Tja de verschillen zijn dermate zo klein dat ik mij er geen zorgen over maak, de Lume van de K versie is volgens de verteller wat beter, (iets?) ik zie amper verschil.
De Kroon is volgens hem op de K versie net even wat prettiger? zal wel…
Op de J versie is het matte gedeelte wat scherper gelijnd en ja je ziet iets verschil maar de verschillen zijn dermate zo klein mwah…in uurwerk zijn er geen verschillen, volgens hem loopt de K versie wat strakker…kwestie van goed afregelen. Dat afregelen , handmatig is wel een uitdaging moet ik zeggen. Bij mij is de SKX 007 ongeveer 8 keer open geweest en zit nu op min 3 seconden per 24 uur. Hij liep eerst voor de vakantie exact gelijk na een 3 tal dagen. Toch treed er weer na een tijdje verschil op, hij is niet echt consequent qua tijd maar ach na een nachtje op z,n rug trekt ie weer 2 sec bij. Ik kan er mee leven.
Ik moet nu toch echt even reageren
Tussen de J en de K zit echt 0,0 verschil op, op de wijzerplaat na en de plek waar ze de assemblage doen.
Seiko bouwt degelijke horloges, maar ze nemen het niet zo nauw met de kwaliteitscontroles c.q. afwerking.
Voorbeeld:
Elke SKX die ik bouw zet ik even op één en dezelfde super jubilee band met solid end links. Mijn prachtige bekraste beater band.
Ik heb SKX’en gezien waar die end links amper tussen passen. Ik heb SKX’en gezien met 0.5mm speling tussen de lugs en ik kon er langsheen kijken.
Ze hebben in de afgelopen 15 jaar niks aan een SKX veranderd, alleen een nieuwere variant van de 7S26 ingezet (soms zie ik een open rotortje, en soms een dichte) en het lettertype en cijfers op de dag- en datumschijf iets moderner gemaakt.
Dus alle verschillen die je tegenkomt, ga je ook tegenkomen als je 10 K-versies met elkaar vergelijkt. Of 10 J-versies natuurlijk
Dus dingen als de kroon voelt beter, of beter afgeregeld dan de andere… dat is een gebrek aan een fatsoenlijke QC met strakke richtlijnen.
Het is bij Seiko geluk hebben, of je 7S/4R/6R nauwkeurig loopt.
Ik veronderstel dat de huidige series “naar elkaar zijn toegegroeid” Zoals ik al zei, ik heb beide tegelijkertijd gehad en dat waren beide modellen van meer dan 10 jaar. Echt de verschillen die je in het filmpje ziet. (Zal eens zoeken of ik nog foto’s kan vinden)