Na een aantal jaren van rust op horlogegebied, begon het eind vorig jaar weer te kriebelen. Ik logde weer in op dit forum en al snel werd dat een dagelijkse gewoonte.
Ik had al een Datejust van 41mm en een Tissot PRX Powermatic van 40mm en ik was benieuwd hoe een kleinere diameter zou bevallen. Dan kom je al snel in de categorie dress watches en ik merkte dat horloges met een moonphase mijn aandacht vaak trokken.
Toen ik deze Moneta online tegenkwam, vond ik het meteen een heel geslaagd model. De oriëntatie ging verder, maar deze FC bleef in mijn hoofd en werd een veelbezochte bladwijzer in mijn browser. Het enige wat ik nog nodig had was iets teveel tijd (en momenten van verveling) in de kerstvakantie en een goede prijs, om de knoop door te hakken. 27-12 besteld en vandaag pas bezorgd, dat viel wat tegen, maar goed.
De maat is écht even wennen. Op foto’s oogt ie groter (dat had ik al eens eerder gehoord) en als je net de hele dag een DJ met stalen band om je pols hebt gehad en je vouwt dan zo’n dun uurwerkje met (soort van) leren bandje om je pols, moet je wel even schakelen. Ik wel althans.
Het horloge zelf had ik nog niet in het echt gezien, maar ik vind ‘m mooier dan op internet. Dial speelt mooi met het licht, het heeft een chique uitstraling, de moonphase en de inner bezel zijn mooie details en maken het geheel in mijn ogen niet te druk.
De moonphase moet ik wel nog goed instellen volgens mij, dit weekend even uitzoeken hoe dat werkt. Ik heb ook een nieuw leren bandje binnen, dat zet ik er ook dit weekend op. Dan deel ik nog wel een nieuwe foto. Voor nu sluit ik af met de laatste foto van dit topic en wens ik iedereen een goed weekend!
Mooi, ik heb de blauwe sinds eind december!
Moonphase instellen is best eenvoudig: eerst veel keren doordraaien (springt per 24 uur 1 standje verder) totdat je volle maan hebt en dan nog 4 keer 24 uur want het was de 13e volle maan.
Overigens lijkt het er op dat je met 2 dagen (48 uur) doordraaien ook aardig goed zou kunnen zitten…
Veel plezier ervan!