Bouwvakkers en technischi onder ons zullen het wel herkennen. Zo’n klusje dat je doet in het weekend of na werktijd. Zo had ik er vandaag dus een. Toen ik klaar was begon de beste man over hobby’s, hij zelf verzamelde ansichtkaarten en zijn kleinzoon WW2 memorabilia. Of ik ook hobby’s had? Maar natuurlijk! Zodoende kwamen we dan ook op horloges terecht.
Maak je zo ook zelf als ze stuk zijn? Nou een batterij plaatsen is niet zo’n probleem, maar de rest probeer ik momenteel te leren. Wat gaaf zeg! Ik heb nog twee oude “kapotte” horloges boven liggen, wil je die hebben? Daar zeg ik geen nee tegen. Zo geschiedde het dat ik vandaag met twee nieuwe aanwinsten weer op weg ging naar huis.
De Certina is een quartz waavan ik niet weet of deze werkt. Er zit momenteel geen batterij in, maar ik kan nergens op internet het type vinden zodat ik de juiste batterij kan bestellen. De kast lijkt een beetje op een DS, maar dat is het zeker niet.
Het tweede horloge is een Intimus, ook hier naar gezocht en het enige dat ik kan vinden (toevallig hier op het forum :p) is dat het een Zwitsers horloge is wat een plakmerk kreeg voor Nederlandse juweliers. Dit horloge is een handwinder en loopt ook als ik hem opdraai, hoe lang en hoe goed? Geen idee.
Leuke horloges om straks eens het een en ander op te leren. Maar voor nu ben ik vooral benieuwd of jullie meer kunnen vinden over de horloges. Mijn Google fu is goed, maar ik loop vast. Anyway: foto’s!
Ik heb nog niet zo lang geleden een soortgelijke DS gehad, waar een 955.112 ETA quartz uurwerk in zat (als je het dekseltje eraf haalt kan je dit nummer vinden in de rand van het uurwerk nabij het batterijvakje)
Daar moest toen een SR920sw batterij in.
Leuke aanwinsten hoor, met een grappig verhaal erbij.
Zo ver ik kan zien, zit hier een 555.115 in waarvoor ik een 395 batterij nodig heb. Bedankt voor deze tip! Lijkt alleen als ik een foto vind, een stukje “metaal” te missen dat over de batterij gaat. Of is dit niet noodzakelijk? En zijn er nog tips waar ik voor weinig een set met diverse batterijen kan kopen (ome alie?) zodat ik niet bij elke aanschaf meer aan verzendkosten kwijt ben dan aan de batterij zelf.
Op de case back staat ook het referentie nummer van het horloge. Maar hier krijg ik maar één hit op. Iemand die me meer kan vertellen, alsin periode etc?
Als ik naar het plaatje van Ranfft kijk, mbt dit uurwerk, dan zit die er ook niet op, maar volgens mij hoort dit er wel op te zitten. (zie bijgaande foto van het uurwerk van de DS). Anders wordt het batterijtje naar boven gedrukt, tegen de deksel aan.
Ik adviseer je om een zilveroxide batterij te kopen. Die goedkope batterijen willen nog wel eens gaan lekken, soms eerder dan je zou verwachten. Als dat gebeurt is het uurwerk vaak naar de knoppen, omdat het zuur de componenten aanvreet. Voor 5 euro incl verzending koop je al zo’n batterijtje (zoek maar eens op google). Zo’n kaart met verschillende maten batterijtjes is ongeveer even duur, maar kwalitatief vele malen minder.
Je kan natuurlijk wel zo’n goedkoop batterijtje gebruiken om te testen of het horloge wilt lopen. Maar wil je er langer plezier van hebben, dan een zilveroxide aanschaffen.
O, mbt de leeftijd. Volgens Ranfft is het uurwerkje gebruikt tussen '82 en '86, dus de leeftijd van het horloge zal ook rond die tijd liggen.