Toen ik hem vond wist ik het zeker, dit gaat 'm worden. De selectie was al enkele maanden aan de gang; het aantal kanshebbers flink gedaald. De zoektocht naar een eerste echte dresswatch.
Onderweg zijn we er dus een aantal verloren. De eisenlijst waar ik mee begon:
- Witte wijzerplaat
- Geblauwde wijzers
- Maximaal 38 mm
Een tijdje leek een maanfase me wel wat. Geen enkele praktische meerwaarde en alleen daarom al een mooie complicatie. Daarom stond de Edox les Vauberts een tijdje op de radar:
Dat logo is vreselijk en ik kan er maar niet aan wennen. Exit Edox.
Ook Archimede is een sympathiek merk en speelde daarom mee voor de prijzen. Met name de Klassik 36 is een serieuze kanshebber geweest, met die degelijke Ickler-kast en de hittegeblauwde feuille-wijzers.
Uiteindelijk ben ik afgehaakt op de goedkoop ogende cijfers. Niet aan mij besteed helaas.
Verder heeft de Junghans Max Bill nog even op de lijst gestaan, maar die verdween ook weer redelijk snel nadat ik me realiseerde niet op zoek te zijn naar een Bauhaus-horloge pur sang.
De uiteindelijke kandidaat werd vorige week ineens aangeboden op het forum en na een soepele overdracht heb ik 'm deze week binnen. Inmiddels ligt hij zachtjes tikkend op mijn bureau, de Nomos Orion 301.
Deze 35mm dresswatch is een van de vier oorspronkelijke modellen waar Nomos in de jaren '90 aan de weg begon te timmeren. Onder leiding van Susanne Gunther zagen de Tangente, Ludwig, Tetra en Orion het licht; minimalistische Bauhaus-horloges met een eigen karakter. Dit specifieke horloge is er een van de eerste generatie, toen er nog een ETA/Peseux 7001 onder de deksel zat. Inmiddels is de line-up aardig uitgebreid, al blijft de Orion een van de vaste favorieten van de ontwerpers van het merk.
Een klassiek model, dat wel. Een handwinder met kleine seconde en zonder datum. De gebroken witte wijzerplaat met gouden opgelegde indices en hittegeblauwde wijzers is verfijnd zonder saai te worden. Alleen het opwinden is al voldoende om overtuigd te worden van de kwaliteit die Nomos levert. De soepele Horween Cordovan band doet daar nog een schep draagcomfort bovenop.
Een heerlijk stijlvol horloge. Het kan toch haast niet anders dan dat dit een future classic is.