NA: Grand Seiko 6146-8000 1968 Lapinist restored

Ik heb dit horloge al een tijdje geleden laten zien, maar nu hij terug is van de service door ons aller @Aad57 is het pas echt een Nieuwe Aanwinst!

Ik wilde al een tijdje een vintage Grand Seiko, dat lijnenspel is iets dat ik erg gaaf vind en niet mag ontbreken in mijn collectie!

Ontwerper Tano Tanaka’s design-filosofie “Grammar of Design” met als kenmerken geometrisch perfecte vlakken, scherpe hoeken, cleane wijzerplaten, scherpe wijzers, strakken indices en een ronde bezel is op moderne Grand Seiko’s heel tof maar misschien nòg wel mooier op een vintage exemplaar.

Maar waar vind je zo’n ding en welke wil ik?

Ik wilde graag een GS 61 kast, en een cross hair dial. Deze wijzerplaat maakt de wijzerplaat nèt wat speelser door die streepjes maar vooral door de opgelegde blok-indices in plaats van de meer onopvallende lage streepjes op de gewone wijzerplaat.

Helaas zijn deze horloges niet in Europa of de VS geleverd maar eigenlijk alleen in Japan, dus daar zoeken biedt de meeste keuze.

Overigens hebben ze, net als de mijne, vaak wel een Engelse datumaanduiding, zal de voorkeur van de consument zijn, net zoals het in het links rijdende Japan een bepaalde status geeft om met een linksgestuurde Europese BMW of Mercedes te rijden.

@Aqualand zijn artikel over de aankoop en vertaalservice buyee.jp was verhelderend en ik moet @koekoek danken voor zijn schier eindeloze geduld bij het beantwoorden van mijn vragen.

Toen hij binnenkwam was de wijzerplaat in excellent staat voor een horloge uit 1668 en de kast mooi, maar niet perfect. En een deel van de schoonheid van Tanaka’s ontwerp zit hem in de wisselwerking van de lichtval op de vlakken.
Ik ben geen voorstander van het polijsten van vintage horloges, ik heb bijvoorbeeld gezien hoe anders mijn ex King Seiko 44-9990’s eruit zien als ze zoals ik hier op het forum zijn gepolijst zijn.
En Grand Seiko’s vereisen een heel aparte techniek die eigenlijk maar één man beheerst, Kamil Dunkowski alias de Lapinist!

En dus mocht mijn Grand Seiko op een vakantie naar Polen.
En wàt een resultaat leverde dat op zeg, WOW :heart_eyes:


Perfect gepolijst met een enkel klein niet weg te werken puntje en een paar roestplekjes, inherent aan het gebruikte staal uit die tijd. Ook is het voorzien van een NOS acrylglaasje.

Vandaag kwam hij binnen na de beurt van het uurwerk helemaal te gek!
Gave looks en sneltikkend op 36.000 BPH!

Maar welke band?
Ik dacht gezien het winterseizoen aan grijs tweed…


Of blauw tweed?

Maar gezien het heerlijke lenteweer is gelijk de custom made rogband erop gegaan!

61 likes

Een prachtig horloge. Maar…

22 likes

De band komt in het echt anders over, foto’s doen hem geen recht!

1 like

Ja de band is idd… :nauseated_face:

Past er gewoon niet bij

2 likes

Je laat een prachtig horloge er verschrikkelijk uitzien.

5 likes

Hahaha… Prachtig gedaan, mooi horloge. Veel plezier er mee.

Nou nog een fatsoenlijk bandje en je bent het heertje. Wat er nou op zit doet me aan Hugo de Jonge denken, and I don’t mean that in the best of ways.

4 likes

Mooi! Vlijmscherp :ok_hand:. Leuk om eens zo uit de band te springen

2 likes

:grin: oh man die man is horrible… sowieso confessionelen in de politiek… niet mixen die dingen.

Maar die rog is in het eggie onwijs leuk erop!

1 like

Nee.

Sorry man. Kan er geen andere koek van bakken. Gewoon nee. :pray:

2 likes

Nee.

4 likes

Extreem gaaf horloge, die rog leidt nogal af helaas. Maar als jij er maar blij mee bent :slight_smile:

2 likes

Dat is wel een heel oud horloge​:grinning::grinning: ziet er na de beurt schitterend uit geniet ervan​:+1:

1 like

Nee

1 like

Wat een ongelooflijk strakke polish polish.
Vooral de eerste foto; ik zat even te puzzelen wat ik zag maar het was de spiegeling van de papillairlijnen van je vinger!
Erg mooi geworden!

1 like

Wat een geweldig mooi horloge! Nu nog een mooi bandje

2 likes

Damn! Die geeft elke moderne GS “a run for its money”.

Die Gulf-kleuren ben ik ook niet zo’n fan van, maarre - ik ga er van uit dat je wel eens gaat wisselen. :wink:

1 like

Prachtig.
Die band zou ik ritueel verbranden.

3 likes

Zeer mooi! Deze kan er wel weer een tijdje tegenaan :grin: Veel draagplezier.

1 like

Lekker uitgesproken. Prachtige klok.

1 like

Uitmuntende staat voor de leeftijd zelfs.

Just kidding man. Prachtig horloge, enorm strak werk van Lapinist ook, werkelijk top.

Doe gwn pls die rogband weg en smijt het horloge op een knappe, zachte kalfslederen band in een donkere, neutrale kleur. Komt helemaal goed dan!

2 likes