gebruik van dit horloge, vraagt even wat verdieping in de materie maar naar ik hoop met een leuk resultaat. Ik denk iedereen wel te kunnen aanbevelen eens kennis te vergaren over deze vorm van horlogerie, aanschaffen hoeft niet het gevolg te zijn maar dat het bestaat is toch leuke informatie. Voor nu sluit ik deze publicatie even af en wens ik u allen een prettige voortzetting van deze zondag.

Disclaimer:
De foto’s zijn uiteraard weer van eigen hand en u kunt hen en bovenstaand relaas naar hartelust weggooien, gebruiken of zelfs verbreiden. Wees gerust, het is mij om het even.

51 likes

Wederom een bijzondere aanwinst in huize ThaPapper.
Ik geef het een week.

7 likes

Leuk geschreven, best een mooie klokje. Hopen dat het de nachtrust bevorderd !

1 like

Leuk. Je nieuwe bedpartner, ik zou er niet langer wakker van liggen … :sleeping:

Veel draagplezier! :ok_hand:

2 likes

Gefeliciteerd in ieder geval :+1:, ziet er goed uit. Ben het echter eens met @SwedishChef :point_down:

2 likes

Dit is niet echt een typische smartwatch…ik vins de looks vab dit horloge erg mooi!

1 like

Leuke aanwinst, en nog leuker verslag!

Slaap lekker :wink:

1 like

Leuk geschreven! Ik heb zelf een Fitbit om mijn andere pols, daarmee meet ik ook o.a. mijn slaap. Kan heel leerzaam zijn en handig om je gedrag te veranderen.

Vaak zitten we gewoon tot te laat op het forum :crazy_face:

1 like

Ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens, ik vind hem prachtig. Doet mij wat denken aan die mooie vintage chronograf dials. Heel erg mooi, en welterusten!

1 like

Mooi ding.

En voor de slechte slapers, voor mij waren dit de eye-openers (!) na 25 jaar slecht slapen:

  • Niet langer dan 8 uur in je nest liggen, ook al slaap je niet of slecht
  • Let op je eten, goed gespreid over de dag, voorkom suikerdips… iets met adrenaline waar je dan 's avonds teveel van hebt
  • Een uur voordat je wil slapen niet meer op je telefoon of anderszins je ogen/hersens aan het werk zetten
  • Kalm aan met alcohol, je slaapt wel maar mist de diepe slaap
  • In de ochtend een wandeling maken, het licht zien zegmaar
  • En je beseffen dat je echt maar weinig slaap nodig hebt, zodat je niet bang wordt om lang wakker te liggen. Drie uur is genoeg, de rest is ‘luxeslaap’. Dan ga je al een stuk relaxter je bed in toch
8 likes

Denk je wel voor je bijdrage, klasse!:ok_hand:

2 likes

Heet verhaal gelezen en :

:sleeping:

Nee, gekheid, ik hoop dat het helpt, ik weet wat het is als je niet kunt slapen.

Succes!

2 likes

Tof die telemeterschaal. Hoe werkt de chrono zonder secondewijzer en met maar één button?

1 like

Wederom een verrassende aanwinst @ThaPapper maar dat zijn we gewend van je.
Ik moet zeggen dat ik niet veel met smartwatches heb omdat ik dan een kleurrijk schermpje voor me zie… deze vind ik allerminst op een smartwatch lijken en zelfs fraai ogen.
Veel plezier van je NA en ik zal vd week eens kijken of je er (nog) beter uitgeslapen uitziet :smiley::metal:
Leuk ding Chris :+1:

1 like

Ik heb me er nog niet in verdiept maar vermoed dat er eigenlijk geen sprake is van een chrono. :thinking:

Leuk verslag, ik kwam dit horloge deze week al eens tegen op Chrono24 maar dan een zwarte variant. Ik ben niet van da smart watches, maar deze viel me wel in positieve zin op. :+1:

1 like

Nee? Met de telemeter en pulsation schalen zo nadrukkelijk op de wijzerplaat… zou maf zijn als je geen chrono kan starten!

1 like

Dat is inderdaad typisch want hij heet voluit:

Ik heb vanacht wel aardig geslapen overigens… :slightly_smiling_face:

1 like

Mooi geschreven verhaal! Nu maar hopen dat je beter gaat slapen.
Op een vast tijdstip naar bed gaan en een avondritueel inbouwen zou mijn advies zijn.

1 like

Dank je wel! :pray::+1: