Mijn eerste echte topic op HF is een feit. Een paar maanden geleden heb ik mij op dit forum geregistreerd omdat ik de kwaliteit van de topics op Watchuseek achteruit zag gaan en het meer en meer op een flauw afkooksel van r/WatchesCirclejerk begon te lijken.
Mijn horloge aankopen zijn vaak een proces van lange adem en ik koop pas iets als ik meerdere jaren naar hetzelfde horloge blijf terug komen. Dit heeft geleid tot een Nomos Tangomat in 2016 en een Tudor Black Bay Dark in 2020. Toen ik in de hectiek van een reis een horloge was vergeten heb ik wel nog een Swatch Sistem51 gekocht op een luchthaven (wat een uitstekende deal was door de gunstige EUR/ZAR wisselkoers) maar dat was dan ook de uitzondering op de regel.
Nu waaorm zo’n lange introductie? Eén om mijn normale beslissingsproces te kaderen en twee om mijn referentiepunten aan te geven.
Een paar weken geleden zag ik op Hodinkee dat Timex met een nieuwe collaboratie afkwam. Op zich niets speciaals want je zou bijna denken dat Timex geen gewone versies meer maakt, maar om de één of andere reden spraken de kleuren mij enorm aan. Dat blauw met fuchsia vond ik wel heel bijzonder… Ik vergeet even de hele marketingspiel dat ze de inspiratie halen van de oudere generatie Rolex GMT’s (en het woord “hypebeast” op de plaat), want dat kan mij eerlijk gezegd weinig boeien. De kleurencombinatie sprak mij zo hard aan dat ik er direct voor ben gesprongen. Aangezien dit weer een “limited edition” was moest ik uiteraard snel beslissen of de kans was verkeken. Daar ging dus mijn normale belissingsproces om er lang over na te denken. Het budget was ook wel iets anders dan mijn Nomos en Tudor dus ik maakte een uitzondering. Na wat frustraties bij het bestellingsproces en een korte levertijd was hij er dan:
Ik heb hem nu een dikke week om en ik moet zeggen dat hij in de werkelijkheid niet teleursteld. Ik weet dat @Rob007 er ook eentje heeft, maar niet hetzelfde gevoel deelt. Waar wij wel hetzelfde gevoel delen is dat de band niet lief omspringt met je armhaar. Het is gelukkig een mooiere band dan die op de “standaard” M79, maar het is toch absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld mijn Tudor.
We praten uiteraard over andere budgetten, dus één op één vergelijken is niet de bedoeling.
Wat vind ik er dan wel goed aan?
- De kleuren
- Het Chinese datum wiel (wat een dag-datum weergave net iets leuker maakt)
- De blauwe accenten
Voor het laatste moet je even goed kijken op de onderstaande foto, maar in het dagelijkse leven is het veel beter zichtbaar. Leuk detail.
Conclusie, vind ik het een leuk horloge voor EUR 300? Zeker. Ga ik hem bijhouden? Ook zeker. Voor mij is er voorlopig maar één horloge dat mij meer een “wauw” gevoel geeft met de kleur en dat is de Autodromo Corsica Blue. Dus tot ik een interessant aanbod vindt voor de Autodromo blijft deze voorlopig in mijn collectie.