NA: GMT de retour!

Hoi allemaal,

Op een goede zondagmiddag, met een lekker kopje koffie, me toch nog eens achter de computer gezet om een NA topic in elkaar te steken. Het is een tijdje geleden dat ik even de tijd vond om leuk wat foto’s en tekst samen te zetten dus bij deze. Na een hele periode in de rabbithole van de speedmasters verdwaald te zijn geweest is er terug een niet speedmaster in de collectie bijgekomen. Een oude bekende, eentje waar ik best blij mee ben; een Rolex pepsi.

Even wat terugspoelen en wat duiding erbij; enkele jaren geleden mocht ik bij de AD een Rolex GMT Batgirl ophalen, ik was er waanzinnig blij mee, een sportieve klatser en vooral het GMT gedeelte vond ik een zeer leuk gegeven. Ik vond de extra wijzer en zo ook de 24uurs aanduiding een leuke extra en iets wat ik nog niet had gehad. De eerste periode na de aankoop was het een droom van een horloge. Wat me echter opviel, was dat hij opviel, te veel. En niet voor derden, voor mijzelf. Ik droeg hem minder en minder tot het moment dat de batgirl ingewisseld werd voor; ja, een extra speedmaster en een ander model, die ook na een leuke draagperiode zou leiden tot een wissel voor opnieuw een extra speedmaster van @PloProfesseur . Je mag dus wel zeggen dat die eerste GMT ergens geleid heeft tot wat mijn handje vol speedmasters vandaag zijn. En ik ben heel blij met die horloges maar het is ééntonig hé ;).

Terug naar het heden: Door de diversiteit binnen het vintage gegeven zat ik al enige tijd met één oog naar een nieuwe aawinst, een oude Rolex, te kijken. Ik heb veel gepast, echt veel; van frog foot explorers tot 5512 subs en van chi chi di mais explorers tot day dates. Zo veel leuke stukken maar toch getwijfel welke het zou worden. Neem daar het vele spammen van mede forumleden bij (sorry @drh ) en de maanden vlogen voorbij. Deze manier helpt wel om geen tunnelzicht te ontwikkelen en biedt de mogelijkheid om advies of raad te kunnen vragen aan gelijkgezinden die sommige van deze stukken zelf in de collectie hebben/hadden.

Soms even wat stappen achteruit zetten, herbronnen en iets anders passen was dus de methode. Ik wou graag een iets kleinere maat, Tritium, kleur en niet te opzichtig. Met de tijd kwam ook de GMT terug in het vizier, meer bepaald de 1675 variant. De oude GMT’s kan je naast elkaar houden en geen één is dezelfde. De inserts gaan alle kanten uit van een “kleurbom” tot “faded tinten”. Deze vallen ook minder op. Ze komen met een geniaal top hat acryl glaasje, wat naar mijn mening het horloge rond de wijzerplaat platter maakt en dus ook “kleiner”. Uiteindelijk de knoop doorgehakt bij een faded model, reeds wat bijgewerkt maar nog steeds duidelijke lijnen, een hele leuke gave insert en een plaat met karakter. Een echte conversation piece, iets wat ik bij de batgirl ontbrak en gezien hij ook op een jubilee band kwam, was de cirkel even rond!

Het betreft een mark IV model (super interessant om de verschillende mark’s naast elkaar te zetten met hun kleine variaties), hier zie je dat het 2de been van de “M” in Master mooi centraal op de letter “C” staat. De serial zou eerder wijzen op een Mark 2 (zichtbaar als de “L” en “E” in rolex veel dichter bij elkaar staan ivm de rest van de letters), maar er zijn serials bekend onder de Mark 4 platen met een 3XXXXXXX.

Het top hat glaasje:

Faded Fat Font bezel:

Sfeerfoto’s van de karaktervolle wijzerplaat:

Het is en blijft wat dat verzamelen, voor mij is het, net als voor velen, ook de zoektocht er naar toe die leuk is. Nu kijk we gaan deze toch serieus wat draagtijd gunnen ook om het speedmaster geweld wat te counteren!

Bedankt voor het lezen, bedankt voor de community, bedankt horlogeforum.

Benoit

47 likes

Prachtig, van harte! :ok_hand:

Een hele mooie aanwinst :+1::+1:

Heel erg mooi. Veel plezier ermee.

Gefeliciteerd😀

moest ik even opzoeken. Mooie aanwinst. Gefeliciteerd.

Heel gaaf, geniet ervan. :+1:

Prachtige GMT! Heel veel plezier hiermee en dankjewel voor je mooie relaas. En wat een mooie foto’s :ok_hand:t3:

Heerlijke GMT :ok_hand: Van harte met je aankoop!

Geen probleem uiteraard daar is het forum voor :sunglasses:

:ok_hand:
Veel draag plezier

Wat een beauty! Van harte gefeliciteerd met deze mooie aanwinst, geniet ervan in goede gezondheid!!:beers:

Mijn beste,

Een formidabele aanwinst!!
Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Gefeliciteerd, cool ding hoor! :sunglasses:
Veel fijne polstijd gewenst!!

Prachtig!! :star_struck:

Heel mooi, gefeliciteerd!

Tonnen charme heeft ie. Gefeleciteerd!

Mooi verhaal. Rolex is niet mijn ding, maar hier straalt de verzamelpassie er van af en dat kan ik zeer waarderen. Het zal de laatste niet wezen die er bij komt. Veel draagplezier gewenst!

1 like

Gefeliciteerd, mooie! Lekker lang van genieten en bedankt voor het delen. Die midden- tot eind jaren '70 Rolex en Tudor modellen hebben een heel warm karakter. Net als de knappe baby’s die toen werden geboren :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Mooie verbreding van je collectie!
Echt een hobby waarbij je elkaar ‘inspireert’.
Door jouw moderne Explorer heb ik nu een 1016.

Mooie vintage! Prachtige fotografie waarbij de (voor mij) unieke details mooi zijn uitgelicht. Net een UFO met zo’n glaasje :ringer_planet: