NA: Grail materiaal; zeer vroege Tissot

Dank je, altijd handig als er iemand mee kijkt :grin: :grin:

Het is een verslaving :blush: :blush:

Heel vaak duiken ze niet op, maar als je maar als een neuroot elke dag het web afzoekt kom je ze toch tegen :grin:
Wat je wel regelmatig tegenkomt zijn losse uurwerken. Tissot zat in die tijd namelijk ook nog veel in het hogere segment en verkocht veel gouden zakhorloges. Helaas is een groot deel daarvan omgesmolten en zijn alleen de uurwerkjes nog over.

Hier een fraaie die de smeltoven nog ontlopen is; maar het is lastige handel. Ik zou zoiets graag hebben maar ik ga geen 2k uitgeven voor een zakhorloge wat vervolgens voornamelijk in de kast ligt:

2 likes

Succes bij je zoektocht naar nummer 1 !

1 like

Mooie vondst :ok_hand:

Ik bedacht me laatst dat het zakhorloge eigenlijk helemaal terug is van weggeweest: de smartphone

3 likes

Haha, dat zou te gek zijn als die ergens opduikt. Weet overigens niet zeker of er ooit een nummer 1 de fabriek heeft verlaten :grin:

Inderdaad; veel mensen halen tegenwoordig hun smartphone uit de zak als ze willen weten hoe laat het is; de geschiedenis herhaalt zich :smile: :smile: Alleen zijn ze wel een stuk minder handzaam dan vroeger :upside_down_face:

1 like

Bijzondere aanwinst deze oude Tissot!
1857… wauw :hushed:

Dit had ik me niet eens gerealiseerd, maar ik denk zeker dat het goed mogelijk is :+1:

Is deze ook aanzienlijk zwaarder dan de rest vanwege zijn formaat?

1 like

Eerlijk is eerlijk… ik ben niet zo van de vintage voor mezelf… Maar zo’n passievol verhaal! Ik hou er van :sunglasses: Wel meteen een nieuwsgierige vraag… werkt het zakhorloge en zo ja; houdt zo eentje een beetje de tijd?

1 like

Ik ook niet, was iemand anders de me daarop wees :blush:

Het is inderdaad wel de zwaarste van het viertal, gelijk even op de schaal gelegd, ze wegen achtereenvolgens 123, 97, 77 en 110 gram :sunglasses:

Hij tikt er lekker op los, maar de nauwkeurigheid lijkt op het moment nergens op :sweat_smile:. Maar ik sluit niet uit dat je met een verse servicebeurt en weer een bruikbaar resultaat mee halen kunt.

Resultaat staat of valt ook een beetje met beschikbaarheid van een goede opwindveer. Dergelijke zakhorloges hebben nog blauwe veren en die raken in de loop van de tijd hun voorspanning wel een beetje kwijt. Maar doordat de maten van deze veren zo afwijkend zijn van moderne horloges is het aanbod beperkt en is het afwachten of je een veer kunt vinden die een goede amplitude oplevert.

2 likes

Fantastisch om te lezen en te zien!
Veel plezier met verder verzamelen :slight_smile:

1 like

Dank voor je reactie en stukje technische uitleg! Wordt gewaardeerd :slight_smile: Veel plezier van je “nieuwste” aankoop :ok_hand:

1 like

Mooi verhaal, mooie collectie :+1:

1 like

Leuk verhaal en mooie uitleg over dit Tissot-oudje, prachtstuk om aan je verzameling toe te voegen.
Geniet ervan :+1:

1 like

Heel mooi! Tof dat je deze nu eindelijk heb weten te bemachtigen! En mooi verwoord weer👌

1 like

Weer een geweldig mooi verhaal. Met plezier gelezen en bekeken.

1 like

Leuk verhaal, geniet ervan!

1 like

Geweldig verhaal. Super dat zo’n oud horloge bij een liefhebber terecht komt!

1 like

Mooi verhaal en bijzonder en mooi exemplaar. Veel plezier met de nieuwe verzameldoelen. :slight_smile:

1 like

Heel heel heel bijzonder om een zo vroeg exemplaar te vinden, en zo gaaf nog. Respect :+1:

1 like

Dank je, altijd genoeg nieuwe verzameldoelen :laughing:

Dank je, ben er ook nog steeds heel blij mee :blush::blush:

Heel leuk verhaal, en zeer mooie aanwinst.

1 like

Dank je, in die tijd was het inderdaad nog zeer veel handwerk. Zelfs de wijzerplaten zijn met de hand geschilderd.