Ik ben ontzettend blij om mijn nieuwste aanwinst met jullie te delen: de Glashütte Spezichron! Na lang twijfelen en zoeken eindelijk gevonden.
Een zeldzaam en volledig origineel Glashütte Spezichron automatisch duikershorloge.
Genummerd 41 voor export (buiten de DDR). De kast heeft wat slijtage, maar is over het algemeen in goede staat. Afmeting 38mm x 45mm, exclusief kroon. Draaibare lunette aan twee kanten. Automatisch uurwerk met 22 robijnen, Kaliber. 11-27 , dit soort uurwerken werden in de DDR gemaakt van 1979 tot 1985, automatische opwinding, GUB schokbescherming
De Glashütte Spezichron is nauw verbonden met de horlogegeschiedenis van de DDR (Duitse Democratische Republiek). Dit horloge werd in de jaren '70 en '80 ontworpen en geproduceerd door de VEB Glashütter Uhrenbetriebe (GUB), een staatsbedrijf in de DDR dat ontstond uit de samenvoeging van verschillende horlogefabrikanten na de Tweede Wereldoorlog.
De Spezichron was speciaal ontwikkeld voor de Oost-Duitse marine en andere militaire takken van de DDR. Het horloge was ontworpen om betrouwbaar en robuust te zijn, geschikt voor de uitdagende omstandigheden waarin militair personeel zich bevond.
Bij toeval op Catawiki, ik had iets vergelijkbaars gezien in het museum in Glashütte. Daardoor gekeken naar een SeaQ (huidig model)
Maar dat werd toch iets te prijzig😬
Iedere keer met een schuin oog op Catawiki en andere plekken. Tot in Juni dit horloge voorbij kwam zonder Minumum prijs.
Ik stond in de tram in Leipzig met mijn vrouw toen het bieden losbarsten. Uiteindelijk voor relatief weinig geld gewonnen😀