NA: Glycine Airman SST (Pumpkin)

TLDR : Ik heb een Glycine Airman SST (Pumpkin) uit de jaren ‘70 gekocht en ben er blij mee.

Al een tijdje was ik op zoek naar een van de meest eigenzinnige pilotenhorloges ooit: de Glycine Airman SST, ook wel bekend als de “Pumpkin”.

Dit horloge is door Glycine geïntroduceerd in 1967, op het hoogtepunt van de Space Age. De reguliere Airman was al heel populair, onder meer bij piloten in Vietnam, maar de SST werd ontworpen met de opkomst van commerciële supersonische vluchten in gedachten.

De afkorting SST staat voor Supersonic Transport. In de jaren '60 was er de belofte dat supersonische verkeersvliegtuigen al snel passagiers binnen enkele uren de hele wereld over zouden kunnen transporteren. Drie vliegtuigbouwers vochten om de eer de eerste commerciële supersonische jet te lanceren, namelijk de Concorde (Brits-Frans), de Tupolev Tu-144 (Sovjet-Unie) en de Boeing 2707 (Verenigde Staten). De Tupolev was de eerste, de Concorde volgde en het project van Boeing werd uiteindelijk afgeblazen door de Amerikaanse regering vanwege de hoge kosten en de geluidsoverlast die de prototypes al gaven.

De Glycine SST was een eerbetoon aan de Boeing 2707 en kwam er dus in 1967. Op de achterkant van de SST staat dat toestel er nog steeds op, een leuk detail! De oranje binnenring is niet alleen voor de looks (al vind ik die ‘splash’ aan kleur juist de charme van dit horloge), maar het doel was puur functioneel: maximale leesbaarheid voor piloten in een donkere cockpit. De bijnaam “Pumpkin” spreekt dan ook voor zich.

Het gaat hier dus om een 24-uurs horloge (ik moet nog even wennen aan het aflezen). Met de niet-geribbelde kroon op 2 uur draai je de interne oranje ring voor de tweede tijdzone. De wijzerplaat heeft twee kleuren; een grijze rechterzijde voor ‘AM’ en een zwarte linkerzijde voor ‘PM’. De tonneau-kast was groot in die tijd, maar voor nu prima te dragen met 42 mm.

De SST is geproduceerd tot 1976. Er zijn drie verschillende calibres gebruikt, eerst een A.Schild 1903, daarna een 2063 en tot slot een 2163. Leuk detail is dat de eerste twee calibres geen hacking ondersteunen, maar het horloge wel een hacking-functie had. Via een in de kast gemonteerde hevel wordt een klein pinnetje door een gaatje boven in de wijzerplaat omhoog gedrukt wanneer de kroon uitgetrokken wordt. De secondewijzer komt dan vanzelf tot stilstand tegen dit pennetje wanneer het de 24-uurs positie bereikt. Een mechanisme dat bij veel van deze SST’s verloren is gegaan en een vermogen kost om te herstellen.

Mijn horloge heeft het laatste A.Schild 2163 calibre, deze biedt wel de ‘reguliere’ hacking functie. Waarschijnlijk een technisch betere oplossing dan het ‘pinnetje’, maar wel minder eigenzinnig. Dit horloge heb ik gekocht via Ebay, met her-en-der wat littekens opgedaan gedurende de afgelopen 50 jaar. Ach, die gebruikssporen op een vintage horloge vind ik op zich wel charmant. Ed Schouten van Timefix in Akersloot heeft hem een volledige service gegeven en gisteren kon ik hem ophalen. Dikke blij!

Voor wie nog wat meer zou willen lezen over dit horloge, deze twee blogs zijn dan wel aardig:

Voor wie het tot hier gehaald heeft; dank voor het lezen!

43 likes

een indrukwekkend horloge wel :+1:
draag hem met plezier

1 like

Dat is een lekker eigenwijs ding zeg !! Zo’n 24 uur lijkt me inderdaad ‘lastig’ lezen (althans, even wennen), en dan ook die AM/PM links en rechts ipv boven onder.
Mooie Glycine hoor !!

1 like

Bijzondere NA, gefeliciteerd

1 like

Bijzonder apparaat, wel heel tof. Veel plezier ermee :+1:

1 like

Das een hele mooie aanwinst. Gefeleciteerd!

1 like

Heel leuk horloge. Ik vind de case back echt een kunstwerkje. Woensdag even in het echt bewonderen?

1 like

Erg leuk, geniet ervan!!

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze vreugdevolle aanwinst!!
Een horloge van wereld(tijd) formaat. :globe_with_meridians:

Ik wens je er een mondiale tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooie aanwinst :watch: gefeliciteerd :partying_face: :+1:
Groeten van Iwan :motorcycle:

1 like

Gefeliciteerd met je toffe aanwinst :ok_hand:t2:

1 like

Mooie aanwinst. Veel plezier ermee.

1 like

Gefeliciteerd !
Ja apart dat wel

1 like

Mooi :star_struck: Zou ik ook nog wel willen bezitten. Glycine Airman viel erg in de smaak na het dragen van de FIFfer :+1:

2 likes

Topding zeg! Draag nu de re-issue van de Airman 1, praktisch dezelfde plaat, heel andere kast en wijzers. Aflezen blijft een uitdaging, ook na jaren…!

2 likes

Nee, maar dat ligt niet aan jouw verhaal.

Wat een super mooi en bijzonder horloge! En wat je mooie foto’s gemaakt. Veel plezier ermee!

1 like

Cool!
Hele bijzondere.
Geniet ervan!

1 like

cool!

1 like

Awesome :ok_hand:

1 like