NA. Geld speelt geen rol.

Dit keer een eenvoudig topic. Over een zeer mooi horloge dat mijns inziens het bekijken waard is. Ik heb het over de Tissot PR 516 GL electronic. Buitengewoon mooi naar mijn smaak en vooral heel slim. Heel erg slim.
Geld speelt geen rol bij dit horloge. Want het is niet veel waard. Maar is dat zo?

Die transparante indices… mijn god wat cool.

Ik ga jullie heel kort uitleggen hoe het werkt.

Balans.
Batterij.

Dat is het. Kort hè!

Welnu, die combinatie vind ik echt geweldig. Ik heb er drie in niet lopende staat gekocht en alle drie liepen ze na een dag. En dat lag echt niet aan mijn handige handjes.

Hoe dan wel?
Ik heb het al eerder gezegd. Kijken. GOED kijken. Zoals bij tekenen, sporten, eerst goed kijken. Het maakt alles beter. En het maakt je een nederiger mens. Kijk naar de natuur. Naar een uurwerk. Lopend of niet, het is iets onbegrijpelijks.

Zo vond mijn dochter op vakantie een prachtige groene tor met zo’n olie-paintjob. Bizar mooi… ze had maar één vleugel en ze vond het zooo mooi. Want aan de kant waar geen vleugel zat zag je de binnenkant. Het zag er best goor uit maar zij heeft deze tor ‘Frans’ genoemd ‘Tor de Frans’ (ook al waren we in Kroatië) en een huis gebouwd met grond, elke dag vers water en watermeloen. We keken aandachtig naar deze tor en zagen hoe fantastisch dit kleine diertje in elkaar zat…

Frans

Dit verhaaltje is een opstapje naar een vraagstuk dat ik als sinds tijden heb hier op het forum. En het gaat over geld. Gatverredamme.

Trouwens… fok it. Ik ga het niet doen ook. Onbelangrijk.

Ik wil dat gedoe over geld graag doorbreken maar dat kan ik niet. Ik kan alleen zeggen dat Epstein geen arme sukkelaar was. En dat hij zichzelf tegen de status quo in wel degelijk van het leven heeft beroofd. Hij had er alle reden toe denk ik. Was hij een gewone kerel gebleven, dan leefde hij nog. Denk ik.

Maar goed, geld. Dat is toch een naar ding eigenlijk. Vooral ook omdat sommigen er teveel van hebben en anderen wat te weinig.

Ik heb nog nooit iemand gesproken die mij na een stilte toevertrouwde:

‘Weet je… ik heb gewoon PRECIES genoeg geld!’

Niemand.

En ik denk dat het niet bestaat. Meer geld is meer wensen. Minder geld nog steeds meer wensen. De enige lieden die tevreden zijn waren ooit miljardair en weten dat geld geen geluk betekent. Verre van.

Okay dat is eruit en nu heb ik het er TOCH over … On topic!

Sommige horloges zijn onbetaalbaar.
Zo zijn daar horloges uit erfenissen van dierbaren, bijzondere vondsten, en het summum, horloges die door de drager zelf zijn gerepareerd, of nog mooier… vervaardigd!

Ik noem geheel onwillekeurig een @lassale, een @Climholland, en natuurlijk een @stefanketelaars. En nog veel meer hier op het forum. Zij maken dingen.

Kijk… Een Rolex van €12.000 euro kopen bij een dealer is nu eenmaal niet zo moeilijk. Maar een horloge maken… tot leven brengen… dat is toch wel iets anders hoor… bovengenoemde heren doen dit.

Ik heb een lichte voorkeur voor mensen met passie. En dan bedoel ik niet de passie voor altijd maar meer, hoger, duurder… want dat is najagen van wind.

Neen, de passie voor het intrinsieke. Dat wat niet iedereen ziet. De bijzondere dingen. Met een ‘ziel’ of een ‘verhaal’. En deze mensen hebben één gemene deler. Ze kijken. Lang. Gefocust. Op zoek naar het achterliggende. Dat schept verwondering.

Terug naar het begin. De PR516GL electronic. Ik heb er nu 2. Gekocht voor weinig maar in mijn ogen erg bijzonder. Ten eerste het ontwerp. Ten tweede het robuuste en ten derde, en dat vind ik wel een punt van aandacht, de meest ondergewaarde vorm van uurwerk maken die er is. Want de stemvork is legendarisch, de automaat het devies. Maar een electronisch horloge met een klassieke balans, dat is toch simpelweg geniaal? Maar misschien ook niet. I don’t know. Ik vind het prachtig.

Hierbij mijn nieuwe NA. Ze liep niet. Nu wel. Ze heeft stilgestaan. Letterlijk en figuurlijk. Ze lijkt nieuw en is toch echt uit de jaren zeventig. Kijk naar die kast, die wijzerplaat. Die indices met lumebolletjes eronder die ze als kleine flatgebouwtjes verlichten in de nacht. … die knaloranje wijzer. Dat opgelegde Tissot logo.

En dan die tik. Die heerlijke tik. Hard maar eerlijk.
En weet je hoe die tik weer hoorbaar werd? Doordat ik met een loepje keek. Naar het uurwerk. Me verwondering en met Rodico en een blaasbalgje wat onzinnige handelingen verrichtte die later zinnig bleken…En ineens… zag ik het stofje… een draadje. Zo klein dat het oog het niet kon zien. Ik blies met de balg… ik gaf met rodico een zetje aan de balans… en alsof er een minuscuul stofje wegsprong vanaf de balansveer… begon ze te lopen. En ze is niet meer gestopt. Ze loopt op tijd. Zwevend. Aangedreven door een batterij. Het enige wat fout kan gaan is dat er een stofje ergens gaat zitten waar het niet moet zitten. En dat kan je zien door te kijken. Net als naar Frans. Die ergens in Kroatië nog altijd probeert te vliegen. Snapte Frans maar dat je met gewoon lopen ook al heel ver kan komen. De tijd vliegt al voorbij.

Disclaimer. Dit topic is erg onsamenhangend… Excuses. Maar ik verloor me in mijn aversie tegen geldgeile rakkers. Zegt meer over mij dan over hen. Ik weet het.

143 likes

Heel vet. Wat een gave plaat en indices. Veel plezier met deze mooie aankoop! :+1:t2:

1 like

Ontzettend cool! Veel plezier ermee :+1:t3:

2 likes

Dank je!
En dat geïntegreerde loepje in het plexi. Daar word je toch blij van…

2 likes

Heerlijk om gewoon alles op papier te kunnen kwakken toch? Desnoods op digitaal papier.

Oh…en de tissot is ook cool

2 likes

Ja dat is echt zo. Voelt wel lekker

1 like

Haha, ik heb wel eens betere verhalen van je gelezen :wink: Moet zeggen dat ik het wel met je eens ben!

En als je dan afsluit met zulke mooie fotos van weer zon prachtexemplaar, dan ga ik toch weer met hartjes strooien. Lekker bezig!

3 likes

Wat een geweldig horloge :heart_eyes:
Gefeliciteerd en veel plezier ermee :+1:

1 like

Mooi ding!

Ken uw klassiekers :ok_hand:

2 likes

Wat een prachtig horloge heb je daar! Heel mooi.

Ik heb je uiteenzetting, het geld gedeelte voornamelijk, met veel plezier gelezen.

1 like

Haha, ja eens. Als je ouder wordt gooi je er meer uit. Maar het is niet nodig. Dank voor je hartje

1 like

Dank je! Fijn dat je het hebt gelezen.

1 like

Die kosten niks heh :wink:

1 like

Klassieke schoonheid :ok_hand:
Maar blijft toch wel jammer dat er geen Rolex op staat :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Als er Rolex op had gestaan had ik hem zeker ook mooi gevonden! Dat Tissot.

1 like

Was ook maar een grapje hoor :smile:

1 like

Van mij ook😂

1 like

Prachtige Tissot, mooie indices en zeker een mooi verhaal. Dit zijn de verhalen die op HF thuis horen, hoewel het woord ‘geld’ toch nog vaak genoemd werd :rofl:

2 likes

Dank, en je hebt gelijk. Teveel.

1 like

Wat een heerlijk verhaal. En een pracht horloge (uurwerk).

Gezien de hoeveelheid tekst op de wijzerplaat, lijkt ie wel heel veel op een Rolex.

2 likes