NA + Gezocht! Vintage Snorkel 666 diver zoekt hulp!

Beste horlogeliefhebbers,

Een aantal weken geleden verkocht ik mijn Japanse Seiko SARB065, en besloot ik dat mijn zoektocht naar een vintage diver maar eens van start moest gaan. Na het hele internet afgestruind te hebben eindigde ik op een Ebay-veiling waar ik de onderstaande Bulova Snorkel 666 op de kop tikte. Het blijft natuurlijk altijd even afwachten wat je jezelf op de hals haalt met zo’n dergelijke koop (al helemaal als het een vintage betreft), maar uitgaande van de uitgebreide foto’s en de goede recensies op Ebay was ik redelijk gerustgesteld. Vorige week kwam het horloge - sneller dan verwacht - goed en wel verpakt binnen.

Aldus nieuwe ‘daily beater’, de Bulova Snorkel 666. Het is een 35mm grote (of moet ik zeggen ‘kleine’ :wink:) diver met een bidirectioneel draaibare stalen bezel. Het betreft een Snorkel 666 met in-house uurwerk uit 1969, en één van de latere Snorkel-modellen met de ‘Explorer’ look. Door de jaren heen is het tritium uit de wijzers gevallen en zijn een aantal uurmarkeringen wat aangetast, maar dit draagt in mijn ogen alleen maar bij aan de charme van het horloge.

!

Het horloge werd geleverd zonder doos en papieren. Ondanks het horloge loopt, verkeert hij niet in een perfecte staat.

  • Hoewel het bijgeleverde zwarte bandje zeer fijn draagt om de pols, is het niet origineel. De Snorkel 666 werd destijds onder andere geleverd op een stalen band die gemaakt werd door J.B. Champion. Ik ben inmiddels mijn volgende zoektocht begonnen naar deze 18mm brede originele J.C. Champion band, maar zijn helaas erg prijzig. Mocht iemand op het forum een band als deze (http://cdn2.chrono24.com/images/uhren/images_07/s2/7597207_xxl.jpg?v=1) met een breedte van 18mm in de verkoop hebben, let me know!

  • De bezel zit een beetje los, maar kan wel naar beide kanten toe gedraaid worden. Ik vraag me of of dit gemakkelijk te repareren valt, of dat een vervangende bezel misschien nodig zal zijn. Iemand een idee?

  • De kroon is niet origineel, waardoor ik dus op zoek zal moeten naar een origineel vervangend exemplaar. Vervangen lijkt me geen grote klus.

  • Het is me nog niet gelukt om de datum te verzetten. Of het een quick date is of niet, ik heb geen idee… Maar moet zeggen dat ik er niet teveel aan durfde te zitten, omdat ik anders bang ben dat ik het uurwerk aantast. Ik wacht liever op een goede servicebeurt.

  • Last but not least: Ik heb de nauwkeurigheid van het horloge gemeten, en die is niet voor de poes: -78 sec. per dag. Ik heb geen idee of het horloge ooit een servicebeurt heeft gehad, en wil dit daarom graag laten doen.

Op het Horlogeforum delen we elkaars kennis, en helpen we elkaar graag. Zelf heb ik helaas te weinig verstand van de mechanica van horloges. Dus vandaar dat ik dit topic plaats, waarin ik jullie vraag om tips betreft de reparaties die gedaan zullen moeten worden. Kent iemand een goede horlogemaker die mij verder kan helpen? Of wellicht dat een lid van het Horlogeforum hier een uitdaging in ziet? Denken jullie dat de gebreken in een simpele servicebeurt verholpen kunnen worden?

Hieronder foto’s van het uurwerk:

Please help! :man_shrugging:

Groet,

Robin

4 likes

Mooi ding!

Kan je niet met veel van je vragen helpen, hopelijk wel met eentje:

Draai onderstaand dingetje wat richting de +. Wacht een dag, loopt hij nog steeds in de min, draait hem dan wat verder, net zolang totdat je een voor jou acceptabele waarde te pakken hebt. Iets in de plus lopen is aan te raden.

1 like