Alright. Absoluut niet gepland, en het heeft ook wat historie, dus dit wordt een lap tekst. Sorry alvast. Onderaan de foto’s!
Goed, een terugblik: twee jaar terug (begin 2023) werd de Tudor Black Bay 54 geïntroduceerd. En datzelfde weekend werd onze zoon geboren. Ik was er al snel uit: de BB54 werd zijn birthyear-watch. En die krijgt ie als hij 18 wordt. Dat horloge wordt alleen gedragen op vakanties met 't gezin, uitjes en dergelijke. Een fantastisch horloge, heerlijke proporties en sindsdien dus een echte Tudor-fanboy geworden.
Vorig jaar kocht ik mijn eigen birthyear-watch, in de vorm van een Cartier Tank. Fantastisch horloge, maar toch lag 'ie meer in de kluis dan om de pols. En dat is toch wel zonde.
Afgelopen jaar is er veel veranderd. Collectie is groter geworden, uitgedund, veel gewisseld en gedaan, maar toch nog ‘onrust’ zoals velen van jullie zullen herkennen. En dus: een nieuwe zoektocht, ondanks dat de FC Moneta pas een week binnen was. Die zoektocht was gelukkig al wel redelijk toegespitst: het moest een Tudor Submariner worden, als ‘matching’ set, maar dan juist contrasterend.
Wat uitleg: De BB54 heeft snowflake hand, zwarte bezel en dial en geen crownguards, en de Tudor Sub moest dus het tegenovergestelde worden: met datum, de blauwe bezel en dial en de Mercedes-hand met crownguards. En natuurlijk uit mijn jaar, dus die zoektocht ging van start.
Nog geen twee dagen later vond ik 'm al. In Japan, een volledige, ongepolijste set met matching bracelet, endlinks en de diver-extension nog in goede staat. De bezel is faded (wat ik heerlijk vind), de kast is scherp maar wel wat krasjes (duh, ongepolijst) en de band is in prima staat voor een oude Folded Oyster. Horloge loopt +3s/dag, wat ik ook prima vind.
Goed, genoeg gelul over de achtergrond van 't horloge, nu tijd voor foto’s. Mocht je het tot hier gelezen hebben, dankjewel :).