Yes! Vandaag was het zover! Ik kan nu direct een aantal foto’s in dit topic gooien, maar zoals ik al velen heb zien doen, hoort er een muziekje bij met een mooi verhaal. Ok, qua muziek geef ik jullie een keuze… of luister ze allebei.
Het is een Japans horloge, dus daar hoort eigenlijk wel Japanse muziek bij.
Voor Japanse folklore heb ik Sukiyaki uitgekozen. Eigenlijk heet dit liedje helemaal niet zo, maar wij lompe westerlingen kunnen de originele titel niet onthouden en hebben we er maar Sukiyaki van gemaakt. De tekst zit er bij, dus je kan gelijk een stukje Japans leren… oh en let op: de letter u wordt echt uitgesproken als een ‘u’ en niet als ‘oe’. Die fout maakte ik in het begin vaak in Japan.
Luister je liever naar hippe in strak pak uitziende Japanners die erg veel moeite lijken te hebben met bewegen, maar eigenlijk stiekem gewoon heel erg cool zijn… voilà:
Ok, dan nu mijn verhaal. Ik neem jullie even mee naar februari. Je weet wel in die week dat heel Nederland dol was, we weer geloofden in de Elf Steden Tocht, we zelf de ijzers weer onder de voeten gingen binden en er spontaan langs de bevroren plassen warme chocomel en worstenbroodjes werden gedeeld… Ja, die ene week dat het echt weer eens lekker koud was en winterbanden echt nodig waren.
Die week was bitterzoet. Ik mag dan wel Aziatisch zijn, maar ik hou van kou en sneeuw. Dit koude weer was geweldig, maar ik verlangde gelijk weer naar de bergen. Mijn snowboard staat al bijna 4 jaar ongebruikt in de kast. Een beetje weemoedig bekeek ik de websites van de twee juweliers waar ik graag kom en daar zag ik een wel hele mooie Seiko! De verdere avond heb ik me heerlijk weten te vermaken met reviews kijken en lezen.
In het weekend ging ik gelijk naar de AD om te passen. Wat was die gaaf zeg! Nu moet ik jullie ook vertellen dat ik nog niet heel lang serieus bezig ben met horloges, dus om even €1250 kapot te smijten op een horloge, vond ik best even wennen. Dus het werd voorlopig alleen kijken.
Tja… en dan begint dat piekeren en malen. Gelukkig heb ik een collega die al heel lang met horloges bezig is, dus ik had goede hoop dat hij me weer terug naar de realiteit kon brengen… NOT!
In mei merkte ik dat ik er nog steeds naar zat te kijken, dus ja… dan vond ik hem wel heel erg leuk. Hmmmm vakantiegeld komt er aan en we kunnen voorlopig toch nog niet echt op vakantie. De beslissing was al snel genomen! Ik weer terug naar de AD om te passen. Een fotootje maken en trots appen naar mijn collega. “Oooh ga je echt de 62MAS halen???” Trots zei ik ja, maar ineens merkte hij de inmiddels beruchte lume pip op op 3 uur. Hij belde me gelijk op om het verhaal uit te leggen. Ineens sloeg de twijfel toe en vroeg aan de beste man of hij de oude versie had. Helaas niet. Omdat ik zo aan het twijfelen was ben ik weer weg gegaan. Dan maar naar de andere AD in het Haagse. Ook die had hem niet liggen.
De blijdschap helaas compleet verdwenen en ben terug naar huis gegaan.
Ondertussen werd ik hier op het forum steeds actiever en zag steeds weer die verrekte 143 voorbij komen! Gelukkig stonden ze ook regelmatig in het blauwe gedeelte, voor (zo weet ik nu) hele goede prijzen. Maar dan toch weer die twijfel. Die 143 bleef maar door mijn hoofd spoken.
Inmiddels zag ik ook regelmatig de MM200 Reduced voorbij komen. Daar ging mijn hart ook steeds sneller van kloppen. Ene Slin had er een te koop staan en drie weken geleden besloot ik om hem een berichtje te sturen… shit, nu was er geen weg meer terug. Een paar dagen later werd er aangebeld en ja hoor, daar stond de postbode met het pakje! Wat was die schitterend! Na een paar dagen het horloge te hebben verkent, weet ik ineens waar die prijs toch vandaan komt. Het is echt een andere klasse. Zoiets heb ik echt nog nooit gehad.
Wat betreft die 143? Ja, nu wilde ik er echt werk van maken. Ik heb zelfs op twee SPB149 advertenties gereageerd, maar logischerwijs waren die in no time weg.
Tijd voor een nieuw plan. Ik ging alle Seiko AD’s in Zuid-Holland bellen of mailen en vragen of ze de oude versie hebben. Ook hier op het forum een oproepje geplaatst en het balletje ging rollen. Wat een goed volk hier zeg. Via PB heb ik van meerdere leden linkjes gekregen en ook een aantal die hun 143 aanboden. Heel erg bedankt! Inmiddels waren we ongeveer 30 mailtjes verder en ineens kreeg ik gisteren iets over zessen nog een mailtje van een AD. De moed had ik inmiddels een beetje opgegeven, omdat heel veel AD’s het verschil niet eens in de gaten hadden en sommige AD’s hadden na een uitgebreide uitleg met foto’s in de mail nog steeds geen idee waar ik het over had. Bij deze AD gingen mijn ogen snel over de tekst heen, onder het motto dit wordt ook niks, maar ineens sloeg mijn hart over.
Ze had er nog een liggen op de schappen, dus niet eens in de vitrine, zonder dat ze er van bewust was. Hij zat nog helemaal in de stickers. Ze had alleen sticker om de kast verwijderd, om voor mij te kijken of het de oude versie was. Kennelijk verkocht die niet bij haar, want er werd gelijk met korting gesmeten… Bingo!!!
Dat werd dus een nachtje naar het plafond staren. Na al die maanden was het zo ver! om 09:00 stond ik al op de stoep. Er werd vriendelijk aangeboden om de band op maat te maken, maar zei dat ik het veel te leuk vind om dat zelf te doen. Na een uitgebreide inspectie en even passen was ik de trotse eigenaar van een Seiko SPB143J1!!!
Waarom een Seiko? Tja, ik heb iets met Japan. De mensen zijn super vriendelijk. Het eten is lekker. Ze maken geweldige keukenmessen. Het is er heerlijk rustig (ja, zelf in die miljoenensteden) en het is een prachtig land. Omdat het land zich decennia hebben afgezonderd van de rest van de wereld, is het ook een heel fascinerend land en wellicht een beetje wereldvreemd. Het ligt heel ver weg van onze werkelijkheid. Dus ja, zodoende heb ik wel iets met Seiko. Genoeg geleuter… tijd voor wat foto’s!
Die 40mm is echt de gulden snede voor mijn bescheiden 18cm polsjes. Beter kan het eigenlijk niet.
Om het in de Japanse sferen te houden heb ik de kraanvogels van stal gehaald… of euh, uit de lucht? Na ja laat maar. Er staan kraanvogels op de kiek.
Het is altijd spannend met een Seiko. Zal die goed oplijnen? Het is op de foto zo lastig vast te leggen. Hier lijkt het of die een heule kleine afwijking heeft, maar ik heb met een loep gekeken… hij lijnt echt op! Kennelijk kunnen ze het wel bij Seiko. Nu alleen nog willen.
Euh nee… zo dient men niet een horloge te dragen. Maar het plaatje vind ik wel geinig zo.
Wist je dat naast het ontbreken van de lume pip ook de randjes schuin aflopen bij het datum venstertje? De nieuwe versie heeft dit niet. Daar loopt het gelijk in een haakse hoek naar beneden. Dit is dus iets sjieker, tenminste vind ik.
Moet ik echt een lume shot posten? Nee toch? Iedereen weet dat de lume op een Seiko belachelijk goed is. Ok… dan toch maar één plaatje.
Als afsluiter nog even een plaatje van het horloge in zijn geheel. Mijn grail is binnen! Eindelijk! Maar in de titel staat toch duidelijk Grail Watch 1??? Dat klopt. Sinds ik op dit forum zit zijn er nog een aantal horloges die me super interessant lijken. Worden die dan ook toegevoegd aan de collectie? Voorlopig niet. Binnen drie weken heb ik een 187 en een 143 gekocht. Ik ben voorlopig wel even klaar… voor dit jaar

Zo, dat was een goed verhaal. Lekker kort ook! Ik ga een banaan lezen. Ciao!