Eerst wat context.
Een vriend van mij heeft mij een paar jaar geleden de horlogehobby ingetrokken. De grap wil dat wij qua hobby’s heel veel gemeen hebben, maar binnen de hobby vaak erg uiteenlopen. Hij vindt Citizen heel gaaf, ik heb een voorkeur voor Seiko. Hij houdt van duikers en grotere horloges in het algemeen, ik zit meer in de dresser/toolhoek, met kleinere diameters.
Qua horloges hebben wij één overeenkomst, en dat zijn G-Shocks.
En toen kwam het dat hij aankwam met een bericht dat de ontwerper van de square G-Shock, Kikuo Ibe, naar Hamburg kwam afgelopen weekend, en je kon je G-Shock laten signeren. Toch leuk, en Hamburg waren wij beiden nog nooit geweest. Dus hop in de auto op zaterdagmiddag en de Autobahn op.
Net in Duitsland kreeg ik NA nummer 1:
Een bogstandard G-Shock DW5600UE. Die had hij al even geleden besteld, voor ons beiden één. Prima, draagt top. Een stuk beter dan mijn andere G-Shock, met een stoffen strap die onder het horloge doorloopt. Deze nieuwe zou echter niet standaard blijven…
Ondertussen in Hamburg, waren wij alvast naar de G-Shockwinkel gegaan, om even te peilen hoeveel animo er was. Het was niet helemaal duidelijk of je alleen een daar gekochte G-Shock kon laten signeren (wat niet onlogisch zou zijn), of ook met je huidige G-Shock kon komen. Nu heb ik een tijd lang een smartwatch gedragen om mijn stappen te kunnen tellen en mijn conditie een beetje bij te houden, maar als een G-Shock dat ook kan…
Dus een knalgele GBD-200 gekocht.
Met Bluetooth, stappenteller en Activity Tracker, wat meer bedoeld voor sporters. Je kan ook je telefoon er mee verbinden zodat je berichten krijgt op je horloge, zoals een smartwatch dat ook kan. Draagt wat groter dan de DW-5600, maar de proporties zijn prima, en je voelt hem niet om de pols.
Terwijl wij Hamburg onveilig aan het maken waren, kwam wij een Seiko winkel tegen. Seiko is sponsor van het Wereldkampioenschap Atletiek, en zij hebben ter gelegenheid daarvan een bureauklokje gemaakt, met een vorm geënt naar de grote atletiekklokken naast de atletiekbaan.
Wij zagen deze in de etalage staan, maar dachten dat het wellicht een prop was, die niet te koop was.
Jawel dus. Het is haast kitsch, maar net te leuk om niet te hebben, en staat hartstikke leuk op het bureau. Er zit ook een alarmfunctie op, en hij kan lopen op een 5 volt adapter, dus je kan hem ook als wekker gebruiken.
(Ik weet dat hij op 12 uurs staat en er moet een optie zijn om hem naar 24 uurs te zetten, maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen. Oeps.)
Erg gave ervaring ook in de Seiko winkel, we kwam voor “slechts” een wekker, maar werden met alle vriendelijkheid en egards behandeld, alsof we kwamen voor een Grand Seiko. Hulde aan het team van Seiko Hamburg. De alarmklok ging mee in een prachtige Seiko-tas, en zo wandelden we weer verder door Hamburg.
Een paar uur later begon het G-Shock evenement al, en besloten een uur van tevoren naar de winkel toe te lopen. Ondertussen was er al een kleine rij voor de winkel ontstaan, en waren wij net op tijd om nog een G-Shock munt te ontvangen. Geen idee waar dat voor was, maar dat werd later duidelijk.
Terwijl binnen een presentatie door de heer Ibe werd gegeven (in het Duits!!) aan een aantal influencers, werd aan de mensen buiten een Japanse snack uitgedeeld. Ik ben de naam kwijt, maar het was in feite een heel grote opgevouwen sushi. Erg lekker.
Wat later kon de rij naar langzaam naar binnen, alwaar wij de munt konden inleveren voor totebag met daarin een G-Shock shirt. Erg leuk voor de heb.
Al binnen konden we ons horloge laten signeren. Beiden kon helaas niet (waarschijnlijk om scalping te voorkomen), uiteindelijk gekozen om de DW5600 te laten signeren. Wat meer het oermodel van G-Shock, en wil toch wel een beetje zuinig zijn met de gesigneerde variant. Merk een week later al dat de stift al wat afbladdert, dus weet niet of deze heel veel draagtijd gaat krijgen.
En dat ziet er dan zo uit:
Heb ook nog een foto met de heer Ibe, die ik een klein cadeautje in de vorm van Neerlands beste exportproduct had gegeven.
Hoe bedoel je wiet, ik bedoel stroopwafels!
En zo kwam een heerlijk weekendje Hamburg ten einde, met één prachtig dagelijks horloge, en twee unieke aparte herinneringen in de vorm van een horloge en klok.
Bedankt voor het lezen HF.