NA: Grail Omega (met een bijzonder verhaal)

Beste horloge vrienden en liefhebbers, wellicht herkennen sommigen van jullie het ook, het chrono virus dat je al sinds je tienerjaren onder de leden hebt. Ondanks dat er prachtige alternatieven zijn zoals de duiker, de fieldwatch, de beater, de dresser, of bijvoorbeeld de einzeiger (welke ook veelal dressy is uitgevoerd) en nog veel variaties meer, heeft de chrono complicatie mij altijd gefascineerd. Tenslotte, wat is er mooier dan één dial met bijbehorend wijzersetje? Meerdere dials met evenzoveel wijzertjes binnen enkele vierkante centimeters natuurlijk!

De één heeft sympathie voor Seiko, de ander wat meer sympathie voor F.P. Journe, en ik heb dat voor Omega. Vraag me niet waarom, hoewel ik de sfeer in het Speedmaster Only draadje altijd beter vind dan in een aantal andere topics. Het is er op één of andere manier gemoedelijker.

De Speedmaster is al jaren mijn favoriet. Ik heb de 1861 gehad, die als opvolger de Speedy Tuesday heeft in de collectie. En daar is een bijzondere chronograaf aan toegevoegd…

2020 was nog nauwelijks van start toen Omega op de eerste dinsdag (geen flauw idee waarom ze daar tegenwoordig steeds een dinsdag voor uitkiezen) :wink:, de moderne interpretatie van de Ed White presenteerde aan de wereld. Een kast in staal met het prachtige 321 kaliber erin geperst. Een kast in 39,7mm, zonder de kroonbeschermers. Oei, dat kwam in de buurt van mijn droomhorloge! Maar ja, erg kostbaar. Te kostbaar eigenlijk. Dus maar even geparkeerd.

Twee jaar later bleef ‘ie toch nog steeds spoken in mijn door ADD gedrenkte hoofd. Dan weet je, je moet in actie komen. Maar die Ed White was alleen in Omega Boutiques te bestellen, die lag nergens in voorraden van 12 stuks op toekomstige ouders te wachten. Dus tja, lastig. En de prijs was meer dan het dubbele van een normale Speedmaster Professional, wat ook best een aardig geprijsd horloge is. De twijfel gierde door mijn kop en ik wist gewoon niet wat ik moest doen.

De Ed White was ondertussen bijna dagelijkse kost hier thuis, via de beeldbuis uiteraard. Gelukkig Youtube Premium, dus geen advertenties van de middenstand er tussendoor dat mijn kooplust om de paar minuten zou aanwakkeren.

En toen, ergens halverwege het voorjaar van 2022. Iemand op het forum zou ‘m binnen krijgen…
Soms moet je stoute schoenen aantrekken om iets voor mekaar te krijgen, hoewel deze schoenen niet eens heel stout waren. Het bericht dat ik naar het betreffende forumlid zond bevatte wel de tekst “ik heb een brutaal vraagje…” Want de eerder genoemde twijfel verplichte mij het horloge op de één of andere manier te passen. Of ik het horloge dus een keer mocht omdoen onder het genot van een kopje koffie. En dat mocht! Maar wel wanneer het werkschema het toe liet en dat was op dat moment niet het geval.
Na een warme italiaanse zomer waarin ik iedere avond steevast door mijn eigen privé chauffeur na de disch veilig naar ons onderkomen werd gereden, mijn vrouw was immers zwanger van onze zoon, mailde ik de eigenaar van de ’22 Ed White nog maar eens. Het was tijd om het horloge te passen.

In een knus restaurantje spraken we af en deelden we onze liefde voor de chronograaf uit Biel middels een leuk gesprek. De koffie vloeide rijkelijk en koekjes werden verorberd toen daar de Ed White tevoorschijn kwam.

Toen was ik hooked en nu twee jaar later heb ik ‘m.

:partying_face:

Maar daar ging nog wat aan vooraf. Dit gastvrije en aimabele forumlid tiept hier wekelijks als @watchstick_81. Hij vertelde me zoveel over de Ed White en ook over Speedmasters in het algemeen. Je zou ‘m bijna encyclopedisch gaan beschouwen, hij weet er echt veel van af. Via hem kon ik in contact komen met een duitse boutique en zo ben ik op de lijst beland. De Ed White moest er komen. Bijkomend dingetje, in het najaar van 2022 zou mijn zoon ter wereld komen. Hoe gaaf zou het zijn om deze prachtige fantastische superieure Speedmaster in dat jaar geleverd te krijgen!

Jullie raden het al, geen belletje uit Duitsland dat jaar. Nou ja, 2023 zou ik ook content mee zijn. En 2024 ook wel hoor.

In 2025 heb ik m’n hoofd maar leeg gemaakt. Misschien was het me niet gegund of heb ik de call gemist. Het heeft gewoon niet zo mogen zijn, en dat was niet het einde van de wereld. Het was prima zo. Ik ben gezegend met een prachtige collectie, wellicht dat er ooit nog eentje in een verre toekomst op m’n pad zou komen.

En of er één op m’n pad kwam! Het horloge dat ik ooit op een terrasje van een pittoresk horecazaakje in het nazomer zonnetje om m’n pols had gehad, je weet wel die uit 2022, het geboortejaar van m’n zoon. Precies die mocht ik overnemen van @watchstick_81. Hij had inmiddels een andere moderne 321 in de collectie en was op zoek naar een vintage 321, dus daar mocht deze 321 wel voor wijken. Niet omdat ‘ie er van af wilde, maar omdat het zo heeft moeten zijn. Zijn appje na de overdracht aan mij: “…bijzonder dat hij eigenlijk vanaf de eerste keer passen in ** al van jou bleek te zijn”.

Dat is toch prachtig, en daar wil ik ook het forum voor bedanken. Het forum brengt liefhebbers bij mekaar, mensen moet goede intenties en bedoelingen, waaruit bijzondere verhalen ontstaan. Dank HF!

En dan nu mijn eerste, of eigenlijk tweede bevindingen. De maat is perfect, hij valt gewoon prachtig op de pols. De metalen flatlink band heeft mij misschien nog het meeste verbaasd. Ik ben echt fan van de Nixon band waar de 3861 Speedy Pro momenteel mee wordt geleverd. Da’s echt een goede band. Maar de flatlink van deze Ed White…, zo verfijnd, ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Of wacht, perfectie. Dat dekt de lading wel aardig. Het horloge zelf is ook zo maximaal gedetailleerd, een standje extremer dan de standaard 3861 die al heel fijn en mooi is. De Ed White schittert, ook met name door de keramische lunette, maar is toch een “under the radar” horloge. Het uurwerk kan ik kort over zijn, prachtig afgewerkt en supermooi om naar te kijken. Wat een techniek, wat een heritage. Stille luxe!

Voor de foto’s verwijs ik jullie naar de persoon waar ik ‘m van heb mogen overnemen, die heeft een sublieme NA geschreven met dito foto’s. Ik ben daar gewoon niet zo goed in. Maar ik hoop dat jullie net zo enthousiast zijn als ik en regelmatig een kijkje nemen in het Speedmaster Only draadje waar ik samen met enkele andere liefhebbers regelmatig foto’s zal posten van dit bijzondere horloge.

Nogmaals dank aan @watchstick_81 en dank aan allen voor het lezen. Bij deze natuurlijk nog enkele foto’s van mijn gesierde pols.

Met een tijdloze groet, Erik

203 likes

Oeh, dat is echt een heel mooie aanwinst. :ok_hand:
Geniet ervan!

3 likes

Mooi man, gefeliciteerd en geniet er van!

2 likes

Prachtige NA, gefeliciteerd Erik

2 likes

Mooi verhaal! Heel veel draagplezier van deze grail. Deze speedmaster hoorde eigenlijk al bij jou. Een prachtig horloge!

2 likes

Heel mooi, vooral ook op deze stalen band :ok_hand:t3: Gefeliciteerd ga je geen spijt van krijgen maar dat valt natuurlijk al op te maken uit jouw verhaal :+1:t3:

2 likes

Heel mooi, geniet er van!!

2 likes

Gaaf hoor! Van harte gefeliciteerd met je aanwinst!

2 likes

Fraai! Geniet ervan!

2 likes

Prachtige aanwinst. En extra leuk dat je een uit 2022 hebt kunnen kopen. Top hoor @Watchstick_81 :+1:t2:

Geniet van deze beauty😍

5 likes

Mooi man. Van harte met deze moderne classic :partying_face:

2 likes

Het deed heel even pijn toen deze toch echt met de nieuwe eigenaar uit het zicht verdween, onderweg naar het mooie Brabant. Maar het besluit had ik natuurlijk al ruim voor de overdracht genomen: deze is voor jou! Niet voor iemand anders, jij moest hem hebben en anders bleef het gewoon in de horlogedoos. Het is echt een prachtig horloge, heel verfijnd en zo strak! Maar die sparkle in jouw ogen 2,5 jaar geleden sprak boekdelen :smiley: Mooi verhaal Erik! Veel plezier ermee. En lesje fotografie krijg je cadeau :wink:

De laatste foto uit het mapje “321EW”

29 likes

Waaaat? @Erik_de_Gast en @Watchstick_81 wat een mooi verhaal zeg! Gefeliciteerd!

6 likes

Pracht :+1: :+1: : aanwinst en wat een verhaal !

2 likes

Grote klasse Watchstick_81 !

4 likes

Gefeliciteerd met he grail.

2 likes

Prachtig zeg, gefeliciteerd met die geweldige Speedmaster!

2 likes

Gefeliciteerd. Ik hoopte gaandeweg het verhaal al dat het dat ene exemplaar mocht worden. Veel draagplezier!

3 likes

Van harte met deze keigave aanwinst :+1:

2 likes

Gefeliciteerd super mooi horloge

2 likes